Drony monitorują emisje ze statków na Morzu Bałtyckim

Drony monitorują emisje ze statków na Morzu Bałtyckim

Flota zaawansowanych technologicznie dronów zacznie monitorowanie emisji ze statków handlowych na Morzu Bałtyckim. Na czym polega kampania prowadzona przez niemiecką Federalną Agencję Morską i Hydrograficzną wraz z Europejską Agencją Bezpieczeństwa Morskiego (EMSA)?

Drony monitorują emisje ze statków na Morzu Bałtyckim

Pierwsze loty zaczną się pod koniec kwietnia 2022 roku. W ciągu trzech miesięcy specjalnie wyposażone, zdalnie sterowane samoloty wystartują z bazy niemieckich Sił Zbrojnych w Staberhuk na wschodnim wybrzeżu wyspy Fehmarn i przelecą nad wybranymi statkami operującymi w pasie wysp Fehmarn i Kadetrinne/Kadetrenden. Drony monitorują emisje ze statków na Morzu Bałtyckim, aby zmierzyć zawartość siarki w spalinach.

Pomiary pozwolą zbadać zawartość siarki w paliwie statku, która w Bałtyckim Obszarze Kontroli Emisji (SECA) nie może przekroczyć poziomu 0,10%.

Wyniki pomiarów będą udostępniane właściwym organom we wszystkich portach europejskich  w czasie rzeczywistym za pośrednictwem THETIS-EU, systemu informacyjnego kontroli portów obsługiwanego przez EMSA. W ten sposób statki będą mogły zostać wybrane do inspekcji w czasie najbliższego pobytu w porcie. Jeśli pobrane próbki paliwa naruszą ścisłe limity siarki, osoby odpowiedzialne mogą ponieść surowe kary. Dzięki tej metodzie można także prowadzić pomiary emisji innych związków, takich jak dwutlenek węgla, który przyczynia się do globalnego ocieplenia.

Drony zyskują coraz więcej zastosowań, także w sektorze odnawialnych źródeł energii. 

Coraz więcej zastosowań dronów

Oprócz pomiarów gazów spalinowych ze statków, w trakcie projektu na Bałtyku wykonane zostaną zdjęcia lotnicze pozwalające na trójwymiarowe mapowanie strefy brzegowej. Kampania badawcza z użyciem dronów zbada, czy zdjęcia lotnicze mogą dostarczyć nowych informacji dla niemieckiej służby geodezyjnej.

Wykorzystanie dronów, tym razem dla morskiej energetyki wiatrowej, testują z kolei niemieckie linie lotnicze Zeitfracht. Niemcy złożyli zamówienie na 17 dronów dostawczych Wingcopter, które dostarczą części dla morskich farm wiatrowych. Czy ta technologia okaże się strzałem w dziesiątkę dla morskiej energetyki wiatrowej?

źródło: bsh.de, zdj. główne – Canva

Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.