Ekologia Kolej w Karpaczu po 25 latach. Powrót z korzyścią dla klimatu 14 czerwca 2025 Ekologia Kolej w Karpaczu po 25 latach. Powrót z korzyścią dla klimatu 14 czerwca 2025 Przeczytaj także Ekologia Holandia testuje bariery dźwiękochłonne z łopat turbin wiatrowych. Nowy przykład upcyklingu OZE W całej Europie rośnie liczba wycofywanych z eksploatacji turbin wiatrowych. Choć stalowe wieże i generatory da się stosunkowo łatwo przetworzyć,… Ekologia Upcykling turbin wiatrowych. Jak powstają głośniki z łopat wiatraków? Zużyte łopaty turbin wiatrowych przez lata trafiały głównie na składowiska lub do spalarni. Recykling kompozytów wciąż jest kosztowny i technologicznie trudny, ale coraz więcej firm szuka alternatywy w upcyklingu. Przykładem są głośniki, których obudowy powstają z odzyskanych łopat turbin. To pokazuje, że odpady z OZE mogą wracać do obiegu także w produktach użytkowych, które oferują stabilną jakość dźwięku dzięki odpowiednim właściwościom akustycznym materiału. Nowy wakacyjny rozkład jazdy przynosi nie tylko większy komfort podróżnych, ale także realne korzyści klimatyczne. Po 25 latach pociągi znów docierają do Karpacza, a bezpośrednie połączenie Wrocław-Świnoujście wraca na letnią trasę. Rewitalizacja linii kolejowych na Dolnym Śląsku to przykład działań samorządowych wspierających niskoemisyjny transport zbiorowy. Reklama Spis treści ToggleKarpacz wraca na kolejową mapę PolskiKolej alternatywą dla samochoduKD Premium znów nad morzemNie tylko pociągi retroTransport zbiorowy z klimatycznym potencjałem Karpacz wraca na kolejową mapę Polski Od 15 czerwca 2025 r. obowiązuje nowy rozkład jazdy, który przynosi długo wyczekiwaną inaugurację połączenia kolejowego Jelenia Góra–Karpacz. Linia została zrewitalizowana przez samorząd województwa dolnośląskiego i obsłuży ją 12 par pociągów dziennie. Po 25 latach przerwy mieszkańcy regionu i turyści mogą dojechać do karkonoskiego kurortu bez potrzeby używania samochodu. Reaktywacja tej trasy to część szerszego programu, dzięki któremu dostęp do kolei odzyskało już ponad 200 tys. Dolnoślązaków. W planach są dalsze rewitalizacje, m.in. do Lądka-Zdroju, Stronia Śląskiego i Srebrnej Góry. Ekologiczne tramwaje podbijają brytyjskie miasta. Rząd przeznacza 15 miliardów funtów Kolej alternatywą dla samochodu Wzrost popularności kolei w ruchu regionalnym to również efekt działań wspierających transport niskoemisyjny. Przewozy pasażerskie koleją generują nawet 7 razy mniej emisji CO₂ na pasażera niż transport samochodowy – wynika z danych Europejskiej Agencji Środowiska. Inwestycje w infrastrukturę kolejową mają więc nie tylko znaczenie komunikacyjne, ale także klimatyczne. Turyści zyskują możliwość dotarcia do miejscowości górskich bez korków i szukania miejsc parkingowych. W połączeniu z dobrze zaplanowaną siatką przesiadek w Jeleniej Górze (do Szklarskiej Poręby i Świeradowa-Zdroju), kolej staje się konkurencyjną alternatywą wobec prywatnych aut. KD Premium znów nad morzem W rozkładzie jazdy 2025 nie zabrakło także popularnego sezonowego połączenia KD Premium Nadmorski relacji Wrocław–Świnoujście. Pociągi będą kursować w soboty nad morze i w niedziele w kierunku Dolnego Śląska, w okresie od 21 czerwca do 31 sierpnia. Dodatkowe kursy zaplanowano na dni świąteczne, m.in. 19 czerwca i 15 sierpnia. To jedna z najdłuższych tras wakacyjnych w Polsce, obejmująca m.in. Legnicę, Lubin, Głogów i Zieloną Górę. Cena biletu normalnego pozostaje bez zmian – 99 zł w jedną stronę. Z oferty skorzystało już dotąd blisko 15 tys. pasażerów. Nie tylko pociągi retro Nowością jest także przywrócone połączenie z Jeleniej Góry do Karpacza realizowane przez pociągi zabytkowe. Klub Sympatyków Kolei uruchomi cztery weekendowe kursy retro, które będą atrakcją nie tylko dla miłośników historii, ale i rodzin z dziećmi. Oprócz nich kursować będą nowoczesne składy Kolei Dolnośląskich. Nowy rozkład uwzględnia także wprowadzenie przystanku Kunice oraz nocnego Super Sprintera relacji Wrocław–Legnica–Lubin, który do celu dotrze w rekordowym czasie: 33–47 minut. Transport zbiorowy z klimatycznym potencjałem Rewitalizacja nieczynnych linii i uruchamianie nowych połączeń to nie tylko odpowiedź na potrzeby transportowe. To także realny wkład w politykę klimatyczną na poziomie regionalnym. Dzięki działaniom Dolnego Śląska, sieć kolejowa znów obejmuje miejscowości turystyczne i mniejsze ośrodki, co zmniejsza presję na drogi i środowisko. Zgodnie z założeniami Europejskiego Zielonego Ładu, rozwój kolei ma kluczowe znaczenie dla ograniczenia emisji w sektorze transportu. W Polsce samorządy wojewódzkie, jak w przypadku Dolnego Śląska, mogą odegrać w tym procesie rolę liderów. Zobacz też: Małopolska stawia na elektromobilność: miasta inwestują w autobusy elektryczne Źródło: Koleje Dolnośląskie, UMWD, Europejska Agencja Środowiska Fot.: Koleje Dolnośląskie Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.