Elektromobilność Licznik elektromobilności: prawie 15 tys. elektryków i 1,3 tys. stacji ładowania 22 października 2020 Elektromobilność Licznik elektromobilności: prawie 15 tys. elektryków i 1,3 tys. stacji ładowania 22 października 2020 Przeczytaj także Elektromobilność Luka w procedurach przy ocenie projektu ElectroMobility Poland. Czy decyzje NFOŚiGW zapadły bez pełnego obrazu ryzyk dla Polski? Największy w Polsce projekt z zakresu elektromobilności, wart 4,5 mld zł z KPO, został oceniony przez NFOŚiGW na podstawie dokumentacji wymaganej formalnie w naborze – bez dostępu do treści memorandum Electromobility Poland (EMP) z partnerem technologicznym. Dokument ten nie był wymagany na etapie oceny, jednak mógłby mieć znaczenie dla pełniejszej analizy ryzyk technologicznych, licencyjnych i właścicielskich. W świetle unijnych zasad de-risking rodzi to pytania o zakres analizy ryzyka i mechanizmy nadzoru nad projektami finansowanymi ze środków publicznych. Elektromobilność Chorwacja stawia na ładowarki przy autostradach. Polskie wakacje autem elektrycznym będą łatwiejsze Chorwacja rozpoczęła projekt instalacji farm fotowoltaicznych wzdłuż autostrad. Oznacza to nie tylko większą niezależność energetyczną tego kraju, ale też realne ułatwienie dla polskich turystów podróżujących samochodami elektrycznymi – w najbliższych latach ma powstać aż 259 nowych punktów ładowania. Najnowszy raport “Licznik elektromobilności” przygotowany przez PZPM i PSPA przedstawia dane z końca września. W Polsce było zarejestrowanych łącznie 14 788 samochodów osobowych z napędem elektrycznym. Ale to nie wszystko – do zielonej mobilności przyłączają się także środki komunikacji miejskiej i komendy policji. Reklama Stopniowy, lecz regularny wzrost Pod koniec września 2020 roku liczba elektrycznych samochodów osobowych wynosiła 14 788, z czego 55% stanowiły pojazdy w pełni elektryczne (BEV), natomiast pozostałą część hybrydy typu plug-in (PHEV). W okresie od stycznia do końca września 2020 roku przybyło ich 5 792 sztuki – o 97% więcej niż w analogicznym okresie w 2019 roku. Wzrost odnotowano również w parku elektrycznych pojazdów dostawczych i ciężarowych. Ich liczba zwiększyła się do 679 sztuk. Z kolei po polskich drogach jeździło już 8 430 sztuk elektrycznych motorowerów i motocykli. Obywatele mogli korzystać z 345 sztuk autobusów elektrycznych w kilku polskich miastach. Przez pierwsze 9 miesięcy bieżącego roku liczba elektrobusów wzrosła o 116 pojazdów, co w porównaniu do analogicznego okresu 2019 roku oznacza zmianę o 197% r/r. – Polska umacnia swoją pozycję w segmencie zeroemisyjnego transportu publicznego. W ciągu zaledwie roku liczba autobusów elektrycznych jeżdżących po polskich drogach powiększyła się aż o 140 sztuk. Nasz kraj znajduje się w europejskiej czołówce zarówno pod względem wdrożeń elektrobusów do flot samorządowych, jak i produkcji pojazdów tego typu. W Polsce od wielu lat działają fabryki Solarisa i Volvo realizujące jeden z największych przetargów w Europie, a na początku października produkcję seryjną autobusów elektrycznych rozpoczął również zakład MANa w Starachowicach – powiedział Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający PSPA. Rozwija się także infrastruktura Wzrost liczby pojazdów zeroemisyjnych pobudził rozwój infrastruktury ładowania. Pod koniec września kierowcy mieli dostęp do 1 282 stacji ładowania, czyli do 2 445 punktów. W Polsce nadal przeważają stacje wolnego ładowania prądem przemiennym (AC) – stanowią 67% wszystkich ładowarek. Pozostałe z nich to szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC). Jak będzie wyglądać przyszłość transportu w Polsce? Raport WWF – Wrzesień okazał się kolejnym miesiącem, w którym dynamicznie zwiększyła się liczba samochodów ciężarowych i dostawczych oraz flota jednośladów. Najwyraźniej nasz kraj wpisuje się w europejski i światowy trend, bo coraz więcej dużych miast i metropolii oczekuje, by pojazdy dowożące różne towary do ścisłych centrów były niskoemisyjne. Pomimo tego, że w Polsce jeszcze nie ma takich przepisów, to wiele firm transportowych – szczególnie kurierskich – już dziś rozważa wymianę swoich flot na samochody elektryczne. I choć transport długodystansowy wciąż opiera się na pojazdach ciężarowych z silnikami Diesla, to już transport lokalny coraz częściej jest realizowany pojazdami dostawczymi i lekkimi ciężarowymi o napędach elektrycznych i hybrydowych – skomentował Jakub Faryś, Prezes PZPM. Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.