Instalacja fotowoltaiczna z magazynem energii

Poznaj orientacyjne koszty

Gdynia stawia na fotowoltaikę! Czysta energia zasili budynki i sieć trakcyjną trolejbusów

Gdynia stawia na fotowoltaikę! Czysta energia zasili budynki i sieć trakcyjną trolejbusów

Gdynia stawia na fotowoltaikę! Czysta energia zasili budynki i sieć trakcyjną trolejbusów

Gdynia podpisała umowę na wysokie, bo sięgające aż 60% kosztów dofinansowanie na instalację fotowoltaiczną w miejskich jednostkach. Miliony złotych zostaną wykorzystane na pokrycie panelami trzech budynków miejskich, a czysta energia zasili także sieć trakcyjną gdyńskich trolejbusów.

CFF OPP Baner poziom mobile450 x 250CFF OPP Baner poziom 6.03.2023 1
Reklama

Gdynia stawia na fotowoltaikę

W Urzędzie Marszałkowskim Województwa Pomorskiego oficjalnie podpisano umowy dotyczące unijnych dofinansowań na instalacje fotowoltaiczne. Do miasta trafi łącznie 2,5 miliona złotych z Regionalnego Programu Operacyjnego. Kwota pokryje 60% kosztów związanych z montażem fotowoltaiki. Całkowity koszt projektu to ponad 5,5 miliona zł. 

Nowe ogniwa pomogą pokryć zapotrzebowanie na energię elektryczną w budynkach użyteczności publicznej i samorządowych jednostkach – w tym także w Gdyni.

– To inwestycja, która łączy wiele zalet, bo poza oczywistym ekonomicznym skutkiem w postaci niższych rachunków w czasie, gdy stawki za energię elektryczną rosną w niesłychanym tempie mamy też niezwykle ważny wpływ na środowisko. Korzystamy z warunków, które dają nam już istniejące miejskie obiekty, zagospodarowując ich dachy i wytwarzając energię z odnawialnego źródła mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki.

W przypadku zasilenia sieci trakcyjnej warto pamiętać, że flota gdyńskiej komunikacji korzysta też m.in. z rozwiązań opartych o rekuperację, czyli częściowe odzyskiwanie energii z hamowania. Panele fotowoltaiczne wzmocnią ekologiczny transport zbiorowy, który nie zanieczyszcza powietrza ani nie pochłania nadmiernych środków finansowych.

Czysta energia zmniejszy rachunki

Fotowoltaika pojawi się na dachach budynków:

  • Pomorskiego Parku Naukowo-Technologicznego Gdynia w Redłowie,
  • Domu Pomocy Społecznej w Pustkach Cisowskich-Demptowie,
  • Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej w Leszczynkach.

Dzięki panelom słonecznym uda się pokryć część bieżącego zużycia prądu w pierwszych dwóch miejskich jednostkach, ograniczając koszty ich codziennego funkcjonowania.

W przypadku trzeciej bazy trolejbusów energia elektryczna trafi bezpośrednio do sieci trakcyjnej, z której korzystają poruszające się po gdyńskich ulicach trolejbusy. Pojazdy będą zatem częściowo napędzane dziękim odnawialnym źródłom energii. Instalacja zostanie zamontowana na wiatach, które stanowią część istniejącej zajezdni w Leszczynkach, przy ul. Zakręt do Oksywia.

W przypadku trolejbusowej sieci trakcyjnej wstępne szacunki mówią o możliwości pokrycia nawet kilku procent zapotrzebowania na energię, które generuje miejska flota tych pojazdów.

Gdynia liderem ekologii?

Instalacja na dachu bazy trolejbusów będzie największa spośród trzech wymienionych wcześniej. Jej moc sięgnie wartości 499,8 kWp.

Na dachu budynku nr III Pomorskiego Parku Naukowo-Technologicznego Gdynia uda się wygenerować 77 kWp, a na dachu Domu Pomocy Społecznej – 39,9 kWp. Projekt zakłada, że miejskie jednostki zaczną pozyskiwać energię ze słońca we wrześniu 2024 roku, a jej łączna wartość może sięgnąć 0,62 MW. 

Dzięki inwestycji uda się ograniczyć emisję gazów cieplarnianych na poziomie 440 ton równoważnika CO2. To jednak nie koniec ekologicznych inicjatyw nadmorskiego miasta.

Gdynia, jako pierwsze miasto w Polsce, policzyła swój ślad węglowy. Władze deklarują obniżenie emisji CO2 o 43% do 2030 roku. Zamierzony cel planują osiągnąć m.in. poprzez dekarbonizację ciepłownictwa i transportu publicznego. Czy jednak w przypadku tych obliczeń możemy mówić o całkowitym śladzie węglowym miasta skoro pod uwagę nie zostały wzięte usługi komercyjne, z których korzystają mieszkańcy?

źródło: gdynia.pl, zdjęcia: mat. prasowe Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego

Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.