Instalacja fotowoltaiczna z magazynem energii

Poznaj orientacyjne koszty

Nowe szczegóły o programie dopłat do e-rowerów. NFOŚiGW usuwa barierę rejestracji i upraszcza zasady

Nowe szczegóły o programie dopłat do e-rowerów. NFOŚiGW usuwa barierę rejestracji i upraszcza zasady

NFOŚiGW ujawnia nowe zapisy projektowanego programu „Mój Rower Elektryczny”, który ma umożliwić dopłaty do zakupu rowerów elektrycznych. Po drugiej turze konsultacji społecznych z dokumentu zniknęło kilka zapisów, które wcześniej mogły utrudniać dostęp do programu. Choć nabór wciąż nie został uruchomiony, poznaliśmy konkrety, które mogą przesądzić o jego dostępności i skuteczności.

925x200 1
Reklama

Rejestracja na policji usunięta z wymagań

W najnowszym projekcie programu „Mój Rower Elektryczny” NFOŚiGW wycofał się z wymogu znakowania roweru na policji. Ten zapis budził wiele wątpliwości, ponieważ procedury oznakowania różnią się w zależności od lokalizacji, a w wielu gminach nie są w ogóle dostępne. Usunięcie tej przeszkody to wyraźny krok w stronę uproszczenia i wyrównania dostępu do programu, zwłaszcza dla mieszkańców mniejszych miast i wsi.

Zmieniono zapis o wieku roweru

Kolejna korekta dotyczyła maksymalnego wieku kwalifikowanego roweru. Wcześniejszy zapis mówił o „24 miesiącach od daty produkcji”, co w praktyce bywało trudne do weryfikacji — wielu producentów podaje wyłącznie rok, bez konkretnego miesiąca. Nowy zapis mówi jasno: rower nie może być starszy niż dwa lata. To uproszczenie eliminuje niejednoznaczność i ułatwia weryfikację dokumentów.

Rezygnacja z wymogu daty produkcji baterii

NFOŚiGW zrezygnował także z zapisu dotyczącego obowiązku wskazania daty produkcji baterii. Jak tłumaczy Fundusz, powodem jest brak spójnych standardów oznaczania — producenci używają różnych systemów, czasem w ogóle nie podając tej informacji. Usunięcie tego zapisu może zapobiec odrzucaniu wniosków z powodów niezależnych od kupującego.

Dokumentacja wciąż w przygotowaniu

Mimo że wcześniej wskazywano II kwartał 2025 roku jako prawdopodobny moment startu programu, NFOŚiGW zastrzega obecnie, że był to jedynie „wstępny scenariusz”. Nabór wniosków w ramach programu „Mój Rower Elektryczny” ruszy dopiero po zatwierdzeniu pełnej dokumentacji, a ogłoszenie pojawi się na stronie Funduszu. Na dziś nie ma konkretnej daty — to oznacza, że sezon rowerowy może minąć, zanim pojawi się możliwość uzyskania wsparcia.

Rynek czeka, beneficjenci też

Według danych GUS, w Polsce w 2023 roku zarejestrowano ponad 70 tys. rowerów elektrycznych, a sprzedaż w tym segmencie rosła o ponad 20% rocznie. Szacunki branży wskazują, że zainteresowanie dopłatami może przekroczyć 100 tys. zgłoszeń w ciągu pierwszego roku działania programu, jeśli będzie on odpowiednio prosty i komunikowany.

Dla porównania, we Francji od 2022 r. działa system dopłat do e-rowerów z limitem nawet do 4000 euro, a w Niemczech i Austrii funkcjonują programy lokalne i regionalne, często łączone z zachętami dla pracodawców.

Brak systemowego wsparcia w Polsce był jedną z głównych barier rozwoju rynku – nie tylko dla konsumentów, ale też dla krajowych dystrybutorów i serwisów.

W stronę realnej dostępności

Zmiany wprowadzone po konsultacjach społecznych dotyczących programu „Mój Rower Elektryczny” pokazują, że dialog z obywatelami może skutkować konkretnymi i pozytywnymi korektami. Program, który początkowo mógł sprawiać wrażenie przeregulowanego, zyskuje na przejrzystości. Rezygnacja z trudnych do spełnienia warunków może realnie zwiększyć liczbę osób, które skorzystają z dofinansowania.

Nadal jednak otwarte pozostają pytania o finalną formę dokumentacji, ostateczne kryteria oraz skalę naboru. Od tych szczegółów będzie zależeć, czy dopłaty staną się realnym impulsem dla rozwoju mikromobilności w Polsce, czy tylko sezonową ciekawostką.

Zobacz też: Program Mój Rower Elektryczny wróci z 6-krotnie mniejszym budżetem. Znamy szczegóły nowej edycji

Źródło: NFOŚiGW, gov.pl, GUS, Eurostat, Bike Europe

Fot.: Canva

Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.