Elektromobilność Hulajnoga elektryczna a prawo: co wolno, a czego unikać? [Poradnik 2025] 05 maja 2025 Elektromobilność Hulajnoga elektryczna a prawo: co wolno, a czego unikać? [Poradnik 2025] 05 maja 2025 Przeczytaj także Elektromobilność Elektryki w Europie przyspieszają. W listopadzie polski program NaszEauto łapie oddech Auta elektryczne stają się coraz bardziej popularne w Europie. Najnowszy raport ujawnia kraje europejskie z największą sprzedażą pojazdów elektrycznych na mieszkańca w 2025 roku. W Polsce wzrost sprzedaży jest wspomagany przez rządowy program dopłat NaszEauto, który stabilizuje zainteresowanie zakupem elektryków, choć wciąż mierzy się z wyzwaniami administracyjnymi i dużą liczbą błędnie składanych wniosków. Elektromobilność Kradzieże kabli paraliżują stacje ładowania. Rosnący problem elektromobilności w Polsce W Polsce na koniec 2025 roku działa już ponad 11 300 publicznych punktów ładowania samochodów elektrycznych, co czyni nasz kraj jednym z najszybciej rozwijających się rynków elektromobilności w Europie. Dynamiczny przyrost infrastruktury nie idzie jednak w parze z jej bezpieczeństwem – na terenie całej Polski dochodzi do fali kradzieży kabli ładowania oraz aktów wandalizmu. Straty ponoszą nie tylko operatorzy, ale także kierowcy, którzy często tygodniami są odcięci od stacji ładowania. Hulajnogi elektryczne stały się integralną częścią miejskiego krajobrazu w Polsce. Ich rosnąca popularność wiąże się jednak z koniecznością przestrzegania określonych przepisów. Poniżej przedstawiamy kluczowe zasady obowiązujące użytkowników e-hulajnóg w 2025 roku. Reklama Spis treści ToggleGdzie można jeździć hulajnogą elektryczną?Kto może jeździć?Mandaty w 2025 rokuWymogi techniczne hulajnogi elektrycznejParkowanie hulajnóg elektrycznychEdukacja i odpowiedzialność Gdzie można jeździć hulajnogą elektryczną? Zgodnie z przepisami: Droga dla rowerów: Obowiązkowa, jeśli jest dostępna w kierunku jazdy. Jezdnia: Dozwolona tylko, gdy brak drogi dla rowerów, a dopuszczalna prędkość na niej nie przekracza 30 km/h. Chodnik: Wyjątkowo, gdy nie ma drogi dla rowerów ani jezdni z ograniczeniem do 30 km/h. Należy poruszać się z prędkością zbliżoną do pieszego i ustępować mu pierwszeństwa. Kto może jeździć? Dorośli (18+): Bez dodatkowych uprawnień. Młodzież (10–17 lat): Wymagana karta rowerowa lub prawo jazdy kat. AM, A1, B1 lub T. Dzieci poniżej 10 lat: Mogą jeździć tylko w strefie zamieszkania pod opieką dorosłych. Brak wymaganych uprawnień może skutkować mandatem do 1500 zł. Coraz częściej jeździmy elektrycznymi hulajnogami. Rośnie też liczba wypadków z ich udziałem Mandaty w 2025 roku Jazda po chodniku z nadmierną prędkością: 300 zł Nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu: 300 zł Przewożenie pasażera: 300 zł Czepianie się innych pojazdów: 100 zł Jazda jedną ręką: 50 zł Jazda bez wymaganych uprawnień: 1500 zł Jazda pod wpływem alkoholu: od 1000 do 2500 zł Dodatkowo: Nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu na przejściu: 50–500 zł Naruszenie obowiązku korzystania z drogi dla rowerów: 100 zł Naruszenie przepisów dotyczących chodnika: 200 zł Naruszenie obowiązku poruszania się z prędkością pieszego: 300 zł Używanie telefonu podczas jazdy, jeśli wymaga trzymania urządzenia w ręku, może być traktowane jako „niezachowanie ostrożności”. Wymogi techniczne hulajnogi elektrycznej Hulajnoga musi ważyć nie więcej niż 30 kg, mieć szerokość do 0,9 m i długość do 1,4 m i być wyposażona w: co najmniej jeden skuteczny hamulec, dzwonek lub inny sygnał ostrzegawczy, światło białe z przodu i czerwone z tyłu oraz odblaski, numer rozpoznawczy na ramie, podpórkę. Maksymalna prędkość konstrukcyjna: 20 km/h. Parkowanie hulajnóg elektrycznych Hulajnogi elektryczne powinny być pozostawiane w wyznaczonych miejscach. W przypadku ich braku, można je parkować na chodniku, pod warunkiem że: Są ustawione jak najbliżej zewnętrznej krawędzi chodnika, najbardziej oddalonej od jezdni. Są ustawione równolegle do krawędzi chodnika. Pozostawiają co najmniej 1,5 m szerokości chodnika dla pieszych. Edukacja i odpowiedzialność Hulajnoga elektryczna to nowoczesny środek transportu, który przyczynia się do zrównoważonej mobilności. Jednak jej użytkowanie wymaga świadomości i odpowiedzialności. Przestrzeganie przepisów to nie tylko kwestia unikania mandatów, ale przede wszystkim bezpieczeństwa własnego i innych uczestników ruchu. Zobacz też: Miał być samochód, będą elektryczne hulajnogi? Co dalej z projektem Izera Źródło: KGP, gov.pl, smartride.pl, beesafe.pl Fot.: Canva Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.