Świat Nowy model Airbusa. MAVERIC wygląda kosmicznie i jest przyjazny środowisku 14 lutego 2020 Świat Nowy model Airbusa. MAVERIC wygląda kosmicznie i jest przyjazny środowisku 14 lutego 2020 Przeczytaj także Elektromobilność Żegluga na kursie dekarbonizacji. Czy morski handel może być neutralny klimatycznie? Bez transportu morskiego światowa gospodarka nie byłaby w stanie funkcjonować, jednak jego środowiskowy koszt staje się coraz trudniejszy do zaakceptowania przez społeczeństwo. Dążenie do zerowej emisji netto do 2050 roku to cel nie tylko Unii Europejskiej, ale także Międzynarodowej Organizacji Morskiej, która dostrzega wyzwania w emisyjności żeglugi. To wymusza poszukiwanie alternatywnych technologii, które są już testowane i mogą stopniowo ograniczać emisyjność nowych jednostek. Elektromobilność Luka w procedurach przy ocenie projektu ElectroMobility Poland. Czy decyzje NFOŚiGW zapadły bez pełnego obrazu ryzyk dla Polski? Największy w Polsce projekt z zakresu elektromobilności, wart 4,5 mld zł z KPO, został oceniony przez NFOŚiGW na podstawie dokumentacji wymaganej formalnie w naborze – bez dostępu do treści memorandum Electromobility Poland (EMP) z partnerem technologicznym. Dokument ten nie był wymagany na etapie oceny, jednak mógłby mieć znaczenie dla pełniejszej analizy ryzyk technologicznych, licencyjnych i właścicielskich. W świetle unijnych zasad de-risking rodzi to pytania o zakres analizy ryzyka i mechanizmy nadzoru nad projektami finansowanymi ze środków publicznych. Model samolotu przyszłości zachwycił uczestników targów Singapore Airshow 2020. Airbus przekonuje, że innowacyjny pojazd MAVERIC będzie przyjazny dla środowiska. Targi Airshow 2020 potrwają do 17 lutego. Reklama MAVERIC wygląda jak pojazd z „Gwiezdnych Wojen” – ma kształt przypominający jedno skrzydło. Inżynierowie Airbusa pracowali nad nim przez trzy lata. Uważają, że ich model przyniesie wielką rewolucję na rynku lotniczym. – W Airbusie rozumiemy, że społeczeństwo oczekuje od nas więcej, jeśli chodzi o wpływ naszych samolotów na środowisko. Opływowy kształt MAVERICA przypominający skrzydło to przełom, chcemy wykorzystać technologię do granic – mówił cytowany przez portal gazeta.pl Adrien Bérard, jeden z szefów projektu MAVERIC. Samolot jest zbudowany tak, by cała powierzchnia służyła za skrzydło – z obliczeń wynika, że w ten sposób będzie można zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 20 procent. Sam kształt przywodzi na myśli „Gwiezdne wojny” czy „Star Treka” i zachwycił zgromadzonych na targach. Nowością jest też miejsce umieszczenia silników – na ogonie maszyny. W Singapurze pokazano prototyp, który przetestowano latem ubiegłego roku. Ma dwa metry długości, trzy szerokości. Wszystkie badania przeszedł bez zakłóceń. W środku samolot wygląda luksusowo – jest w nim sporo miejsca, znacznie więcej niż w starszych modelach. Zamontowano też osłony, które mają redukować hałas. Tymczasem wśród zaleceń ekspertów i ekologów ważne miejsce zajmuje rezygnacja z przelotów (zwłaszcza transatlantyckich) – redukcja indywidualnego śladu węglowego wynosi wówczas 1,6 tony rocznie. Źródło: next.gazeta.pl Fot. główna: Canva Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.