Wiadomości OZE Milion aut elektrycznych we Włoszech? 27 czerwca 2018 Wiadomości OZE Milion aut elektrycznych we Włoszech? 27 czerwca 2018 Przeczytaj także Energetyka Chiński paradoks energetyczny, czyli modernizacja bez modernizmu Chińska gospodarka znajduje się w stanie permanentnej modernizacji. Kraj stoi przed wyzwaniem utrzymania rozwoju, zaspokojenia apetytu na surowce oraz zachowania równowagi ekologicznej. Mnogość problemów zmusza do obierania nieoczywistych rozwiązań, dlatego chińscy decydenci postawili na absolutną maksymalizację. Kraj Środka wyrasta na globalnego lidera transformacji energetycznej, przy jednoczesnym zwiększaniu mocy z paliw kopalnych. Elektromobilność Już ponad 62 tysiące elektryków w Polsce. Jakie wyzwania stoją przed branżą elektromobilności? Według danych z końca marca 2024 roku, w Polsce było zarejestrowane łącznie 62 629 osobowych i użytkowych samochodów całkowicie elektrycznych (BEV). W ubiegłym miesiącu ich liczba zwiększyła się o 5916 szt. (o 8% więcej niż w analogicznym okresie 2023 roku) – wynika z Licznika Elektromobilności, uruchomionego przez PZPM i PSNM. Rząd we Włoszech zamierza wesprzeć elektromobilność i sprawić, aby na drogach krajowych pojawiło się ponad milion pojazdów elektrycznych do 2020 roku. Cel ten może kosztowość około 10 miliardów euro, a w jego osiągnięciu powinna pomóc ustawowa redukcja samochodów z silnikami wysokoprężnymi i zasilanych benzyną oraz finansowe zachęty do zakupu aut hybrydowych i elektrycznych. Reklama Sceptycy twierdzą, że cel, który postawił rząd we Włoszech, jest ambitny, ale mało realny do osiągnięcia. Gdyby jednak udało się to zrobić, kraj ten stałyby się liderem w branży elektryków. Aktualne statystyki przedstawiają się następująco: w zeszłym roku Włosi kupili jedynie 2 600 sztuk w pełni elektrycznych modeli osobowych, a licząc dodatkowo wersje hybrydowe – 7 400 sztuk. Jak szacuje European Automobile Manufacturers Association, na tamtejszych drogach porusza się jedynie 5 000 elektryków. Dlatego, aby zachęcić do zakupu samochodów elektrycznych, rząd we Włoszech musiałby opracować program dofinansowań na poziomie co najmniej Norwegii, co przełożyłoby się na koszty w wysokości kilku miliardów euro i nie gwarantowałoby sukcesu. Ponadto rozwój elektromobilności musiałby wesprzeć firmy, takie jak Enel SpA – największy europejski zakład energetyczny, który powinien zainwestować od 100 do 300 milionów euro w instalację 14 000 stacji ładowania we Włoszech do 2022 roku. Francesco Venturini, szef Enel X, jednostki biznesowej odpowiedzialnej za samochody elektryczne, w imieniu firmy powiedział, że: „rozwój publicznej infrastruktury jest znacznie bardziej skomplikowany, niż się spodziewaliśmy”, a osiągnięcie efektów wymaga spójnej i jasnej wizji rządu. Włochy muszą się jednak zmobilizować do efektywniejszego wdrażania elektromobliności. Póki co tamtejszy rynek zdominowany jest przez pojazdy napędzane gazem ziemnym – w ubiegłym roku Włosi kupili około 230 000 tego typu aut. Natomiast Rzym od 2024 roku wprowadza całkowity zakaz wjazdu samochodów z silnikiem diesla. Do rozwoju elektromoblilności chce przyczynić się również Fiat, którego dyrektor generalny, Sergio Marchionne, zainwestuje 9 miliardów euro w rozwój swoich elektrycznych modeli do 2020 roku. źródło: bloomberg Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.