Świat Japoński pociąg, który szczeka i chrząka, by ostrzegać sarny 31 stycznia 2018 Świat Japoński pociąg, który szczeka i chrząka, by ostrzegać sarny 31 stycznia 2018 Przeczytaj także Wiadomości OZE Puszcza Białowieska – czyli jak polski rząd, chroniąc granicę, zabija bioróżnorodność W 2022 roku na granicy polsko-białoruskiej został postawiony płot, którego zadaniem miała być ochrona przed nielegalną migracją. 186-km zasieków ze stalowych przęseł zwieńczonych drutem, w samym środku pierwotnych lasów. Jak ingerencja człowieka wpłynęła na tamtejszą faunę i florę? Wiadomości OZE Czy ceny energii elektrycznej w Polsce wzrosną w 2025? Zapytaliśmy eksperta Zamrożenie cen energii elektrycznej w 2025 roku stoi pod znakiem zapytania. Jakie czynniki mogą mieć wpływ na wzrost rachunków za prąd oraz ponoszone przez użytkowników koszty? O te kwestie zapytaliśmy eksperta – Damiana Różyckiego, Prezesa Columbus Obrót. Badacze z Instytutu Technologii Kolejnictwa z Japonii wyposażyli pociągi w głośniki, z których podczas jazdy odtwarzane są głosy szczekających psów i chrząkających sarn, które w ten sposób sygnalizują zagrożenie. Wszystko po to, by chronić je od wypadków. W sekwencji odtwarzany jest najpierw dźwięk chrząkającej sarny, co przyciąga uwagę tych zwierząt. Następnie mogą one usłyszeć 20 sekund nagrania ujadających psów, co ma za zadanie odstraszyć je od torów. Reklama Dotychczasowe testy przeprowadzone nocą pokazały, że zastosowany system jest bardzo skuteczny w odstraszaniu zwierząt. Inżynierowie planują szersze go wprowadzenie, ale nie na terenach miejskich, żeby nie niepokoić mieszkańców. Japończycy inwestują w tego rodzaju system nie bez powodów. Wypadki z udziałem sarn, które chętnie pasą się wokół torów, zdarzają się tam często. Japońskie Ministerstwo Transportu informuje, że w samym tylko 2016 roku miało miejsce aż 613 tego rodzaju wypadków. Każda taka kolizja wiąże się z opóźnieniem pociągu o co najmniej 30 minut – japońskie koleje, znane ze swojej punktualności, nie mogą sobie na coś takiego pozwolić. Dotychczasowo podejmowano już szereg prób zabezpieczania tras kolejowych przed sarnami. Próbowano na przykład spryskiwać szlaki kolejowe odchodami lwów, co również je odstrasza. Sprawdzało się to jednak tylko do pierwszego deszczu. Innym, skuteczniejszym sposobem było wykorzystanie ultradźwięków z torów. Za ten wynalazek pracownik kolei Yuki Hikita otrzymał w grudniu 2017 roku nagrodę Dobrego Projektu. Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.