Elektromobilność Elektryczny prom przypłynął z Europy do Afryki. Przełom w dekarbonizacji żeglugi. 05 czerwca 2025 Elektromobilność Elektryczny prom przypłynął z Europy do Afryki. Przełom w dekarbonizacji żeglugi. 05 czerwca 2025 Przeczytaj także Elektromobilność Elektryki w Europie przyspieszają. W listopadzie polski program NaszEauto łapie oddech Auta elektryczne stają się coraz bardziej popularne w Europie. Najnowszy raport ujawnia kraje europejskie z największą sprzedażą pojazdów elektrycznych na mieszkańca w 2025 roku. W Polsce wzrost sprzedaży jest wspomagany przez rządowy program dopłat NaszEauto, który stabilizuje zainteresowanie zakupem elektryków, choć wciąż mierzy się z wyzwaniami administracyjnymi i dużą liczbą błędnie składanych wniosków. Elektromobilność Kradzieże kabli paraliżują stacje ładowania. Rosnący problem elektromobilności w Polsce W Polsce na koniec 2025 roku działa już ponad 11 300 publicznych punktów ładowania samochodów elektrycznych, co czyni nasz kraj jednym z najszybciej rozwijających się rynków elektromobilności w Europie. Dynamiczny przyrost infrastruktury nie idzie jednak w parze z jej bezpieczeństwem – na terenie całej Polski dochodzi do fali kradzieży kabli ładowania oraz aktów wandalizmu. Straty ponoszą nie tylko operatorzy, ale także kierowcy, którzy często tygodniami są odcięci od stacji ładowania. Szwedzki prom napędzany energią elektryczną odbył rejs z miasta Sotogrande w Hiszpanii do Ceuty w Afryce Północnej. Łącznie pokonał 24 mile morskie w nieco ponad godzinę. Osiągnął prędkość tradycyjnych promów, a mimo to udało mu się zmniejszyć zużycie energii o 80%. Reklama Międzykontynentalny potencjał elektromobilności Elektryczny prom Candela P-12 z wyróżnieniem przeszedł wszystkie testy wydajnościowe, gdy wchodził do służby w publicznym transporcie w Sztokholmie. Udało mu się osiągnąć 30 węzłów przy żywotności baterii 50 węzłów już w 2023 roku. Teraz kolejny szwedzki statek dokonał niebywałego osiągnięcia i odbył międzykontynentalną, całkowicie elektryczną podróż. “Istnieje wyraźna potrzeba zapewnienia dodatkowych szybkich, czystych i wydajnych opcji podróży przez Morze Śródziemne”. – zaapelował Gustav Hasselskog, dyrektor generalny Candeli oraz pilot podczas przeprawy. Międzykontynentalny rejs odbył się na pokładzie promu Candela C-8 Polestar, zaopatrzonego w akumulator 67 kWh. Dwa hydrofoile, zwane podwodnymi skrzydłami, unoszą łódź nad powierzchnią wody, dzięki czemu zmniejszają opór i ograniczają zużycie energii o nawet 80% w porównaniu z tradycyjnymi okrętami. To rozwiązanie pozwoliło C-8 na sprawne przepłynięcie Cieśniny Gibraltarskiej, czyli jednego z najbardziej ruchliwych szlaków morskich. Nowe szczegóły o programie dopłat do e-rowerów. NFOŚiGW usuwa barierę rejestracji i upraszcza zasady Elektryczne promy przyjazne dla osób z chorobą morską W miejscach takich jak Cieśnina Gibraltarska zimne wody Atlantyku spotykają się z ciepłymi wodami Morza Śródziemnego, co prowadzi do silnych prądów, odczuwalnych zwłaszcza podczas podróży małymi statkami. Dyskomfort dotyka w szczególności osób cierpiących na chorobę morską, a rozwiązaniem może być system hydrofoil. Technologia czujników do wykrywania fal automatycznie reguluje hydrofoil nawet 100 razy na sekundę. Dzięki temu załoga ma wrażenie, że łódź bardziej lata, niż pływa. To świetne rozwiązanie dla osób, które zmagają się z chorobą morską i nie są w stanie czerpać przyjemności z rejsów. Przyszłość podróży morskich w energii elektrycznej Podczas całego rejsu Candela C-8 zużyła 40 kWh energii, generując przy tym koszty zaledwie 10 dolarów. W porównaniu do okrętów podobnej wielkości, napędzanych benzyną, spalają one ponad 10 galonów paliwa, co wynosi koszt około 100 dolarów. Elektryczne promy stanowią nie tylko rozwiązanie przyjazne środowisku, ale również dbają o komfort załogi, generując przy tym mniejsze koszty. Elektromobilność jest innowacyjną alternatywą dla tradycyjnego żeglarstwa, która nieustannie rozwija swój potencjał. Zobacz też: Czy polecimy na prąd? Nowa technologia zwiększa szanse na elektryczne samoloty Źródła: Good News Network Fot: Canva Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.