Elektromobilność eCitaro: elektryczny autobus Mercedes-Benz 13 lipca 2018 Elektromobilność eCitaro: elektryczny autobus Mercedes-Benz 13 lipca 2018 Przeczytaj także Wiadomości OZE W planach coraz więcej spalarni śmieci. Potrzebujemy lepszej kontroli Na terenie Polski działa 9 spalarni odpadów komunalnych. W najbliższych latach planowana jest rozbudowa istniejących, a także budowa 30 nowych punktów przerabiających śmieci na ciepło. Branża odpadów to przede wszystkim duże pieniądze, a każdy nowy projekt wzbudza kontrowersje. Obywatele i ekolodzy obawiają się nadmiernej emisji pyłów, CO2 i metali ciężkich, natomiast samorządy i zainteresowane firmy zbijają argumenty przeciwników wizją taniej energii i szybkiego rozwiązania problemu śmieci w gminach. Raport Najwyższej Izby Kontroli rzuca nowe światło na jakość pracy organów ochrony środowiska, sprawujących pieczę nad spalarniami śmieci. Jest co poprawiać. Elektromobilność Orlen zbuduje w Polsce 16 stacji ładowania wodorem. Dostał na to pieniądze z UE Realizowany przez ORLEN projekt Clean Cities – Hydrogen mobility in Poland otrzymał bezzwrotne dofinansowanie z UE w wysokości 62 mln euro. Unijne wsparcie dotyczy budowy 16 ogólnodostępnych stacji tankowania wodoru, rozmieszczonych w różnych regionach Polski. Pieniądze zostaną też wydane na budowę instalacji produkcji zielonego odnawialnego wodoru, w oparciu o elektrolizę wody zasilanej odnawialnymi źródłami energii. Daimler inwestuje w elektryczne pojazdy. Teraz firma podjęła współpracę z Mercedesem w celu stworzenia nowej generacji autobusu elektrycznego Merdeces-Benz eCitaro na bazie poprzedniego modelu z silnikiem wysokoprężnym. Kilka dni temu przedstawiono jego prototyp. Reklama Zdaniem Mercedesa Citaro jest „najlepiej sprzedającym się na świecie autobusem miejskim z ponad 50 000 sprzedanych egzemplarzy”. Teraz firma chce stworzyć całkowicie elektryczną wersję tego pojazdu wyposażoną w kilka dodatkowych ulepszeń. Z opisu projektu można dowiedzieć się, że: „Wyposażenie dachowe eCitaro jest ukryte za eleganckim grzbietem dachowym. Wykonane jest ono z wieloczęściowego wytłaczanego profilu aluminiowego. Lśniący dolny segment łączy się z dużymi szybami autobusu miejskiego. Górny segment pomalowany na kolor pojazdu płynnie przechodzi do słupka A0 z przodu i do słupka narożnego z tyłu i wizualnie oprawia bok. Te optyczne sztuczki nadają eCitaro idealne proporcje i sprawiają, że wydaje się lekki”. Pojazd wyposażony jest w elektryczny układ napędowych rozmieszczony na dwóch osiach. System akumulatorów może być umieszczony w podłodze oraz dodatkowo na dachu autobusu. Jak informuje Daimler, akumulatory litowo-jonowe mają łączną moc około 243 kWh i mogą być podzielone maksymalnie na dziesięć modułów. Każdy z nich jest w stanie dostarczyć około 25 kWh. Szacowany zasięg to 150 kilometrów w lecie i do 250 kilometrów w tzw. idealnych warunkach. Nowy system zarządzania ciepłem redukuje zapotrzebowanie na energię o około 40%. Z niepotwierdzonych przez firmę informacji wynika, że autobus miejski będzie można ładować na dwa sposoby – wtyczkami Combo 2 lub za pomocą dachowego systemu ładowania, który jest obecnie standardem na rynku. Produkcja elektrycznego Citaro powinna się rozpocząć końcem tego roku. Jednym z pierwszych klientów będzie firma transportowa Ren-Neckar. W planach Daimlera jest dalszy rozwój technologii, w tym wykorzystanie w napędzie baterii litowo-polimerowych – akumulatorów półprzewodnikowych, które charakteryzują się długą żywotnością i gęstością energii. Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.