Elektromobilność Montaż stacji ładowania będzie obowiązkowy. Nowa dyrektywa Unii Europejskiej 02 października 2020 Elektromobilność Montaż stacji ładowania będzie obowiązkowy. Nowa dyrektywa Unii Europejskiej 02 października 2020 Przeczytaj także Elektromobilność Zmiany w programie dopłat do samochodów elektrycznych Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) przygotował nowy program dopłat do samochodów elektrycznych z budżetem 1,6 mld zł ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO). Wnioski będzie można składać już na początku lutego. Nowy program dopłat zastąpi dotychczasowy program „Mój elektryk”, który będzie obowiązywał do końca stycznia 2025 r. Elektromobilność Tylko 1% właścicieli elektryka wróciłoby do samochodu spalinowego. Zaskakujące wyniki badań Samochody elektryczne cieszą się coraz większą popularnością. Potwierdza to najnowsze badanie, według którego tylko 1% z 23 tysięcy pytanych zadeklarowało chęć powrotu do samochodu o napędzie spalinowym. Z czego to wynika? Wiele osób rezygnuje z kupna samochodu elektrycznego z obawy przed tym, że na trasie nie znajdzie wygodnie zlokalizowanej stacji ładowania. Nowa dyrektywa UE ma zabezpieczyć infrastrukturę ładowania pojazdów elektrycznych i zachęcić kierowców do przejścia na elektromobilność. Reklama Na kim będzie spoczywał obowiązek montażu? Przepisy przygotowywane przez Parlament UE mają wejść w życie od marca 2021 roku. Zgodnie z literą prawa developerzy oraz właściciele budynków mieszkalnych i niemieszkalnych będą musieli zadbać o instalację stacji ładowania w należących do nich nieruchomościach. Wymóg będzie obejmował budynki nowo powstające oraz modernizowane. Właściciele, którzy nie zaprezentują planu konstrukcji takiej infrastruktury nie dostaną pozwolenia na budowę. Wspólnoty mieszkaniowe będą musiały również zabezpieczyć miejsce ładowania dla 20% wszystkich miejsc parkingowych. O tym, w jaki sposób dyrektywa zostanie wdrożona w poszczególnych krajach członkowskich zadecydują rozporządzenia. Tesla – tańsze samochody i mocniejsze baterie już za 3 lata? Problemy właścicieli samochodów elektrycznych Jak wynika z Licznika Elektromobilności PSPA (Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych) w lutym 2020 roku w Polsce funkcjonowały 1093 stacje ładowania. Tymczasem w Niemczech ładowarek jest już ponad 20 tysięcy. Implementacja dyrektywy EPBD 2018/44 może pozwolić na poprawienie tego wyniku oraz na wzrost liczby samochodów elektrycznych, których w Polsce zarejestrowano na razie nieco ponad 10 tysięcy. TOP 5: Najpopularniejsze samochody elektryczne Sytuację polskiej elektromobilności dla agencji Newseria podsumował Grzegorz Pióro z Building Solutions: W Polsce infrastruktura do ładowania pojazdów elektrycznych rozwija się coraz szybciej, natomiast w porównaniu z krajami Europy Zachodniej tych urządzeń mamy wciąż dużo mniej. Jest to jednak związane z faktem, że u nas popularność samochodów elektrycznych dopiero się zaczyna, w przeciwieństwie do rynków zachodnioeuropejskich. Jak poradzą sobie developerzy? Nacisk przepisów jest położony na zapewnienie miejsc ładowania blisko miejsca zamieszkania. Z takiej opcji właściciele aut lubią korzystać najbardziej. Takie rozwiązanie jest na tyle wygodne, że samochód można spokojnie ładować w nocy, a rano jest gotowy w trasę. Dodatkowo, mimo że ładowarek jest coraz więcej, nie ma jeszcze odpowiedniej aplikacji, która pokazywałaby wszystkie ładowarki. Taki program tworzy krakowska firma Nexity. Na ten moment jednak zasilanie elektryka przy bloku jest bezpieczniejsze dla kierowców. Starający się o pozwolenie na budowę inwestorzy staną przed sporym wyzwaniem. Dużą rolę będą odgrywali projektanci, w szczególności instalacji elektrycznej, bo wyzwaniem będzie przygotowanie samej instalacji wewnętrznej, ale też zabezpieczenie właściwej mocy przyłącza, które później pozwoli na zainstalowanie ładowarek np. dla mieszkańców danej wspólnoty – mówi Grzegorz Pióro. Źródło: pspa.com.pl, gramwzielone.pl Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.