Wiadomości OZE OZE przyszłością kolei? 26 maja 2017 Wiadomości OZE OZE przyszłością kolei? 26 maja 2017 Przeczytaj także Ekologia Ekologia coraz częściej decyduje w lokalnej polityce. Przykład z Bystrej Mieszkańcy Bystrej, sielankowego zakątka Beskidu Żywieckiego, nie zgodzili się na zabudowę terenów zielonych. Swój bunt wyrazili podczas niedawnych wyborów samorządowych. Wójt Gminy Wilkowice, Janusz Zemanek, był jedynym startującym kandydatem, a mimo tego – nie otrzymał wymaganej połowy głosów. Ponad 60% głosujących było przeciw. Powód? Pomysł zabudowy terenów zielonych w Bystrej. Wiadomości OZE W planach coraz więcej spalarni śmieci. Potrzebujemy lepszej kontroli Na terenie Polski działa 9 spalarni odpadów komunalnych. W najbliższych latach planowana jest rozbudowa istniejących, a także budowa 30 nowych punktów przerabiających śmieci na ciepło. Branża odpadów to przede wszystkim duże pieniądze, a każdy nowy projekt wzbudza kontrowersje. Obywatele i ekolodzy obawiają się nadmiernej emisji pyłów, CO2 i metali ciężkich, natomiast samorządy i zainteresowane firmy zbijają argumenty przeciwników wizją taniej energii i szybkiego rozwiązania problemu śmieci w gminach. Raport Najwyższej Izby Kontroli rzuca nowe światło na jakość pracy organów ochrony środowiska, sprawujących pieczę nad spalarniami śmieci. Jest co poprawiać. Pociągi to jedna z ważniejszych alternatyw dla ruchu samochodowego. Z roku na rok przewoźnicy kolejowi inwestują w coraz to nowsze składy kolejowe, oferujące większy komfort dla podróżujących, które wyposażone są w coraz nowocześniejsze technologie. Szeroko pojęty postęp technologiczny dotyka każdego aspektu naszego życia, także gałęzi transportowo-komunikacyjnej. Ostatni rok był pierwszym od wielu lat, który przyniósł zysk spółce PKP Intercity. Korzystne cenowo, wielomiastowe połączenia są jedną z rzeczy przyciągających klientów. Koszt podróżowania samochodem w obliczu drożejącego paliwa jest sporym wydatkiem w przypadku większych odległości – tak więc pociągi stają się alternatywą, a coraz częściej również pierwszym wyborem. Pomimo ciągłego rozwoju PKP, wciąż ustępuje zachodnim rozwiązaniom. Po holenderskich torach jeżdżą już pociągi w 100% zasilane dzięki energii odnawialnej, a w następstwie tego, za nimi chce podążyć Wielka Brytania. Reklama W Zjednoczonym Królestwie istnieje całkiem pokaźna sieć zelektryfikowanych torów kolejowych, których długość przekracza ponad 5,5 tysiąca km. Wedle badań, które zostały przeprowadzone w ostatnim czasie, wiele wskazuje na to, że jest możliwe połączenie ich z systemami zielonej energii, dzięki czemu możliwe będzie zyskanie sporych oszczędności oraz zredukowanie ilości dwutlenku węgla trafiającego do atmosfery. Zelektryfikowane tory kolejowe należą do Network Rail. Jest to państwowy zarządca infrastruktury kolejowej w Wielkiej Brytanii. Jednym z głównych celów tego organu, jest dążenie do popularyzacji wykorzystywania energii odnawialnej przez kolej oraz zmniejszenia emisji dwutlenku węgla. Cele te tłumaczą, dlaczego podjęto się przeprowadzenia testów, odnośnie do możliwości wykorzystania zielonej energii przez tamtejsze pociągi. Same testy zakończyły się względnym sukcesem, ponieważ na nieco ponad 30 procentach zelektryfikowanych odcinków możliwe jest wykorzystanie energii odnawialnej, lecz to dopiero wstępna analiza. Wynik ten będzie się poprawiać z dnia na dzień, ponieważ już poinformowano o rozbudowanie zelektryfikowanych torów kolejowych na terenie Wielkiej Brytanii przez Network Rail. Jak widać, Odnawialne Źródła Energii są przyszłością nie tylko w branży energetycznej, ale także wielu pośrednich, które tej energii potrzebują. Holenderskie pociągi są przykładem na to, że również kolej, która dotychczas kojarzyła się z transportem dużych ilości węgla, może pójść z duchem czasu i stać się przyjazna naturze. Wielka Brytania również stopniowo podejmuje działania, które w perspektywie czasu doprowadzą do tego samego w skutkach efektu. W tych wszystkich doniesieniach ciekawe jest, to kiedy w tej interesującej, zielonej rzeczywistości odnajdzie się Polska, jak i również Polskie Koleje Państwowe. Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.