Ekologia Ekologia a usługi kurierskie – jak zwiększyć sprawność bez greenwashingu? 04 września 2024 Ekologia Ekologia a usługi kurierskie – jak zwiększyć sprawność bez greenwashingu? 04 września 2024 Przeczytaj także Ekologia Greenwashing na rynku nieruchomości, czyli jak firmy udają bycie eko Coraz więcej osób poszukuje nieruchomości zgodnych z zasadami zrównoważonego rozwoju. Jednocześnie bardzo dobrze ma się zjawisko greenwashingu. Jak go rozpoznać? Jak nie dać się oszukać? Ekologia Bakterie żyjące w ściekach na ratunek planecie. Przełomowe odkrycie w walce z plastikowymi odpadami Biolodzy dokładnie zbadali, w jaki sposób pewne występujące w ściekach bakterie rozkładają plastik. Odkrycie może pomóc w opracowaniu nowych metod usuwania plastikowych zanieczyszczeń. Każdy z nas przynajmniej od czasu do czasu korzysta z usług firm kurierskich. Te prześcigają się we wdrażaniu nowych ekologicznych rozwiązań, z elektryfikacją floty samochodów dostawczych na czele. Okazuje się jednak, że istnieją też prostsze sposoby na zmniejszenie śladu węglowego usług dostawczych. Reklama Spis treści ToggleJak Polacy wybierają usługi?Jak Polacy podchodzą do greenwashingu?Realne działania, a nie eko pozoryKluczowe kryteria wybierania usług kurierskichWyzwania utrudniające skuteczność logistyki Jak Polacy wybierają usługi? Wzrost świadomości ekologicznej wpływa na wybory konsumentów, którzy coraz częściej poszukują usług zgodnych z zasadami zrównoważonego rozwoju. W ostatnich latach rośnie również zdolność Polaków do rozpoznawania greenwashingu. Zjawisko to polega na pozorowaniu proekologicznych działań przez firmy, które w rzeczywistości niewiele robią na rzecz ochrony środowiska. Według badań VI edycji EKObarmetru (SW Research, czerwiec 2024), 53% Polaków dostrzegło w ostatnim miesiącu reklamy, które próbowały przekonać ich o ekologicznych inicjatywach firm. Warto podkreślić, że w przypadku usług kurierskich, konsumenci coraz bardziej zwracają uwagę na aspekty ekologiczne. Aż 43% konsumentów wskazuje na optymalizację tras kurierskich jako istotny czynnik, wpływający na zmniejszenie konsumpcji paliwa i emisji gazów cieplarnianych. To pokazuje, że oprócz czasu i bezpieczeństwa dostawy, ekologia jest realnie ważna dla wielu klientów, co stanowi wyraźny sygnał dla firm, aby dążyć do wprowadzania takich działań. Więcej o wynikach tegorocznej edycji EKObarometru pisaliśmy tu: Większa troska o środowisko, ale sceptycyzm wobec “zielonych” reklam – wyniki EKObarometru 2024 Jak Polacy podchodzą do greenwashingu? Jednakże, mimo zainteresowania ekologicznymi rozwiązaniami, konsumenci są często nieufni wobec deklaracji firm. Aż 40% badanych podchodzi do tego typu komunikatów z nieufnością, a 63% zgadza się ze stwierdzeniem, że większość marek traktuje działania ekologiczne jedynie jako sposób na poprawę wizerunku, a nie jako rzeczywiste zobowiązanie do ochrony środowiska. To stawia przed firmami wyższe wymagania, ponieważ z jednej strony konsumenci oczekują działań proekologicznych, a z drugiej strony krytycznie oceniają ich autentyczność. Wniosek jest jasny: warto wdrażać realne działania ekologiczne, które przynoszą widoczne efekty, a nie tylko będą stwarzać pozory. – Konsumenci mają coraz większe wymagania dotyczące produktów przyjaznych środowisku. Wraz z potrzebami konsumenta na produkty czy usługi przyjazne środowisku, rozwinął się również „zielony marketing” – zwraca uwagę Patrycja Sass-Staniszewska, Prezes Izby Gospodarki Elektronicznej. – Jednak przedsiębiorcy w prowadzonej komunikacji czasami mijają się z prawdą, co do swoich działań ekologicznych, tym samym wprowadzając konsumenta w błąd. „Zielona ściema”, czyli tworzenie iluzji, że marka działa proekologicznie – zostaje z reguły wychwycone przez konsumenta, co wiąże się z utratą jego zaufania. Dla