Instalacja fotowoltaiczna z magazynem energii

Poznaj orientacyjne koszty

Kopenhaga zelektryfikuje flotę wodnych autobusów

Kopenhaga zelektryfikuje flotę wodnych autobusów

Duńskie media poinformowały, że Kopenhaga zamierza zelektryfikować flotę „promowych autobusów”, które będą bardziej przyjazne dla środowiska. Inwestycję oszacowano na kwotę 10 milionów koron (Dkr). Promy zostaną zainstalowane w porcie już w 2020 roku.

CFF OPP Baner poziom mobile450 x 250CFF OPP Baner poziom 6.03.2023 1
Reklama

Elektryczne promy zastąpią obecnie używane żółte jachty, na które bilet kosztuje tyle samo, co bilet na zwykły autobus. Jachty obsługują mieszkańców miasta i turystów na trasie wodnej łączącej m.in. Bibliotekę Królewską, kanał i ulicę Nyhavn, Operę, przystanek koło popularnej Małej Syrenki (duń. Den Lille Havfrue) oraz kopenhaską wyspę Refshaleøen.

Nowe promy będą nie tylko bardziej ekologiczne, ale także bardziej estetyczne z punktu widzenia designu. Wodne autobusy dostosowano do wymagań turystów – m.in. posiadają więcej okien, z którym można podziwiać miasto. Burmistrz Kopenhagi, Frank Jensen, w komentarzu dla Politiken powiedział: „Nie spodziewamy się, żeby operacja z promowymi autobusami przyniosła większe koszty. Ale faktem jest, że na projekt przeznaczyliśmy 10 milionów koron, m.in. na instalację punktów ładowania w portach, co oznacza, że promy będą ładowane na końcowych stacjach linii”. Przedstawiciel miasta podkreślił, że elektryczne promy są kluczowe na drodze osiągnięcia celu związanego z redukcją emisji zanieczyszczeń do 2020 roku.

Obecnie miasto pracuje nad projektem wprowadzenia 5 nowych, „zielonych” promów. Dzięki elektryfikacji całkowite emisje miejskiego transportu autobusowego zostaną zmniejszone o 2,5% w przypadku dwutlenku węgla, o 10% w przypadku tlenków azotu i o 66% w przypadku cząstek emitowanych w wyniku modernizacji transportu portowego.

Operatorem transportu promowego w Danii jest brytyjska firma Arriva. Umowa na eksploatację promów wygasa już w styczniu 2019 roku. Brytyjski operator wygrał także kolejny przetarg na obsługę promów elektrycznych oraz odpowiada za flotę wodnych autobusów we Włoszech i Holandii.

Źródło: Politiken, The Local Denmark, Mogens Hallas

Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.