Na wodór Naukowcy z AGH skonstruowali napęd wodorowy do szybowca 20 lutego 2020 Na wodór Naukowcy z AGH skonstruowali napęd wodorowy do szybowca 20 lutego 2020 Przeczytaj także Na wodór Sztuczna fotosynteza produkuje wodór. W jaki sposób? Naukowcy z Japonii zaprojektowali hydrożele, które naśladują procesy fotosyntezy, umożliwiając bezpośrednie wykorzystanie światła słonecznego do rozkładu wody na wodór i tlen. Co to oznacza? Na wodór Światło zamiast spalin, czyli ekologiczna produkcja wodoru Naukowcy opracowali metodę, która pozwala na produkcję wodoru w sposób bardziej wydajny, przyjazny środowisku i nieemitujący dwutlenku węgla. Co to za metoda? Naukowcy Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie pracują nad motoszybowcem zasilanym ogniwami wodorowymi. Maszyna przeszła pierwsze testy techniczne. Teraz czeka ją rok próbnych lotów. To pierwsze tego typu testy w Polsce. W ramach projektu PBS NCBR zespół naukowców z Wydziału Energetyki i Paliw AGH pod kierownictwem prof. Magdaleny Dudek i dr inż. Andrzeja Raźniaka skonstruowali generator energii z ogniwami paliwowymi zasilanymi wodorem. Jest on połączony hybrydowo razem z pakietem baterii elektrochemicznych. Układ ma moc 10 kW. Jest on wystarczający do utrzymania maszyny w locie poziomym. Czas przelotu jest zależny od ilości paliwa. W szybowcu założono zbiorniki o pojemności 24 dm3. Znajdujący się w nich wodór pod ciśnieniem 200 ba wystarcza na około 25 minut lotu. Jednak pod ciśnieniem 300 ba, czas wydłuża się do godziny. Wyższe ciśnienie w butlach będzie możliwe dzięki specjalnym “boosterom”. Generator energii jest dodatkowo wyposażony w układ chłodzenia powietrznego, instalację zasilania wodoru oraz pomocnicze układy kontrolno-pomiarowe opracowane przez krakowskich naukowców. Reklama – Szybowiec z napędem wodorowym jest oszczędny i przyjazny środowisku. Produktem pracy generatora z ogniwami paliwowymi na wodór jest elektryczność, woda oraz ciepło odpadowe. W przypadku zastosowań lotniczych możliwe jest wykorzystanie ciepła odpadowego na różne sposoby, np. do ogrzania kabiny pilota. Wykorzystanie takiego napędu wydłuża także czas lotu szybowca w porównaniu do innych źródeł energii, np. baterii elektrycznych – wyjaśnia kierownik projektu, prof. M. Dudek. Projekt zrealizowano w konsorcjum naukowo-przemysłowym, którego liderem jest Politechnika Rzeszowska, a konsorcjantami Politechnika Warszawska, Akademia Górniczo-Hutnicza oraz Zakład Szybowcowy Jeżów. Szybowiec pomyślnie przeszedł testy techniczne na pasie startowym lotniska Ośrodka Kształcenia Lotniczego w Jasionce koło Rzeszowa. Fot. główne: Canva Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.