Elektromobilność Europejscy liderzy łączą siły na rynku baterii przeciwko Azji 03 listopada 2017 Elektromobilność Europejscy liderzy łączą siły na rynku baterii przeciwko Azji 03 listopada 2017 Przeczytaj także Elektromobilność Zmiany w programie dopłat do samochodów elektrycznych Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) przygotował nowy program dopłat do samochodów elektrycznych z budżetem 1,6 mld zł ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO). Wnioski będzie można składać już na początku lutego. Nowy program dopłat zastąpi dotychczasowy program „Mój elektryk”, który będzie obowiązywał do końca stycznia 2025 r. Elektromobilność Tylko 1% właścicieli elektryka wróciłoby do samochodu spalinowego. Zaskakujące wyniki badań Samochody elektryczne cieszą się coraz większą popularnością. Potwierdza to najnowsze badanie, według którego tylko 1% z 23 tysięcy pytanych zadeklarowało chęć powrotu do samochodu o napędzie spalinowym. Z czego to wynika? Akumulator jest jedną z najważniejszych części w samochodzie elektrycznym, generującą jednak znaczny koszt podczas produkcji tego typu pojazdu. Marosz Szefczovicz, wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej ds. Unii Europejskiej, podkreślił, że Europa musi działać szybko w celu zapewnienie swojej konkurencyjności na międzynarodowym rynku motoryzacyjnym i technologicznym. UE ogłosiła zawiązanie sojuszu państw europejskich w celu zwiększenia komórek odpowiedzialnych za produkcję samochodów elektrycznych. Reklama Obecnie to kraje azjatyckie dominują w produkcji baterii do samochodów, w szczególności firmy japońskie i koreańskie reprezentują większą część przemysłu bateryjnego. Europa obecnie nie ma jednego, głównego gracza w produkcji i montażu baterii litowo-jonowych w pojazdach mechanicznych. Baterie uosabiają naszą ambicję, jak określono w Unii Europejskiej pod przewodnictwem Jean-Claude’a Junckera, aby pomóc naszym branżom pozostać lub stać się światowymi liderami w dziedzinie innowacji, digitalizacji i dekarbonizacji (…) Jesteśmy w krytycznym momencie – powiedział Marosz Szefczovicz. Polityk nawiązał tutaj do braku państwowej bazy produkcyjnej w Europie, która ma negatywny wpływ na pozycję krajów UE w łańcuchu dostaw. Przekłada się to bezpośrednio na większe koszty związane z transportem, opóźnienia czasowe, słabszą kontrolę jakości czy ogólne ograniczenia w projektach. Szefczovicz zapowiedział, że członkowie Wspólnoty Wiedzy i Innowacji w ścisłej współpracy w Komisją Europejską, Europejskim Bankiem Inwestycyjnym i zainteresowanymi państwami członkowskim stworzą konkurencyjny łańcuch produkcyjny, aby tym sposobem zdobyć znaczące rynki, zwiększyć zatrudnienie, wzrost gospodarczy i poziom inwestycji w Europie. Na początku 2018 roku zostanie przedstawiony plan strategiczny, który będzie miał formę kompleksowej mapy drogowej dla Unii Europejskiej w sprawie rozwoju produkcji baterii. Plan ten zostanie przedstawiony podczas Dni Przemysłu UE. Na decyzję liderów Unii Europejskiej wpływ miały dwie tendencje. Pierwszą z nich jest fakt, iż czołowe kraje wspólnoty europejskiej wprowadzają stopniowe zakazy sprzedaży nowych samochodów zasilanymi paliwami kopalnymi. Przedstawiciele Francji, Holandii, Norwegii oraz Wielkiej Brytanii wyznaczyli na realizację tego celu konkretne, nieodległe daty. W Norwegii i Holandii tego typu zakazy wejdą w życie już w 2025 roku. Po drugie, rośnie wysoka konkurencja w branży motoryzacyjnej, w której kraje europejskie zostały wyprzedzone przez producentów z Azji. Przekłada to się bezpośrednio na stratę zysków europejskich producentów. Czy zawiązanie sojuszu między państwami UE poprawi zatem pozycję europejskich graczy na międzynarodowych rynku samochodów elektrycznych? Źródła: Komisja Europejska, Green Car Reports, Motor Authority, Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.