przedsiębiorcy może to mieć również konsekwencje naruszania przepisów konsumenckich – dodaje. Realne działania, a nie eko pozory Aby firmy mogły sprostać tym oczekiwaniom, niezbędne jest podejmowanie rzeczywistych kroków w kierunku zrównoważonego rozwoju. Jednym z kluczowych obszarów, gdzie można osiągnąć korzyści środowiskowe, jest logistyka. Optymalizacja tras dostaw, lepsze zarządzanie flotą oraz redukcja emisji to tylko niektóre z działań, które mogą przynieść wymierne korzyści. Co więcej, te działania nie tylko przyczyniają się do ochrony środowiska, ale również prowadzą do usprawnienia procesów biznesowych, takich jak krótszy czas realizacji zamówień czy lepsza efektywność operacyjna. Samochody elektryczne bezpieczniejsze podczas deszczu niż spalinowe? Pozory mylą Kluczowe kryteria wybierania usług kurierskich Wiemy już, że ekologiczne podejście jest ważne dla konsumentów, ale co jeszcze ma dla nich znaczenie? Konsumenci przy wyborze usług kurierskich kierują się trzema kluczowymi kryteriami: bezpieczeństwem (71%), szybkością dostawy (68%) oraz właśnie ekologicznymi praktykami. Raport Izby Handlu Elektronicznego (E-Izby) pokazuje jednak, że mimo tego, iż 63% badanych sklepów monitoruje terminowość dostaw, tylko 42% monitoruje czas trwania poszczególnych etapów procesu logistycznego. Ogranicza to możliwości optymalizacji, co mogłoby przyczynić się do zmniejszenia śladu węglowego. Istnieje realna różnica, gdzie potrzeby klientów i zachowania sklepów się nie pokrywają. Koszty logistyki stanowią od 5 do 20% całkowitych kosztów operacyjnych dla dwóch trzecich badanych sklepów, przy czym jedna trzecia z nich ponosi koszty logistyczne w zakresie od 10 do 20%. Można więc zauważyć, że istnieją realne potrzeby, które mogą być zaopiekowane dzięki lepszemu monitorowaniu i optymalizacji procesów logistycznych. Takie działania przekładają się na zwiększenie satysfakcji konsumenta, który ceni szybkie, bezpieczne i ekologiczne dostawy, oraz prowadzić do znacznych oszczędności kosztów operacyjnych i zmniejszenia śladu węglowego, jako że logistyka stanowi dużą część całkowitych kosztów sklepu. Prawie 9000 km wydrukowanych paragonów z Biedronki! Czy podlegają one recyklingowi? Wyzwania utrudniające skuteczność logistyki W kontekście terminowości dostaw warto również przyjrzeć się jakości danych adresowych. Według danych Algolytics Technologies, aż 60% adresów na przesyłkach zawiera błędy. Z tego 13,6% to błędy, które znacząco wpływają na skuteczność logistyki. Firmy, które nie stosują standaryzacji danych adresowych, muszą mierzyć się z wydłużonymi czasami realizacji zamówień, nieoptymalnymi trasami kurierskimi oraz dodatkową pracą manualną. Skutkuje to nie tylko wyższymi kosztami operacyjnymi, ale również większym śladem węglowym. – W Polsce, zgodnie z badaniami, jedynie niewielki procent firm korzysta z zaawansowanych technologii z zakresu AI. Jedną z przyczyn jest brak kompetencji w zakresie rozumienia i analityki danych – podkreśla Piotr Biegun, COO Algolytics Technologies. – Brak tych kompetencji oraz ciągłe poleganie na pracy manualnej w obszarach, które pozornie nie generują wartości, powoduje wolniejsze wdrażanie nowych technologii, a co za tym idzie, niższe przychody dla firm. Stosowanie nawet tak prostych rozwiązań, jak podpowiadanie adresów i standaryzacja danych na formularzach, które wykorzystują zaawansowane algorytmy przetwarzania języka naturalnego (NLP, część szeroko pojętego AI), może przynieść 10-krotny zwrot z inwestycji w postaci obniżenia kosztów oraz skrócenia czasu wypełniania formularzy adresowych o 60% – podkreśla. – Czytaj także: Auta na gaz w Strefie Czystego Transportu? Rzecznik Praw Obywatelskich interweniuje Źródło: informacja prasowa – SW Research Fot. Canva (ipopba) Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.