Elektromobilność Elektromobilność bez tajemnic. Powstało kompendium wiedzy o zeroemisyjnym transporcie 02 maja 2022 Elektromobilność Elektromobilność bez tajemnic. Powstało kompendium wiedzy o zeroemisyjnym transporcie 02 maja 2022 Przeczytaj także Elektromobilność Zmiany w programie dopłat do samochodów elektrycznych Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) przygotował nowy program dopłat do samochodów elektrycznych z budżetem 1,6 mld zł ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO). Wnioski będzie można składać już na początku lutego. Nowy program dopłat zastąpi dotychczasowy program „Mój elektryk”, który będzie obowiązywał do końca stycznia 2025 r. Elektromobilność Tylko 1% właścicieli elektryka wróciłoby do samochodu spalinowego. Zaskakujące wyniki badań Samochody elektryczne cieszą się coraz większą popularnością. Potwierdza to najnowsze badanie, według którego tylko 1% z 23 tysięcy pytanych zadeklarowało chęć powrotu do samochodu o napędzie spalinowym. Z czego to wynika? Co oznacza CHaDeMo? Jak zbudowane są pojazdy elektryczne? Dlaczego są ekologiczne? Jak je ładować? Czy można liczyć na zwrot kosztów związanych z eksploatacją samochodów elektrycznych? Odpowiedzi na te i wiele innych pytań znajdziemy w edukacyjnym e-booku opracowanym przez ekspertów kampanii społecznej Elektromobilni.pl. Reklama Elektryzujące dane – elektromobilność rośnie w siłę Elektromobilność rozwija się w szybkim tempie. Na koniec 2021 roku po drogach całego świata jeździło ponad 16 milionów samochodów elektrycznych, co przełożyło się na wolumen sprzedaży na poziomie 6,6 mln sztuk (blisko 9% ogólnej sprzedaży). Obecnie w ciągu zaledwie jednego tygodnia rejestruje się tyle pojazdów elektrycznych ile w ciągu całego roku dekadę temu – wynika z danych Międzynarodowej Agencji Energetycznej (IEA). Sprzedaż samochodów elektrycznych w Polsce wzrosła o 140% Dynamiczny wzrost udziału BEV (ang. Battery Electric Vehicle – pojazd elektryczny) oraz PHEV (ang. Plug-in Hybrid Electric Vehicle – pojazdy hybrydowe zasilane z gniazdka) obserwujemy na rynkach całego świata, również w Europie i Polsce. Europejskie Stowarzyszenie Producentów Pojazdów (ACEA) podaje, że samochody elektryczne stanowiły 18% wszystkich nowych rejestracji w Unii Europejskiej w 2021 r. (dla porównania w 2020 r. odsetek ten wynosił 10,5%). – Krajowe analizy są równie krzepiące. Według danych pochodzących z Licznika Elektromobilności, uruchomionego przez PZPM i PSPA, na koniec marca 2022 roku w Polsce było zarejestrowanych 43 365 samochodów osobowych oraz 1877 samochodów użytkowych z napędem elektrycznym. W porównaniu z danymi na koniec marca 2021 roku ich liczba zwiększyła się odpowiednio o 21 074 szt., czyli o 95% w pierwszej grupie oraz o 997 szt., czyli o 113% w drugiej grupie. Po części to pokłosie rządowego programu wsparcia zakupu pojazdów zeroemisyjnych – „Mój elektryk” – mówi Maciej Mazur, dyrektor zarządzający z Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA). Przybywa samochodów, rozwija się infrastruktura Równocześnie z flotą pojazdów z napędem elektrycznym, rozwija się infrastruktura ich ładowania. Jak podaje Licznik Elektromobilności, pod koniec marca 2022 roku mieliśmy 2113 ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych (4118 punktów) w Polsce. 29% z nich stanowiły szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC), a 71% – ich wolne odpowiedniki prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW. W marcu uruchomiono 79 nowych (w praktyce 155 punktów). – Rozbudowę sieci z pewnością zdynamizuje – analogicznie jak w przypadku programu „Mój elektryk” – uruchomiony również przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej program wsparcia infrastruktury ładowania. Pierwsze efekty wdrożenia systemu, przekładające się na wzrost liczby uruchamianych punktów, mogą być widoczne w II połowie 2022 roku – dodaje Maciej Mazur z PSPA. Dowiedz się więcej o dofinansowaniu do stacji ładowania samochodów elektrycznych. Kompendium wiedzy o elektromobilności Coraz więcej osób myśli o zmianie samochodu na ten bardziej przyjazny środowisku, a tym samym szuka informacji dotyczących elektromobilności. Zgodnie z Barometrem Nowej Mobilności 2021/22 wciąż niewiele wiemy o zeroemisyjnym transporcie. Spora część osób nie orientuje się czym uwarunkowany jest czas ładowania, jakie są koszty i formy płatności za uzupełnianie energii czy jakie typy złącz, dostępne są na stacjach ładowania. Co więcej, pojawia się też wiele nieprawdziwych danych i błędnych opinii na ten temat. – Polacy oceniają swoją wiedzę o samochodach elektrycznych jako niewystarczającą. Najmniej informacji posiadają o serwisowaniu (81,8%), kosztach eksploatacji (79,4%) oraz obsłudze pojazdu (77,8%), czyli o podstawach codziennej eksploatacji samochodów elektrycznych. Głównym powodem takiego stanu jest brak odpowiednich źródeł wiedzy, co wskazuje aż 57,7% respondentów. Takie wnioski płyną z ostatniej edycji naszego Barometru Nowej Mobilności – twierdzi Maciej Mazur z PSPA. I właśnie po to powstało kompendium wiedzy na temat elektromobilności, czyli przysłowiowe „ABC”. 60-stronicowy e-book, który zawiera wszystkie niezbędne informacje. E-book został opracowany i przygotowany przez ekspertów współpracujących z kampanią Elektromobilni.pl. Znajdują się w nim także podstawowe informacje związane m.in. z wyzwaniami klimatycznymi, eksploatacją i ładowaniem samochodów elektrycznych, uruchomionym przez NFOŚiGW programem „Mój Elektryk” czy obowiązującymi w Polsce zachętami i przywilejami dla użytkowników EV. – Z przewodnika można dowiedzieć się m.in. o szkodliwości spalania paliw kopalnych przez transport i jego wpływie na nasze życie i klimat. Argumentuje się w nim także, dlaczego elektromobilność może być remedium na współczesne problemy. W przystępny sposób opisuje e-mobilność z punktu widzenia przyszłego użytkownika – tłumaczy Maciej Mazur. Przewodnik „ABC Elektromobilności” źródło: informacja prasowa, fot. Jenny Ueberberg/Unsplash Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.