Elektromobilność NIO – chiński następca Tesli? 30 sierpnia 2018 Elektromobilność NIO – chiński następca Tesli? 30 sierpnia 2018 Przeczytaj także Elektromobilność Luka w procedurach przy ocenie projektu ElectroMobility Poland. Czy decyzje NFOŚiGW zapadły bez pełnego obrazu ryzyk dla Polski? Największy w Polsce projekt z zakresu elektromobilności, wart 4,5 mld zł z KPO, został oceniony przez NFOŚiGW na podstawie dokumentacji wymaganej formalnie w naborze – bez dostępu do treści memorandum Electromobility Poland (EMP) z partnerem technologicznym. Dokument ten nie był wymagany na etapie oceny, jednak mógłby mieć znaczenie dla pełniejszej analizy ryzyk technologicznych, licencyjnych i właścicielskich. W świetle unijnych zasad de-risking rodzi to pytania o zakres analizy ryzyka i mechanizmy nadzoru nad projektami finansowanymi ze środków publicznych. Elektromobilność Chorwacja stawia na ładowarki przy autostradach. Polskie wakacje autem elektrycznym będą łatwiejsze Chorwacja rozpoczęła projekt instalacji farm fotowoltaicznych wzdłuż autostrad. Oznacza to nie tylko większą niezależność energetyczną tego kraju, ale też realne ułatwienie dla polskich turystów podróżujących samochodami elektrycznymi – w najbliższych latach ma powstać aż 259 nowych punktów ładowania. Swoją działalność w Chinach prowadzi kilku dużych producentów samochodów elektrycznych. Jednym z nich, który ma ambicję na miarę Tesli, jest startup NextEV z marką NIO. Do realizacji swoich celów potrzebuje aż 1,3 miliarda dolarów. Reklama NextEV promuje się, jako globalny producent samochodów elektrycznych, ale jego jedyne wyprodukowane auto – NIO ES8, póki co dostępne jest jedynie na rynku chińskim. Mimo to firma planuje wejść na giełdę w USA i zarejestrować 160 milionów akcji w cenie od 6,25 USD do 8,25 USD. Pozwoliłoby jej to pozyskać kapitał w wysokości około 1,3 mln USD na realizację planów, zwiększenie produkcji modelu ES8 oraz sprzedaż na globalnym rynku światowym. Mimo sporej ilości planowanej emisji akcji prezes NIO Bin Li i Tencent zachowają kontrolę nad spółką. Każdy z nich posiada odpowiednio około 14,5% i 12,9% ogólnej wartości firmy. Przedstawiciele firmy oficjalnie informują, że podążają za Teslą i zamierzają osiągnąć podobny sukces: „Chiński rynek motoryzacyjny jest bardzo konkurencyjny. Strategicznie weszliśmy na niego w segmencie premium EVO i spodziewamy się, że ten segment stanie się bardziej konkurencyjny w przyszłości, ponieważ dołączą do niego dodatkowi gracze. Rywalizujemy z międzynarodowymi konkurentami, w tym Teslą”. Podobnie jak Tesla, NextEV kładzie duży nacisk na rozbudowę infrastruktury dla swoich pojazdów elektrycznych i własne centra serwisowe dla swoich klientów. Firma ma w planach uruchomienie mobilnych stacji ładowania w elektrycznych samochodach dostawczych oraz sieć stacji wymiany akumulatorów. NextEV otworzyło już swoje pierwsze centrum serwisowe w Pekinie, tuż obok Tesli. Jest ono niezbędne dla ponad 1000 klientów, którzy korzystają z elektrycznego SUVa tej firmy – NIO ES8. Poza NIO ES8 firma przedstawiła również swoją wersję superszybkiego samochodu elektrycznego – NIO EP9. Auto do 100 km/h przyspiesza w 2,7 sekundy, a do 200 km/h w czasie 7,1 sekundy. Tym samym pobiło rekord prędkości na torze wyścigowym w Nurburgringu. Zasięg szacowany jest na 430 kilometrów na jednym ładowaniu, a maksymalna prędkość to 313 km/h. Te osiągi to efekty pracy NextEV przy Formule E. Póki co NIO EP9 nie będzie dostępne w ogólnej sprzedaży. Wyprodukowano jedynie 6 egzemplarzy tego samochodu, które już zostały wyprzedane. źródło: electrek Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.