Instalacja fotowoltaiczna z magazynem energii

Poznaj orientacyjne koszty

Berlińska strefa wolna od samochodów ma być największa na świecie

Berlińska strefa wolna od samochodów ma być największa na świecie

W stolicy Niemiec być może już niedługo powstanie największa na świecie strefa czystego transportu. Nie będą do niej miały wstępu samochody spalinowe, a tylko nieliczne pojazdy. To efekt starań grupy zaangażowanej w poprawę jakości życia w mieście.

CFF OPP Baner poziom mobile450 x 250CFF OPP Baner poziom 6.03.2023 1
Reklama

Większa niż Manhattan

Stolica Niemiec może wkrótce wprowadzić rewolucyjne prawo dotyczące stref czystego transportu. Strefa wolna od spalin i samochodów miałaby być większa niż cała wyspa Manhattan. Ma ona powierzchnię 58,8 km² i długość 21,6 km. Częściowy zakaz wjazdu dotyczyłby obszaru linii kolejowej S-Bahn, która kursuje wokół centrum.

Tak, jak w innych europejskich miastach, np. w Londynie, strefy czystego powietrza nie zakazują całkowicie poruszania się samochodami jednak ograniczają ich ruch do minimum. Zakaz obowiązuje szczególnie kierowców prywatnych samochodów. 

Specjalne zezwolenia przyznaje się z kolei pojazdom uprzywilejowanym, śmieciarkom, taksówkom, pojazdom dostawczym oraz mieszkańcom o ograniczonej sprawności ruchowej. 

Chcą mniej spalin, więcej dróg dla rowerów

Zarząd Berlina zareagował na szeroko prowadzoną kampanię grupy Volksentscheid Berlin Autofrei. Grupa od dawna stara się o utworzenie strefy czystego powietrza, do której wjeżdżać będą mogły głównie pojazdy uprzywilejowane czy dostawcze. 

Volksentscheid Berlin Autofrei rozpoczną też latem zbieranie podpisów pod petycją “Berlin wolny od samochodów”, ale jak mówią członkowie, w tej akcji nie chodzi o całkowitą rezygnację z samochodów, ale o zmniejszenie ich liczby i działania prośrodowiskowe na rzecz czystego powietrza. 

a2L Fyvg HJsIUu03OkMRdRvzA7YDMSU0aMgA1N0416KU3rY9aeL
Rowerowa wizja Berlina według Volksentscheid Berlin Autofrei, fot.  volksentscheid-berlin-autofrei.de

Volksentscheid Berlin Autofrei powstało w 2019 roku. Członkowie zebrali 50 tys. podpisów pod swoim pomysłem utworzenia największej na świecie strefy czystego powietrza. Celem grupy jest ograniczenie ruchu samochodów po centrum do minimum na rzecz wspólnych przejazdów, jazdy na rowerze i komunikacji kolejowej.

Jeśli Senat odrzuci zaproponowany projekt, grupa chce zebrać 175 tys. podpisów, co spowoduje ponowne rozpatrzenie sprawy. Kolejne odrzucenie propozycji oznacza, że trafi ona na referendum w 2023 roku.

twCUBzjY39KqBHpTswSEVUqTGNAZdeGwD onuNsc9ELFkwu1uTjvkEB3uWLAgSHvnO1yZNU02KInhBdInhNMwdqwNS4l5IhdcKPRc D jXF01HXSkVBHAVSIgNw eUERNfGyWL E
volksentscheid-berlin-autofrei.de

Miasto Europy aktywne i zielone

Przejazdy samochodem po centrum Berlina (w obrębie kursowania kolei) stanowią zaledwie 17% spośród wszystkich form komunikacji. Taką wartość podają sami włodarze miasta. Mimo tego w mieście parkingi są zapełnione. 

W zeszłym roku plany rozbudowy infrastruktury rowerowej ogłosił także Paryż. Zaplanowano budowę dodatkowych 650 km ścieżek rowerowych. Z kolei w Mediolanie zamknięto dla samochodów 35 km odcinek drogi, aby zamienić go na trasy pieszo-rowerowe. 

Długo wyczekiwane polskie Strefy Czystego Transportu

Na początku grudnia zeszłego roku polscy posłowie przyjęli nowelizację Ustawy o elektromobliności, w której znalazły się zapisy kluczowe dla zmniejszenia emisji spalin samochodowych w miastach. Dzięki temu od tego roku polskie miasta mogą ustanawiać na swoim terenie Strefy Czystego Transportu, czyli obszary, do których nie będą mogły wjeżdżać pojazdy o największej emisji spalin. Decyzję o utworzeniu Strefy pozostawiono samorządom, które określą, na jakim obszarze będą obowiązywać nowe regulacje i jakie pojazdy będą mogły wjechać do Strefy.

– Cieszę się, że wkrótce zacznie obowiązywać nowe prawo, które pozwoli wreszcie samorządom walczyć z emisją zanieczyszczeń pochodzących z silników samochodowych. Tym samym dołączamy do pozostałych państw unijnych, w których od lat obowiązują podobne przepisy. 

– Dzięki nowym przepisom samorządowcy z Warszawy, Wrocławia, Katowic i Krakowa, czyli miast wymienionych przez Komisję Europejską jako najmocniej zanieczyszczone tlenkami, będą mogli podjąć działania naprawcze komentuje Bartosz Piłat, ekspert Polskiego Alarmu Smogowego ds. transportu.

źródło: volksentscheid-berlin-autofrei.de, epaper.berliner-zeitung.de

Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.