Elektromobilność Pierwszy na świecie plac budowy o zerowej emisji 25 czerwca 2021 Elektromobilność Pierwszy na świecie plac budowy o zerowej emisji 25 czerwca 2021 Przeczytaj także Elektromobilność Luka w procedurach przy ocenie projektu ElectroMobility Poland. Czy decyzje NFOŚiGW zapadły bez pełnego obrazu ryzyk dla Polski? Największy w Polsce projekt z zakresu elektromobilności, wart 4,5 mld zł z KPO, został oceniony przez NFOŚiGW na podstawie dokumentacji wymaganej formalnie w naborze – bez dostępu do treści memorandum Electromobility Poland (EMP) z partnerem technologicznym. Dokument ten nie był wymagany na etapie oceny, jednak mógłby mieć znaczenie dla pełniejszej analizy ryzyk technologicznych, licencyjnych i właścicielskich. W świetle unijnych zasad de-risking rodzi to pytania o zakres analizy ryzyka i mechanizmy nadzoru nad projektami finansowanymi ze środków publicznych. Elektromobilność Chorwacja stawia na ładowarki przy autostradach. Polskie wakacje autem elektrycznym będą łatwiejsze Chorwacja rozpoczęła projekt instalacji farm fotowoltaicznych wzdłuż autostrad. Oznacza to nie tylko większą niezależność energetyczną tego kraju, ale też realne ułatwienie dla polskich turystów podróżujących samochodami elektrycznymi – w najbliższych latach ma powstać aż 259 nowych punktów ładowania. Oslo, chce sprawić, aby przemysł budowlany osiągnął niską, a może nawet zerową emisję dwutlenku węgla. Jak do tego dąży? Reklama Elektryfikacja Po placu budowy w samym sercu Oslo (promenada Olav Vs gate) jeździły nie spalinowe, ale elektryczne koparki i ciężarówki. Wszystko w ramach pilotażowego programu pierwszego na świecie placu budowy o zerowej emisji. Mark Preston Aragonès z organizacji Bellona twierdzi, że dopóki nie zobaczył na własne oczy bezemisyjnej budowy, nie mógł w nią uwierzyć. Napęd elektryczny w autobusach i ciężarówkach może ratować życie W tym miejscu panowała niepodobna do placu budowy cisza. Dzięki temu możliwe było też działanie w godzinach, w których zazwyczaj nie prowadzi się prac budowlanych. Co więcej, dzięki zastosowaniu sprzętu elektrycznego możliwe było zapewnienie lepszych i bezpieczniejszych warunków do pracy. Oslo chce przewodzić w branży zeroemisyjnego przemysłu budowlanego. Nic dziwnego, bo dzięki projektowi na budowie zaoszczędzono równowartość 92,5 tys. kg CO2 w porównaniu z użyciem konwencjonalnych maszyn. To tak jakby z ulic usunąć 20 aut rocznie. Promenada odnowiona dzięki niskoemisyjnej budowie, źródło: magasin.oslo.kommune.no Oslo i niska emisja Obecnie sam sektor budowlany odpowiada za ponad 10% globalnej emisji gazów cieplarnianych. Wpływ tej branży jest jeszcze bardziej dostrzegalny, jeżeli weźmiemy pod uwagę emisje pochodzące ze zużycia energii. Tutaj liczba wzrasta do około 38% światowych emisji. W Oslo sektor budowlany odpowiada za 7% całkowitej emisji CO2 w mieście. Dzięki takim programom, jak ten przy promenadzie Olav Vs gate miasto patrzy z optymizmem na przyszłość. Materiały budowlane oczyszczające powietrze. Nad technologią pracuje polska ekspertka Przyszłość branży Norwegia w dużej mierze korzysta z odnawialnych źródeł energii. W większości z energii wodnej. Oslo planuje, aby do 2025 r. każda budowa mogła pochwalić się niskoemisyjnymi urządzeniami i rozwiązaniami. Być może uda się to ze względu na prowadzone od 2019 r. działania, np. wprowadzanie zeroemisyjnych pojazdów do wielu sektorów gospodarki i edukacji. Z drugiej strony pojawia się wyzwanie dotyczące kosztów i zasilania pojazdów. Tutaj potrzebne byłyby zmiany w branży oraz inwestycje w magazyny energii, a także użycie ekologicznych materiałów budowlanych, czy zastosowanie konstrukcji modułowych. źródło: bbc.com, fot. magasin.oslo.kommune.no Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.