Wiadomości OZE PKP inwestuje w fotowoltaikę 01 października 2018 Wiadomości OZE PKP inwestuje w fotowoltaikę 01 października 2018 Przeczytaj także Ekologia Ekologia coraz częściej decyduje w lokalnej polityce. Przykład z Bystrej Mieszkańcy Bystrej, sielankowego zakątka Beskidu Żywieckiego, nie zgodzili się na zabudowę terenów zielonych. Swój bunt wyrazili podczas niedawnych wyborów samorządowych. Wójt Gminy Wilkowice, Janusz Zemanek, był jedynym startującym kandydatem, a mimo tego – nie otrzymał wymaganej połowy głosów. Ponad 60% głosujących było przeciw. Powód? Pomysł zabudowy terenów zielonych w Bystrej. Wiadomości OZE W planach coraz więcej spalarni śmieci. Potrzebujemy lepszej kontroli Na terenie Polski działa 9 spalarni odpadów komunalnych. W najbliższych latach planowana jest rozbudowa istniejących, a także budowa 30 nowych punktów przerabiających śmieci na ciepło. Branża odpadów to przede wszystkim duże pieniądze, a każdy nowy projekt wzbudza kontrowersje. Obywatele i ekolodzy obawiają się nadmiernej emisji pyłów, CO2 i metali ciężkich, natomiast samorządy i zainteresowane firmy zbijają argumenty przeciwników wizją taniej energii i szybkiego rozwiązania problemu śmieci w gminach. Raport Najwyższej Izby Kontroli rzuca nowe światło na jakość pracy organów ochrony środowiska, sprawujących pieczę nad spalarniami śmieci. Jest co poprawiać. Jak informuje PKP PLK – zarządca infrastruktury kolejowej PKP, firma zainstalowała 23 instalacje PV na różnych swoich obiektach. PKP PLK analizuje teraz możliwość montażu kolejnych instalacji, między innymi na ekranach akustycznych ustawionych wzdłuż torów. Reklama Całkowita moc zainstalowanej fotowoltaiki wynosi około 245 kWp. W tym roku wyprodukowała już 160 MWh. PKP PLK wykorzystuje tę energię na bieżąco na własne potrzeby, ale w planach jest również jej magazynowanie. Jak informuje spółka: „W 2018 r. 11 nowych instalacji fotowoltaicznych zamontowano na nastawniach w Lublinie, Szczecinie, Gorliczynie, Stawach koło Dęblina, Rejowcu i Niedrzwicy. Są także w hali napraw w Białogardzie, w budynkach kolejowych w Koszalinie i Stargardzie oraz w Chełmie i Szczecinie”. Nie są to pierwsze instalacje PV na kolei. Starsze systemy znajdują się już np. w Lublinie, Zamościu, Mińsku Mazowieckim, Opolu, Siedlcach, Nowym Sączu, Zagórzu i Suchej Beskidzkiej. Instalacja w Lublinie generuje około 70 kWh dziennie. „To tyle ile jednorodzinny dom zużywa przez 12 dni”, komentuje PKP. „Energia uzyskana z promieniowania słonecznego w bardzo dużym stopniu pokrywa zużycie energii elektrycznej w hali. Z analizy wynika, że inwestycja może zwrócić się trzy razy szybciej niż zakładano, tj. w niespełna cztery lata”. „Zastosowanie odnawialnych źródeł energii pozwala ograniczyć zużycie i koszty energii ze źródeł nieodnawialnych. To istotne, zwłaszcza że notowania energii elektrycznej na Towarowej Giełdzie Energii w okresie ostatnich 6 miesięcy wzrosły o blisko 75%”, czytamy w komunikacie PKP PLK. Firma zakłada, że minimalny okres pracy instalacji wyniesie 25 lat. Szacunki wskazują, że zwrot kosztów instalacji nastąpi już po co najmniej 10-11 latach lub szybciej. Między innymi dlatego PKP chce instalować więcej systemów fotowoltaicznych, np. na panelach akustycznych, montowanych wzdłuż linii kolejowych. „To szansa na dodatkowe źródła energii do zasilania m.in. nastawni, oświetlenia przejść i przejazdów kolejowo-drogowych, przejść pod torami itp.”, komentuje PKP PLK w swoim oświadczeniu. Analizy tego rozwiązania prowadzone są w ramach projektu dofinansowanego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. „Obecnie prowadzone są badania mające na celu potwierdzenie rentowności i możliwości technicznych przy zachowaniu podstawowych funkcji ekranów, którą jest tłumienie hałasu”, informuje spółka. źródło: pkp, wnp Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.