Gospodarka cyrkularna w branży motoryzacyjnej

Przemysł wytwórczy, a w tym przemysł motoryzacyjny, jest odpowiedzialny za emisję 19% światowych gazów cieplarnianych. Dlatego oprócz redukowania emisji z pomocą elektromobilności ważne jest złomowanie i recykling zużytych samochodów, czyli wszystko to, na czym opiera się gospodarka o obiegu zamkniętym.

Indie i samochody

Indie to najludniejsza demokracja świata i drugi najbardziej zaludniony kraj na globie. Pod względem emisji gazów cieplarnianych Indie podążają za największymi emitentami, czyli USA i Chinami. Niedawno ogłoszono tutaj nowe zasady dot. złomowania pojazdów i gospodarki o obiegu zamkniętym (GOZ) w sektorze motoryzacji. Dzięki nim do krajowej gospodarki ma trafić około 624 mld dolarów w ciągu roku. Ale na tym nie koniec.

Nowe miejsca pracy i ochrona środowiska mają przekonać producentów do wprowadzenia zmian już na etapie projektowania nowych pojazdów. Dzięki technologiom takim jak sztuczna inteligencja (AI) i uczenie maszynowe (machine learning) proces produkcji przebiegać sprawnie i dynamicznie. Ponadto z wykorzystaniem druku 3D mają powstawać pojazdy łatwe w montażu oraz demontażu.

Złomowanie i recykling

Polityka złomowania pojazdów jest pierwszym krokiem w kierunku wprowadzenia obiegu zamkniętego w indyjskim sektorze motoryzacyjnym. Nowe zasady przewidują, że pojazdy o żywotności powyżej 15 lat i samochody osobowe w wieku powyżej 20 lat będą musiały zostać zezłomowane, jeśli nie przejdą testów sprawności i emisji. Stwarza to przestrzeń do wymiany starych pojazdów na takie, które są łatwe do zaprojektowania, wyprodukowania i przyjazne dla środowiska.

Korzyści z obiegu zamkniętego w produkcji aut

Szacuje się, że do 2050 r. wzrost liczby ludności i popyt na wszelkie produkty wymusi co najmniej dwukrotny wzrost zużycia energii i surowców. Dzięki GOZ wyprodukowane przedmioty, czyli pojazdy, meble i wszystkie inne artykuły nie będą wyrzucane na śmietnik, a zostaną ponownie przetworzone. GOZ przyczynia się tym samym do zmniejszenia emisji, a zwiększenia rentowności. W gospodarce obiegu zamkniętego główną rolę odgrywa udostępnianie, czyli pożyczanie i leasing, ponowne użycie, odnawianie i recykling materiałów tak długo, jak to możliwe.

Zastosowanie GOZ w sektorze motoryzacyjnym może doprowadzić do zmniejszenia emisji dwutlenku węgla na pasażerokilometr nawet o 75% do 2030 r. Projektowanie cyrkularne pozwala obniżyć koszty już ja etapie produkcji – mniej zużytego materiału i strat energii, wprowadzenie uproszczonego łańcucha dostaw mają zaowocować nie tylko w sferze ekonomii, ale i ekologii.

źródło: auto.economictimes.indiatimes.com, financialexpress.com