Instalacja fotowoltaiczna z magazynem energii

Poznaj orientacyjne koszty

Elektryczny prom przypłynął z Europy do Afryki. Przełom w dekarbonizacji żeglugi.

Elektryczny prom przypłynął z Europy do Afryki. Przełom w dekarbonizacji żeglugi.

Szwedzki prom napędzany energią elektryczną odbył rejs z miasta Sotogrande w Hiszpanii do Ceuty w Afryce Północnej. Łącznie pokonał 24 mile morskie w nieco ponad godzinę. Osiągnął prędkość tradycyjnych promów, a mimo to udało mu się zmniejszyć zużycie energii o 80%.

925x200 1
Reklama

Międzykontynentalny potencjał elektromobilności

Elektryczny prom Candela P-12 z wyróżnieniem przeszedł wszystkie testy wydajnościowe, gdy wchodził do służby w publicznym transporcie w Sztokholmie. Udało mu się osiągnąć 30 węzłów przy żywotności baterii 50 węzłów już w 2023 roku. Teraz kolejny szwedzki statek dokonał niebywałego osiągnięcia i odbył międzykontynentalną, całkowicie elektryczną podróż.

“Istnieje wyraźna potrzeba zapewnienia dodatkowych szybkich, czystych i wydajnych opcji podróży przez Morze Śródziemne”. – zaapelował Gustav Hasselskog, dyrektor generalny Candeli oraz pilot podczas przeprawy.

Międzykontynentalny rejs odbył się na pokładzie promu Candela C-8 Polestar, zaopatrzonego w akumulator 67 kWh. Dwa hydrofoile, zwane podwodnymi skrzydłami, unoszą łódź nad powierzchnią wody, dzięki czemu zmniejszają opór i ograniczają zużycie energii o nawet 80% w porównaniu z tradycyjnymi okrętami. To rozwiązanie pozwoliło C-8 na sprawne przepłynięcie Cieśniny Gibraltarskiej, czyli jednego z najbardziej ruchliwych szlaków morskich.

Elektryczne promy przyjazne dla osób z chorobą morską

W miejscach takich jak Cieśnina Gibraltarska zimne wody Atlantyku spotykają się z ciepłymi wodami Morza Śródziemnego, co prowadzi do silnych prądów, odczuwalnych zwłaszcza podczas podróży małymi statkami. Dyskomfort dotyka w szczególności osób cierpiących na chorobę morską, a rozwiązaniem może być system hydrofoil.

Technologia czujników do wykrywania fal automatycznie reguluje hydrofoil nawet 100 razy na sekundę. Dzięki temu załoga ma wrażenie, że łódź bardziej lata, niż pływa. To świetne rozwiązanie dla osób, które zmagają się z chorobą morską i nie są w stanie czerpać przyjemności z rejsów.

Przyszłość podróży morskich w energii elektrycznej

Podczas całego rejsu Candela C-8 zużyła 40 kWh energii, generując przy tym koszty zaledwie 10 dolarów. W porównaniu do okrętów podobnej wielkości, napędzanych benzyną, spalają one ponad 10 galonów paliwa, co wynosi koszt około 100 dolarów. Elektryczne promy stanowią nie tylko rozwiązanie przyjazne środowisku, ale również dbają o komfort załogi, generując przy tym mniejsze koszty. Elektromobilność jest innowacyjną alternatywą dla tradycyjnego żeglarstwa, która nieustannie rozwija swój potencjał.

Zobacz też: Czy polecimy na prąd? Nowa technologia zwiększa szanse na elektryczne samoloty

Źródła: Good News Network

Fot: Canva

Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.