Wiadomości OZE Orlen chce sprawić, by autem elektrycznym można było przejechać całą Polskę 05 października 2018 Wiadomości OZE Orlen chce sprawić, by autem elektrycznym można było przejechać całą Polskę 05 października 2018 Przeczytaj także Elektromobilność Luka w procedurach przy ocenie projektu ElectroMobility Poland. Czy decyzje NFOŚiGW zapadły bez pełnego obrazu ryzyk dla Polski? Największy w Polsce projekt z zakresu elektromobilności, wart 4,5 mld zł z KPO, został oceniony przez NFOŚiGW na podstawie dokumentacji wymaganej formalnie w naborze – bez dostępu do treści memorandum Electromobility Poland (EMP) z partnerem technologicznym. Dokument ten nie był wymagany na etapie oceny, jednak mógłby mieć znaczenie dla pełniejszej analizy ryzyk technologicznych, licencyjnych i właścicielskich. W świetle unijnych zasad de-risking rodzi to pytania o zakres analizy ryzyka i mechanizmy nadzoru nad projektami finansowanymi ze środków publicznych. Elektromobilność Chorwacja stawia na ładowarki przy autostradach. Polskie wakacje autem elektrycznym będą łatwiejsze Chorwacja rozpoczęła projekt instalacji farm fotowoltaicznych wzdłuż autostrad. Oznacza to nie tylko większą niezależność energetyczną tego kraju, ale też realne ułatwienie dla polskich turystów podróżujących samochodami elektrycznymi – w najbliższych latach ma powstać aż 259 nowych punktów ładowania. Jak zauważyła podczas XV Kongresu Nowego Przemysłu w Katowicach Katarzyna Sobótka-Demianowska, aby elektromobilność miała w Polsce sens, samochody elektryczne muszą wyjechać poza miasto. Sobótka-Demianowska jest kierownikiem w Zespole Przygotowania Projektów Energetycznych PKN Orlen. Reklama Orlen realizuje obecnie projekt budowy 150 stacji ładowania dla pojazdów elektrycznych na swoich stacjach paliw. Jak mówiła przedstawicielka Orlenu, rozwój tego rodzaju instalacji jest dla firmy bardzo ważny. „Budowa infrastruktury do ładowania samochodów elektrycznych jest skomplikowanym procesem. Każda stacja ładowania okazuje się być osobnym trudnym przypadkiem. Musimy wziąć pod uwagę kwestie wybuchowości oraz ewentualne kolizje z innymi instalacjami”, mówiła Sobótka-Demianowska. Stacje ładowania są bardzo problematyczne w budowie. Jednym problemem, na jaki zwraca Sobótka-Demianowska, jest koszt, ale są też inne. „Podjęliśmy decyzję, że każda stacja ładowania będzie miała osobne dedykowane mu przyłącze. W wielu przypadkach, w których składaliśmy wnioski o przyłączenie stacji ładowania do sieci, okazywało się, że nie ma odpowiedniej mocy przyłączeniowej”, mówi kierowniczka zespołu w Orlenie. Obecnie zmniejsza się moc ładowarek, ale docelowo ma być większa, jak tylko operatorzy sieci przesyłowej dostosują przyłącza. Ponadto nie wszystkie stacje ładowania są widoczne są dla operatorów sieci przesyłowej. O ile stacje Orlenu wyposażone są w osobne przyłącza dla swoich stacji ładowania, to stacje przyłączone np. wewnątrz budynków korzystają z ich przyłączy i są dla operatorów niewidoczne. źródło: cire.pl, orlen Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.