Wiadomości OZE Jak obecnie wygląda rynek produkcji baterii do samochodów elektrycznych? 15 lipca 2019 Wiadomości OZE Jak obecnie wygląda rynek produkcji baterii do samochodów elektrycznych? 15 lipca 2019 Przeczytaj także Elektromobilność Żegluga na kursie dekarbonizacji. Czy morski handel może być neutralny klimatycznie? Bez transportu morskiego światowa gospodarka nie byłaby w stanie funkcjonować, jednak jego środowiskowy koszt staje się coraz trudniejszy do zaakceptowania przez społeczeństwo. Dążenie do zerowej emisji netto do 2050 roku to cel nie tylko Unii Europejskiej, ale także Międzynarodowej Organizacji Morskiej, która dostrzega wyzwania w emisyjności żeglugi. To wymusza poszukiwanie alternatywnych technologii, które są już testowane i mogą stopniowo ograniczać emisyjność nowych jednostek. OZE Przyszłość kryptowalut może być zielona? Ustawa Kryptowalutowa a energetyka Na początku grudnia br. prezydent Karol Nawrocki po raz kolejny wykorzystał swoje prawo weta na „Ustawie Kryptowalutowej”, która miała regulować rynek wirtualnych środków płatniczych. Oficjalnie przedstawionym powodem weta, który blokuje m.in. implementację unijnych przepisów, jest zbytnie rozbudowanie przepisów, co miałoby doprowadzić do „nadregulacji”. W cieniu politycznej awantury umyka jednak kluczowy wątek: ekologia. Jednym z najpoważniejszych minusów samochodów elektrycznych jest ich ograniczony zasięg, który jest związany z wydajnością zamontowanych w pojeździe baterii oraz dostępnością stacji ładowania. Rozwiązanie pierwszego problemu starają się opracować naukowcy. Celem jest znaczne zwiększenie zasięgu, czyli trasy możliwej do przebycia na jednym ładowaniu. Reklama W ciągu ostatnich miesięcy słyszeliśmy chociażby o nowości, jaką są baterie do samochodów elektrycznych pozyskiwane w procesie recyklingu. Co więcej, już teraz produkowane są pojazdy, których zasięg wynosi nawet 540 km na jednym ładowaniu, a wraz z rozwojem technologicznym parametry te z pewnością ulegną poprawie. Stopniowo skracany jest też czas, który należy poświęcić na ładowanie – pojawiła się już stacja ładowania pojazdów elektrycznych, która oferuje rekordową moc 450 kW. – Jako Świat OZE staramy się monitorować rynek samochodów elektrycznych, szczególnie w kwestii baterii i akumulatorów. Co się okazuje: mają one z roku na rok większe zasięgi i mogą więcej, ale niosą też ze sobą pewne zagrożenia. W Chinach tylko w 2019 r. doszło do trzech incydentów, w których samochody elektryczne uległy samospaleniu. Wynikało to z tego, że ich akumulatory po prostu zapaliły się. Z drugiej strony, Amnesty International apeluje do wszystkich producentów samochodów elektrycznych, aby zaprzestali wykorzystywania akumulatorów, które pochodzą z miejsc, gdzie praca wykonywana jest w sposób nieetyczny, a zmuszane do pracy są same dzieci. Niemniej jednak na północy Europy szykują się bardzo dobre wieści: w Norwegii uruchomiono pierwsze na świecie ładowarki indukcyjne. Ładowanie odbywa się w sposób bezprzewodowy, a korzystać z nich mogą taksówki miejskie – podkreśliła Joanna Maraszek, redaktorka portalu Świat OZE. Awaryjność samochodów elektrycznych z pewnością będzie w przyszłości zmniejszana. Warto bowiem podkreślić, że samospalenia najczęściej wiążą się z nadmierną eksploatacją takich pojazdów – nieprzypadkowo najwięcej zapaleń dotyczy chińskich samochodów dostawczych. O wzrastającym popycie i zainteresowaniu pojazdami elektrycznymi zaświadcza nawet popkultura – jak niedawno się dowiedzieliśmy, niebawem za kierownicą elektrycznego Astona Martina Rapide E zasiądzie sam James Bond. Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.