Wiadomości OZE Odpłatność reklamówek foliowych zostanie wymuszona ustawą? 28 września 2017 Wiadomości OZE Odpłatność reklamówek foliowych zostanie wymuszona ustawą? 28 września 2017 Przeczytaj także Ekologia Ekologia coraz częściej decyduje w lokalnej polityce. Przykład z Bystrej Mieszkańcy Bystrej, sielankowego zakątka Beskidu Żywieckiego, nie zgodzili się na zabudowę terenów zielonych. Swój bunt wyrazili podczas niedawnych wyborów samorządowych. Wójt Gminy Wilkowice, Janusz Zemanek, był jedynym startującym kandydatem, a mimo tego – nie otrzymał wymaganej połowy głosów. Ponad 60% głosujących było przeciw. Powód? Pomysł zabudowy terenów zielonych w Bystrej. Wiadomości OZE W planach coraz więcej spalarni śmieci. Potrzebujemy lepszej kontroli Na terenie Polski działa 9 spalarni odpadów komunalnych. W najbliższych latach planowana jest rozbudowa istniejących, a także budowa 30 nowych punktów przerabiających śmieci na ciepło. Branża odpadów to przede wszystkim duże pieniądze, a każdy nowy projekt wzbudza kontrowersje. Obywatele i ekolodzy obawiają się nadmiernej emisji pyłów, CO2 i metali ciężkich, natomiast samorządy i zainteresowane firmy zbijają argumenty przeciwników wizją taniej energii i szybkiego rozwiązania problemu śmieci w gminach. Raport Najwyższej Izby Kontroli rzuca nowe światło na jakość pracy organów ochrony środowiska, sprawujących pieczę nad spalarniami śmieci. Jest co poprawiać. Reklamówki foliowe to jeden z największych wrogów środowiska naturalnego. Jeszcze do niedawna były one darmowe, zatem kiedy nie były już potrzebne, często lądowały w przydrożnych rowach lub pobliskich rzekach, wyrzucane tam przez ludzi nieświadomych szkód, jakie swym działaniem wywołują. Od pewnego czasu niektóre ze sklepów oferują foliówki za niewielką opłatą. Ministerstwo Środowiska chciałoby jednak, by reklamówki foliowe były dostępne wyłącznie za opłatą, określoną przez nową ustawę. Reklama Wedle początkowych założeń projektu, maksymalna cena jednej reklamówki foliowej mogłaby wynieść nawet 1 zł. Taka ustawa mogłaby wejść w życie już od 2018 roku, przy założeniu, że obrady nad projektem będą przebiegać sprawnie. Maksymalna cena pojedynczej reklamówki budzi wciąż wiele wątpliwości, bowiem część osób zaangażowanych w projekt sugeruje, że taka kwota powinna oscylować wokół 20 groszy. Pojawiły się jednak głosy sceptyków, których zdaniem 20 groszy to zbyt mało, bowiem wzrasta siła nabywcza Polaków i w związku z tym zupełnie nie odczują oni różnicy cenowej w trakcie swych zakupów. Choć kwota oscylująca w okolicy złotówki za jednorazową reklamówkę foliową wydaje się dość wysoka, może ona stanowić dobrą metodę, skuteczną w oduczeniu Polaków złych nawyków związanych z pakowaniem i transportowaniem zakupów. Drobna z pozoru zmiana może również skłonić konsumentów do zainwestowania w wytworzone z ekologicznych materiałów torby wielorazowego użytku. Taki zakup nie będzie już postrzegany jako dziwny, ale sensowny, z uwagi na płynące z takiej decyzji oszczędności podbudowane również troską o środowisko. Reklamówka za złotówkę? Ile zapłacimy za torebkę jednorazową? Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.