Pozbądź się auta i przesiądź się na bardziej ekologiczną i ekonomiczną formę mobilności. W Brukseli trwa Brussel’s Air, program, który został wdrożony z myślą o poprawie jakości powietrza, środowisku i oszczędności czasu.
Bruksela z nowym planem środowiskowym
Jakość powietrza w Brukseli pozostaje niezadowalająca. W wielu miejscach, w tym także w parkach i innych terenach zielonych nie ma możliwości odcięcia się od zatrutego powietrza. Bruksela jest jednym z najbardziej zatłoczonych miast w Europie.
Belgowie chcą promować czyste powietrze z pomocą rządowego programu Brussel’s Air. Łącznie Bruksela przeznaczy w tym celu 3 mln euro. Rząd twierdzi, że chce przekonać do zmiany mobilności uboższych mieszkańców, którzy będą mogli skorzystać z dopłat. Na co Bruksela przeznaczy pieniądze?
Autobus, rower i taxi
Wnioskodawca, który zrezygnował z samochodu spalinowego ma kilka opcji mobilności do wyboru. Sam decyduje, na jaką inną formę mobilności zechce otrzymać dotację:
- budżet rowerowy Pro Velo na zakup sprzętu rowerowego,
- abonament na tzw. wspólne przejazdy, czyli wypożyczanie roweru miejskiego bike sharing,
- budżet na taksówki Victor Cab,
- abonamenty na transport publiczny,
- abonament i budżet na system car-sharing Cambio i Poppy.
Beneficjantami tej oferty są również członkowie rodziny wnioskodawcy. Każdy może otrzymać dotację w wysokości od 600 do 900 euro.
Od 1 stycznia w strefie LEZ (Strefa Niskiej Emisji) w Brukseli obowiązuje zakaz jazdy samochodami z silnikiem diesla. W związku z tym około 25 tys. mieszkańców Brukseli nie korzysta z dotychczasowej formy transportu. Korzystali ze składki, jaką zaoferował w zamian rząd.
– Ta reforma jest istotnym narzędziem zachęcającym do zmiany formy transportu w Brukseli. Poprzez czterokrotne zwiększenie budżetu i zwrócenie szczególnej uwagi na gospodarstwa domowe w niekorzystnej sytuacji i osoby o ograniczonej sprawności ruchowej, chcemy umożliwić wszystkim mieszkańcom miasta stopniowe przejście na bardziej zrównoważoną mobilność – powiedział minister ds. zmian klimatu i środowiska, Alain Maron.
Francja promuje rower, a Polska…
Francuzi postanowili promować jazdę na rowerze w spotach reklamujących markowe samochody. Dopłacają też do zakupu roweru elektrycznego pod warunkiem zezłomowania spalinowego samochodu. Holendrzy jeżdżą masowo na rowerach już od wielu lat, a berlińska strefa wolna od samochodów ma być największa na świecie.
Z kolei miasto Kraków proponuje benefity w zamian za zrezygnowanie z samochodu. Każdy, kto wyrejestruje samochód przed początkiem 2024 roku może liczyć na bezpłatny bilet KMK na strefy 1–3 na 24 miesiące, dopłatę do roweru elektrycznego lub roweru cargo w wysokości 2500 zł, lub bezpłatny abonament na wynajem długoterminowy roweru elektrycznego na okres 24 miesięcy.
źródło: brightvibes.com, fot. główne unsplash
Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.