Elektromobilność Czy Polska jest gotowa na samochody elektryczne? [RAPORT] 10 stycznia 2024 Elektromobilność Czy Polska jest gotowa na samochody elektryczne? [RAPORT] 10 stycznia 2024 Przeczytaj także Elektromobilność Żegluga na kursie dekarbonizacji. Czy morski handel może być neutralny klimatycznie? Bez transportu morskiego światowa gospodarka nie byłaby w stanie funkcjonować, jednak jego środowiskowy koszt staje się coraz trudniejszy do zaakceptowania przez społeczeństwo. Dążenie do zerowej emisji netto do 2050 roku to cel nie tylko Unii Europejskiej, ale także Międzynarodowej Organizacji Morskiej, która dostrzega wyzwania w emisyjności żeglugi. To wymusza poszukiwanie alternatywnych technologii, które są już testowane i mogą stopniowo ograniczać emisyjność nowych jednostek. Elektromobilność Luka w procedurach przy ocenie projektu ElectroMobility Poland. Czy decyzje NFOŚiGW zapadły bez pełnego obrazu ryzyk dla Polski? Największy w Polsce projekt z zakresu elektromobilności, wart 4,5 mld zł z KPO, został oceniony przez NFOŚiGW na podstawie dokumentacji wymaganej formalnie w naborze – bez dostępu do treści memorandum Electromobility Poland (EMP) z partnerem technologicznym. Dokument ten nie był wymagany na etapie oceny, jednak mógłby mieć znaczenie dla pełniejszej analizy ryzyk technologicznych, licencyjnych i właścicielskich. W świetle unijnych zasad de-risking rodzi to pytania o zakres analizy ryzyka i mechanizmy nadzoru nad projektami finansowanymi ze środków publicznych. Nowy raport Mobility Guide 2023 przygotowany przez firmę Ayvens przedstawia analizę stanu gotowości 46 krajów do przejścia na samochody elektryczne. Najlepiej przygotowane są Norwegia (81 punktów), Austria (69 punktów) i Holandia (68 punktów). Polska uzyskała 39 punktów na 100 możliwych, co klasyfikuje ją jako kraj wschodzący. Zabrakło nam zaledwie 1 punktu, aby znaleźć się w wyższej kategorii. Reklama Elektryfikacja transportu jest nieunikniona – wnioski z raportu Mobility Guide 2023 Mobility Guide 2023 to kompleksowa analiza, oceniająca gotowość 46 krajów do przyjęcia pojazdów elektrycznych. Raport obejmuje kluczowe aspekty, takie jak: poziom sprzedaży aut elektrycznych, rozwój infrastruktury do ładowania oraz dostępność i różnorodność oferty samochodów. Badanie uwzględnia także zachęty i dotacje rządowe oraz porównuje różnice w całkowitym koszcie posiadania pojazdów elektrycznych i samochodów z silnikiem spalinowym. Mobility Guide 2023 mierzy również przyjazność dla środowiska sieci elektroenergetycznej w danym kraju, przyznając wyższy wynik tym rynkom, które korzystają z większego udziału energii odnawialnej i mają niższą emisję dwutlenku węgla. Kluczowy wniosek: wzrost sprzedaży i niższe TCO (całkowity koszt posiadania) pojazdów elektrycznych potwierdza nieuniknioną erę elektryfikacji. – Wyniki naszego badania z tego roku są szczególnie interesujące w świetle znaczącego wzrostu sprzedaży pojazdów elektrycznych na świecie, który przyspieszył w 2022 i w pierwszej połowie 2023 roku. Chociaż nadal istnieją pewne bariery, coraz więcej firm decyduje się nie czekać i już teraz z powodzeniem inwestuje w elektromobilność, przecierając tym samym drogę dla innych firm. Teraz pytanie nie dotyczy już “czy” nastąpi elektryfikacja, lecz “jak szybko”, zwłaszcza że branża stoi przed wieloma wyzwaniami, takimi jak szybka ewolucja technologiczna i rosnące koszty energii. Wyniki Mobility Guide ukazują pozytywny trend w kierunku poprawy efektywności ekonomicznej pojazdów elektrycznych w kilku krajach, w tym Polsce, Hiszpanii, Belgii, Irlandii i Włoszech. Obniżenie całkowitych kosztów eksploatacji pojazdów elektrycznych sprawia, że stają się one coraz atrakcyjniejszą alternatywą dla samochodów spalinowych – komentuje wyniki badania Maciej Arwaj, Dyrektor handlowy ALD Automotive w Polsce. Polska wśród krajów wschodzących. Zabrakło jednego punkty do wyższej kategorii Bazując na analizie różnych czynników, autorzy raportu dokonali podziału całego rynku na trzy kategorie, dzieląc kraje na elektromobilnie “zaawansowane”, “rozwijające się” i “wschodzące”. Odzwierciedlają one trzy poziomy dojrzałości gotowości do korzystania z pojazdów elektrycznych. 11 spośród 46 badanych krajów zostało uznanych za zaawansowane pod względem elektryfikacji. W czołówce znajdują się Norwegia, Austria i Holandia. Do tej kategorii ze względu na szeroką obecność pojazdów elektrycznych i korzystne warunki do dalszej elektryfikacji, zakwalifikowano także Belgię, Danię, Finlandię, Francję, Niemcy, Luksemburg, Szwecję i Wielką Brytanię. Z kolei kraje, takie jak Grecja, Węgry, Irlandia, Włochy, Japonia, Portugalia, Hiszpania, Szwajcaria i Tajlandia znalazły się w kategorii krajów rozwijających się, co oznacza, że notują szybkie postępy i stają się coraz bardziej zaawansowane w procesie przejścia na elektromobilność. W badaniu Polska uzyskała 39 na 100 możliwych punktów i została sklasyfikowana jako kraj wschodzący. W tej kategorii znalazły się także Australia, Kanada, Chorwacja, Czechy, Estonia, Indie, Łotwa, Litwa, Słowacja, Słowenia, Turcja, Zjednoczone Emiraty Arabskie i Stany Zjednoczone. Wszystkie te kraje będą potrzebować wielu dalszych inwestycji i działań, aby dorównać bardziej rozwiniętym rynkom. – Ocena Polski w rankingu poprawiła się w kategorii badającej wielkość i udział sprzedaży elektryków oraz w konkurencyjności kosztowej (TCO) pojazdów elektrycznych, zyskując odpowiednio 2 i 11 punktów. Polsce, aby zostać uznaną za kraj rozwijający się, zabrakło tylko 1 punktu. Jesteśmy zatem na dobrej drodze, ale wciąż na jej początku. Poprawa i rozbudowa infrastruktury ładowania oraz zachęty finansowe, takie jak ulgi podatkowe czy preferencyjne regulacje, powinny być kontynuowane i dalej rozwijane – dodaje Maciej Arwaj. Raport Mobility Guide stanowi połączenie dwóch wcześniejszych raportów, Mobility Guide tworzonego przez ALD Automotive i EV Readiness Index publikowanego przez LeasePlan. Tym sposobem Ayvens dostarcza klientom jeszcze bardziej kompleksowego spojrzenia na globalny krajobraz elektryfikacji. Do pobrania dostępny jest pełen raport w języku angielskim oraz prezentacja podsumowująca wyniki badania w języku polskim. Źródło: informacja prasowa – Ayvens Fot. Canva (marrio31) Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.