Fotowoltaika Oszczędności dzięki OZE i zaangażowaniu mieszkańców. Przykład szkoły w Świebodzinie 23 maja 2025 Fotowoltaika Oszczędności dzięki OZE i zaangażowaniu mieszkańców. Przykład szkoły w Świebodzinie 23 maja 2025 Przeczytaj także Fotowoltaika Gdańska bazylika i nielegalna fotowoltaika. Co mówi prawo o OZE na zabytkach Gdańska parafia otrzymała nakaz usunięcia paneli fotowoltaicznych z dachu Bazyliki św. Brygidy, które w 2023 roku zostały zainstalowane bez wymaganych pozwoleń. W Polsce istnieje możliwość umieszczenia OZE na zabytkowych budynkach – wymaga to jednak kontroli wojewódzkiego konserwatora zabytków. Przeszkodą w połączeniu ochrony dziedzictwa historycznego i zielonej energii nie jest zatem prawo, a brak jego przestrzegania. Fotowoltaika Wyniki badań Politechniki Lubelskiej: moduły PV z krzemu krystalicznego najwydajniejsze w Polsce W polskich warunkach klimatycznych nie każda technologia fotowoltaiczna działa równie skutecznie. Dlatego naukowcy z Politechniki Lubelskiej postanowili porównać cztery typy modułów PV, analizując ich sprawność, stabilność i odporność na zmienne nasłonecznienie. Wyniki badań potwierdzają, że kierunek rozwoju krajowej fotowoltaiki powinien być ściśle dostosowany do lokalnych warunków, a nie tylko globalnych trendów technologicznych. Wysokie ceny energii i kryzys klimatyczny zmuszają instytucje publiczne do działania – także poza światłami reflektorów. Coraz więcej szkół, choć bez medialnego rozgłosu, stawia na realne oszczędności i zieloną energię. Tak jak placówka w Świebodzinie w gminie Pleśna. Reklama Efekty bez echa – zielone zmiany bez greenwashingu Greenwashing to praktyka stosowana przez wielkie firmy oraz polityków, polegająca na wprowadzającym w błąd przedstawianiu swoich osiągnięć jako bardziej przyjaznych dla środowiska niż w rzeczywistości są. Cicha transformacja to podejście skupione na konkretach: poprawie efektywności energetycznej i redukcji kosztów eksploatacyjnych budynków. Jednocześnie dzieje się to bez nagłaśniania tych działań jako elementu kampanii wizerunkowych. -Inicjatorem inwestycji w Świebodzinie był wójt Gminy Pleśna Pan Józef Knapik, a wnioskowanie o dofinansowanie inwestycji z uwzględnieniem instalacji PV wiązało się z przydzieleniem dodatkowych punktów z programu „Polski Ład” – opowiada Maciej Pokorny, dyrektor placówki. Na pytanie o inne szkoły z instalacjami, odpowiada – myślę, że aktualnie nasza szkoła jest jedyną (w okolicy – przypis redakcji). Inwestycja była możliwa dzięki zaangażowaniu mieszkańców, którzy najpierw zapobiegli zamknięciu szkoły, a następnie wspierali budowę hali sportowej i przedszkola. To właśnie na dachach tych budynków, oddanych do użytku w 2024 roku, zainstalowano panele PV. Zrób z domu elektrownię: 5 prostych sposobów na tanią i własną energię Jak szkoły finansują zielone inwestycje? Źródła finansowania tych zmian mogą być bardzo zróżnicowane. Placówki edukacyjne takie jak szkoły podstawowe nie generują przychodów, a w związku z tym ich modernizacja jest możliwa tylko dzięki wsparciu z budżetów samorządowych oraz darczyńcom. Budowa hali gimnastycznej była możliwa dzięki programowi ,,Polski Ład”, ale szkoły często aplikują o środki unijne takich jak Fundusz Spójności, czy programy dedykowane efektywności energetycznej. Istotne jest wsparcie lokalnych władz, które w modernizacji energetycznej widzą szansę na oszczędności w gminnych budżetach. Przy dobrej współpracy między samorządu i szkół oraz dobrze przygotowanej dokumentacji, większośc kosztów pokrywają dotacje. Inwestycja objęła: 66 paneli PV na hali gimnastycznej o mocy 24,75 kWp za 176 411 zł, 26 paneli PV na budynku przedszkola o mocy 9,75 kWp za 77 271 zł, łącznie 94 panele o mocy 34,5 kWp i 253 682 zł kosztów związanych z instalacją fotowoltaiczną. Edukacja przez dobry przykład Chociaż szkoła nie prowadzi kampanii marketingowych związanych z inwestycjami w zieloną energię, to jej działania mogą inspirować uczniów. Cicha transformacja to także nauka przez obserwację – być może największą lekcją ekologii dla dzieci jest fakt, że ich szkoła stawia na produkcję energii ze słońca. To jednak nie koniec zielonych zmian. Dyrekcja rozważa zakup magazynu energii, co mogłoby zwiększyć autokonsumpcję i skrócić okres zwrotu inwestycji. Na rynku dostępne są systemy pozwalające nie tylko optymalizować zużycie energii, ale też pełnić funkcję edukacyjną np. pokazując uczniom w czasie rzeczywistym, jak działa system PV. Jednym z dostępnych na rynku opcji jest Columbus Intelligence, zaprojektowany nie tylko jako narzędzie do monitorowania i konfiguracji produktów, ale także kompleksowy system zarządzania energią, by maksymalizować oszczędności. Pokazuje to jak dynamicznie rozwija się pakiet możliwości przy inwestowaniu w OZE. Jeszcze kilka lat temu programy wsparcia tego rodzaju inwestycji nie przewidywały dofinansowań do magazynów energii. Dziś to jeden z warunków otrzymania pieniędzy w programie ,,Mój Prąd 6.0”. Zobacz też: Program Mój Prąd 6.0: większość środków rozdana. Budżet może skończyć się przed końcem naboru Źródła: Szkoła Podstawowa Świebodzin, Gov, BIP, Fot. Bartosz Brach Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.