Ekologia PKP Intercity obliczy ślad węglowy twojej podróży koleją 05 czerwca 2021 Ekologia PKP Intercity obliczy ślad węglowy twojej podróży koleją 05 czerwca 2021 Przeczytaj także Ekologia Uprawa roślin bez światła? To może być prawda Niedawno naukowcy zaproponowali alternatywne do fotosyntezy, czyli elektro-rolnictwo. Metoda ta ma zastąpić fotosyntezę – nie wymaga światła, a do tego radykalnie ogranicza ilość ziemi potrzebnej do upraw. Ekologia Czy chrząszcze będą rozkładać plastik? Naukowcy odkryli, że larwy pewnego gatunku chrząszcza żywią się… plastikiem. Czy to oznacza, że problem plastiku i jego recyklingu zostanie rozwiązany? Od 2 czerwca 2021 r. PKP Intercity, wybierając połączenie, dowiedzą się, jaki ślad węglowy pozostawi ich podróż pociągiem i jak wypada w porównaniu z innymi środkami transportu. Reklama Spis treści ToggleNajbardziej ekologiczny środek transportuUznanie pasażerówPKP będzie sadzić drzewaZielone inwestycje w nowoczesny tabor Najbardziej ekologiczny środek transportu Kolej charakteryzuje się ponad trzy razy mniejszą emisją dwutlenku węgla niż transport drogowy i ponad osiem razy mniejszą niż lotniczy, co czyni ją najbardziej ekologicznym środkiem transportu zbiorowego. Dlatego też spółka PKP Intercity wprowadziło w systemie e-IC informację dla pasażerów na temat śladu węglowego, jaki pozostawi ich podróż pociągiem oraz tego, o ile bardziej ekologiczna będzie ona od przejazdu samochodem lub lotu samolotem. Kolejnym krokiem będzie wdrożenie nadruku na biletach z informacją o śladzie węglowym. – Chcemy stać się pierwszym polskim przewoźnikiem pasażerskim, którego działalność będzie neutralna dla klimatu. Co więcej, kolej jako najbardziej ekologiczny środek transportu zbiorowego ma ambicję stać się w najbliższych latach środkiem transportu pierwszego wyboru dla jak największej liczby mieszkańców kraju. Wybierając pociągi PKP Intercity zamiast transportu drogowego w samym 2020 roku Polacy przyczynili się do mniejszej o 460 tys. ton emisji dwutlenku węgla do atmosfery. Plany PKP Intercity zakładają osiągnięcie liczby ponad 74 mln pasażerów w 2030 roku. Dzięki temu zmniejszy się negatywne oddziaływanie na środowisko poprzez przyciągnięcie osób dotychczas korzystających z transportu indywidualnego – tłumaczy Tomasz Gontarz, członek zarządu PKP Intercity. Przykładowe wyliczenie śladu węglowego podróży z Katowic do Zakopanego. Źródło: bilet.intercity.pl Uznanie pasażerów Świadomość ekologiczna podróżnych systematycznie rośnie. Już 86 proc. pasażerów pociągów PKP Intercity postrzega kolej jako najbardziej ekologiczny środek transportu zbiorowego – tak wynika z ankiety online dotyczącej m.in. kwestii podejścia podróżnych do ekologii, przeprowadzonej na przełomie marca i kwietnia 2021 r. wśród pasażerów PKP Intercity. We wrześniu ubiegłego roku uważało tak 76 proc. podróżnych. Według deklaracji 51 proc. osób podróżujących składami przewoźnika kwestie związane z ekologią mają wpływ na to, jaki środek transportu oni wybierają. To wzrost o siedem punktów procentowych w stosunku do września 2020 roku, kiedy taką deklarację złożyło 44 proc. pasażerów. Mapy Google z nową funkcją tras przyjaznych dla środowiska PKP będzie sadzić drzewa Pomimo, że kolej już teraz wyróżnia niska emisja w porównaniu z innymi środkami transportu, PKP Intercity nie ustaje w wysiłkach, by być jeszcze bardziej „eko”. Przewoźnik pracuje nad offsetem ekologicznym. Pasażerowie, których świadomość ekologiczna cały czas rośnie, będą mogli wziąć bezpośredni udział w osiągnięciu neutralności klimatycznej przez PKP Intercity, decydując się na dobrowolną opłatę dodatkową. Ta będzie w całości przeznaczona na cele ekologiczne. Spółka planuje wraz z Lasami Państwowymi realizować nasadzenia w wybranych przez podróżnych województwach, co strony potwierdziły podpisując list intencyjny. Zielone inwestycje w nowoczesny tabor Kluczem do dalszego rozwoju kolei w duchu prośrodowiskowym są intensywne inwestycje taborowe. Od grudnia 2017 roku PKP Intercity konsekwentnie realizuje największy program inwestycyjny w historii spółki „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji”, którego celem jest modernizacja i zakup nowego taboru oraz dalsze podnoszenie komfortu podróży. Na początku 2021 roku spółka ogłosiła kontynuację strategii taborowej do 2030 roku, w ramach której zainwestuje w nowoczesny tabor 19 mld zł. Celem jest: ograniczenie emisji gazów cieplarnianych w transporcie o 90 proc. do 2050 r., podróże rozkładowe poniżej 500 km neutralne pod względem emisji dwutlenku węgla do 2030 r. oraz kolej jako główny i najmniej emisyjny środek transportu zbiorowego. W efekcie inwestycji flotę przewoźnika zasilą m.in. nowe elektryczne pojazdy o znacznie mniejszej emisji dwutlenku węgla. Zielona odsłona polskiej kolei Ślad węglowy podawany jest dla jednego pasażera. Wyliczamy go na podstawie danych CER (ang. Community of European Railways and Infrastructure) w następujący sposób: odległość handlowa mnożona jest przez uśredniony poziom emisji w wysokości: pociąg 28gCO2/pkm, samochód 102gCO2/pkm, samolot 244gCO2/pkm. Źródło: PKP IC Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.