Elektromobilność Jak będzie wyglądać przyszłość transportu w Polsce? Raport WWF 12 października 2020 Elektromobilność Jak będzie wyglądać przyszłość transportu w Polsce? Raport WWF 12 października 2020 Przeczytaj także Elektromobilność Auto na wynajem – czy ma szansę stać się alternatywą dla zakupu samochodu? Auto na wynajem, które zastąpiłoby zakup samochodu – czy jest szansa na wprowadzenie takiego rozwiązania w Polsce? Elektromobilność Zmiany w programie dopłat do samochodów elektrycznych Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) przygotował nowy program dopłat do samochodów elektrycznych z budżetem 1,6 mld zł ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO). Wnioski będzie można składać już na początku lutego. Nowy program dopłat zastąpi dotychczasowy program „Mój elektryk”, który będzie obowiązywał do końca stycznia 2025 r. WWF stara się wpływać na dobrostan fauny i flory już od 60 lat. Niedawno fundusz razem z Fundacją Promocji Pojazdów Elektrycznych (FPPE) opracował raport o polskim transporcie przyszłości. Bilans „Zeroemisyjna Polska 2050” trafił do senatu. Reklama Symbolem jednej z najbardziej znanych organizacji ekologicznych jest panda wielka. Jednak w polu zainteresowania WWF znajduje się całe środowisko, w tym wpływ działalności człowieka na ekosystem. Z tego powodu, wspólnie z wieloma organizacjami i firmami, WWF stworzył wyczerpujący raport o tym, jak może i powinna wyglądać przyszłość krajowego transportu. Spis treści ToggleKto zanieczyszcza środowisko? My samiRozwiązaniem jest elektromobilnośćPodróże międzymiastoweNa torachZakorkowane centrumPerspektywy na przyszłość Kto zanieczyszcza środowisko? My sami Przygotowaniu raportu przyświecała idea osiągnięcia neutralności klimatycznej w wymiarze globalnym. Pod tym hasłem można rozumieć harmonię pomiędzy emitowaniem oraz pochłanianiem gazów cieplarnianych. Cel powinien zostać osiągnięty maksymalnie do 2050 roku. Branża transportowa powoduje ogromne zanieczyszczenie środowiska. Jest to gałąź najbardziej przyczyniająca się do ciągłego wzrostu ilości CO2 emitowanych do atmosfery. Sektor ten odpowiada za 28% emisji CO2 w UE, a w Polsce wartość ta wynosi 15%. Według wyników opublikowanych w raporcie najwięcej zanieczyszczeń pochodzi z transportu drogowego (aż 98%), głównie z samochodów osobowych (61%). Forum Ekonomiczne 2020. Energetyka rozproszona i autostrada wodorowa Rozwiązaniem jest elektromobilność WWF wraz z FPPE poszukiwali rozwiązań dla polepszenia klimatu i uniknięcia katastrofy klimatycznej. Rozwiązania tych problemów warto szukać w metamorfozie transportu drogowego. Wprowadzanie coraz większej ilości samochodów elektrycznych to rozwiązanie przyszłości. Ogromny wpływ na rozwój elektromobilności w Polsce będą mieć politycy, którzy powinni wprowadzić dopłaty do zakupu samochodów elektrycznych i sieci ładowania oraz reformy systemu podatkowego wspierając inwestycje w elektromobilność. Trzeba również pochylić się nad powolną rezygnacją z rejestracji dodatkowych pojazdów spalinowych oraz autobusów LNG i CNG. Rafał Bajczuk z FPPE komentuje przemiany sektora transportu w Polsce: – Elektryfikacja transportu postępuje na naszych oczach. W ciągu najbliższych dziesięciu lat będziemy świadkami upowszechnienia się elektrycznych pojazdów, najpierw w miastach, a później w całych państwach […]. Dla Polski jest to historyczna szansa, zarówno pod kątem ochrony środowiska, jak i modernizacji naszej gospodarki. Podróże międzymiastowe Aby zmienić przyszłość transportu w Polsce, należy zainteresować społeczeństwo transportem publicznym: zarówno elektrycznymi pojazdami, jak i podróżowaniem koleją. Podczas analizy raportu można zauważyć, że w niektórych rejonach Polski samochody osobowe ciągle dominują nad transportem publicznym. Na torach Aby pozbyć się zanieczyszczeń, trzeba także przekształcić sektor kolei. Istotne jest wdrożenie Europejskiego Systemu Zarządzania Ruchem Kolejowym (ERTMS) do 2023 roku. Ponadto trzeba powołać fundusz finansujący inwestycje kolejowe „Kolej na Gospodarkę”, dopracować infrastrukturę oraz obniżyć ceny biletów. Zakorkowane centrum Niektóre miasta powoli wprowadzają ograniczenia przywilejów dla osobówek w centrum. Można jednak zaobserwować, że część tych rozwiązań nie jest praktyczna. Taka sytuacja miała miejsce w Krakowie, jednak regulacja nie została wprowadzona ze względów logistycznych. Są również miasta, z których można brać przykład. W Warszawie najczęściej wybieraną formą przemieszczania się jest ruch pieszy i rowerowy. Jazda rowerem to wspaniała alternatywa dla poprawy własnego stanu zdrowia, jak i całego środowiska. Perspektywy na przyszłość Pierwszym krokiem dla poprawy stanu środowiska jest rezygnacja z węgla i przejście na źródła zielonej energii. Dekarbonizacja to kluczowy etap w rewolucji sektora transportu. Elektromobilność może być wykorzystana zarówno w transporcie osobowym, jak i dostawczym. W raporcie WWF i FPPE zwrócono uwagę na powołanie Krajowego Funduszu Inwestycji w Infrastrukturę Rowerową. Przyszłością Polski jest niewątpliwie budowa ścieżek rowerowych (5 tys. km tras do 2030 roku). Dzięki wprowadzeniu rozwiązań zeroemisyjnych możemy zmieniać naszą teraźniejszość i przyszłość. Zdecydowana poprawa jakości powietrza, więcej miejsc pracy w sektorze elektromobilności i niezależność energetyczna powinny skłonić nas do podejmowania świadomych decyzji i przemyśleń w kwestii zeroemisyjności. Zakaz sprzedaży samochodów spalinowych w Wielkiej Brytanii od 2030 roku W prace nad powyższym raportem zaangażowali się m.in.: AMAZON Polska, BNP Paribas Bank Polska, Centrum Unijnych Projektów Transportowych, IKEA, ING Bank Śląski, Instytut Spraw Obywatelskich INSPRO, Krajowy Ośrodek Bilansowania i Zarządzania Emisjami, Polski Alarm Smogowy, Polski Klub Ekologiczny i Stowarzyszenie Wykluczenie Transportowe, ProKolej, Ministerstwo Infrastruktury, Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego, WiseEuropa. Źródło: wwf.pl Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.