Wiadomości OZE Czy wodorowe pociągi wyprą lokomotywy na olej napędowy? 06 lutego 2019 Wiadomości OZE Czy wodorowe pociągi wyprą lokomotywy na olej napędowy? 06 lutego 2019 Przeczytaj także Wiadomości OZE Puszcza Białowieska – czyli jak polski rząd, chroniąc granicę, zabija bioróżnorodność W 2022 roku na granicy polsko-białoruskiej został postawiony płot, którego zadaniem miała być ochrona przed nielegalną migracją. 186-km zasieków ze stalowych przęseł zwieńczonych drutem, w samym środku pierwotnych lasów. Jak ingerencja człowieka wpłynęła na tamtejszą faunę i florę? Wiadomości OZE Czy ceny energii elektrycznej w Polsce wzrosną w 2025? Zapytaliśmy eksperta Zamrożenie cen energii elektrycznej w 2025 roku stoi pod znakiem zapytania. Jakie czynniki mogą mieć wpływ na wzrost rachunków za prąd oraz ponoszone przez użytkowników koszty? O te kwestie zapytaliśmy eksperta – Damiana Różyckiego, Prezesa Columbus Obrót. Gdy Wielka Brytania anulowała plany elektryfikacji tras kolejowych, zakończyła się jedna z największych inwestycji od czasów wiktoriańskich w tym kraju. Elektryfikacja kolei nie jest jednak tematem zupełnie skreślonym – raporty wskazują, że istnieje jeszcze inna alternatywa dla brytyjskiej kolei – wodór. Reklama Wodorowe pociągi jeżdżą już po Europie, np. w Niemczech, o czym pisaliśmy jakiś czas temu. Specjaliści sugerują, że już 2022 takie składy mogłyby pojawić się i w Wielkiej Brytanii. To spore wyzwania, ale i ogromna korzyść ekologiczna. Obecnie jedynie około jednej trzeciej tras kolejowych w UK jest zelektryfikowana, a w ostatnich latach niewiele szlaków jest modernizowanych w ten sposób. Bez elektryfikacji kolei brytyjski rząd będzie miał wielki problem w ograniczeniu emisji w transporcie. Obecna strategia skupia się na zakupie pociągów hybrydowych, tzn. takich, które korzystają z linii elektrycznych, ale mogą także uruchomić silnik diesla, gdy zachodzi taka konieczność. Niestety nie jest to optymalne dla środowiska rozwiązanie, ponieważ brytyjska kolej nadal jest w tyle za większością Europy. Wodór może być odpowiednim paliwem dla kolei. Jest to tańsze rozwiązanie niż elektryfikacja szlaków kolejowych, a ogniwa paliwowe produkują jedynie parę wodną, więc są bardzo ekologicznym rozwiązaniem. Co więcej, wodór ma o wiele wyższą gęstość energetyczną niż akumulatory, więc pociągi z tym napędem mogą być lżejsze lub mieć większy zasięg niż konkurencyjne lokomotywy zasilane z baterii. Ponadto wodór szybciej się tankuje, niż ładuje ogniwa, a sama produkcja ogniw paliwowych jest równie problematyczna i kosztuje tyle samo. Dodatkowo, jeśli w lokomotywie zamontuje się systemy odzyskiwania energii z hamulców itp., to istnieje szansa dalszego wydłużenia zasięgu tych pociągów. Testowanie wodorowych pociągów jest bardzo kuszącą alternatywą dla drogiej elektryfikacji szlaków, ale modernizacja całego taboru i zastąpienie wszystkich pociągów spalinowych wodorowymi wiąże się już ze sporymi inwestycjami, chociażby w stacje produkcji tego paliwa. Obecnie nie wiadomo, czy przejście na wodór wyjdzie korzystniej w kwestii finansowej niż elektryfikacja – brakuje danych z tego typu instalacji pracujących w większej skali. źródło: techxplore.com Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.