Elektromobilność Pierwszy na świecie plac budowy o zerowej emisji 25 czerwca 2021 Elektromobilność Pierwszy na świecie plac budowy o zerowej emisji 25 czerwca 2021 Przeczytaj także Elektromobilność Zmiany w programie dopłat do samochodów elektrycznych Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) przygotował nowy program dopłat do samochodów elektrycznych z budżetem 1,6 mld zł ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO). Wnioski będzie można składać już na początku lutego. Nowy program dopłat zastąpi dotychczasowy program „Mój elektryk”, który będzie obowiązywał do końca stycznia 2025 r. Elektromobilność Tylko 1% właścicieli elektryka wróciłoby do samochodu spalinowego. Zaskakujące wyniki badań Samochody elektryczne cieszą się coraz większą popularnością. Potwierdza to najnowsze badanie, według którego tylko 1% z 23 tysięcy pytanych zadeklarowało chęć powrotu do samochodu o napędzie spalinowym. Z czego to wynika? Oslo, chce sprawić, aby przemysł budowlany osiągnął niską, a może nawet zerową emisję dwutlenku węgla. Jak do tego dąży? Reklama Elektryfikacja Po placu budowy w samym sercu Oslo (promenada Olav Vs gate) jeździły nie spalinowe, ale elektryczne koparki i ciężarówki. Wszystko w ramach pilotażowego programu pierwszego na świecie placu budowy o zerowej emisji. Mark Preston Aragonès z organizacji Bellona twierdzi, że dopóki nie zobaczył na własne oczy bezemisyjnej budowy, nie mógł w nią uwierzyć. Napęd elektryczny w autobusach i ciężarówkach może ratować życie W tym miejscu panowała niepodobna do placu budowy cisza. Dzięki temu możliwe było też działanie w godzinach, w których zazwyczaj nie prowadzi się prac budowlanych. Co więcej, dzięki zastosowaniu sprzętu elektrycznego możliwe było zapewnienie lepszych i bezpieczniejszych warunków do pracy. Oslo chce przewodzić w branży zeroemisyjnego przemysłu budowlanego. Nic dziwnego, bo dzięki projektowi na budowie zaoszczędzono równowartość 92,5 tys. kg CO2 w porównaniu z użyciem konwencjonalnych maszyn. To tak jakby z ulic usunąć 20 aut rocznie. Promenada odnowiona dzięki niskoemisyjnej budowie, źródło: magasin.oslo.kommune.no Oslo i niska emisja Obecnie sam sektor budowlany odpowiada za ponad 10% globalnej emisji gazów cieplarnianych. Wpływ tej branży jest jeszcze bardziej dostrzegalny, jeżeli weźmiemy pod uwagę emisje pochodzące ze zużycia energii. Tutaj liczba wzrasta do około 38% światowych emisji. W Oslo sektor budowlany odpowiada za 7% całkowitej emisji CO2 w mieście. Dzięki takim programom, jak ten przy promenadzie Olav Vs gate miasto patrzy z optymizmem na przyszłość. Materiały budowlane oczyszczające powietrze. Nad technologią pracuje polska ekspertka Przyszłość branży Norwegia w dużej mierze korzysta z odnawialnych źródeł energii. W większości z energii wodnej. Oslo planuje, aby do 2025 r. każda budowa mogła pochwalić się niskoemisyjnymi urządzeniami i rozwiązaniami. Być może uda się to ze względu na prowadzone od 2019 r. działania, np. wprowadzanie zeroemisyjnych pojazdów do wielu sektorów gospodarki i edukacji. Z drugiej strony pojawia się wyzwanie dotyczące kosztów i zasilania pojazdów. Tutaj potrzebne byłyby zmiany w branży oraz inwestycje w magazyny energii, a także użycie ekologicznych materiałów budowlanych, czy zastosowanie konstrukcji modułowych. źródło: bbc.com, fot. magasin.oslo.kommune.no Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.