“Plastikowi przestępcy” zidentyfikowani. Wiemy, które koncerny produkują najwięcej plastiku #breakfreefromplastic

W ciągu dziewięciu miesięcy międzynarodowy zespół wolontariuszy sortował 187 000 kawałków plastikowych śmieci zebranych podczas 239 zbiórek odpadów w 42 krajach na całym świecie. Opublikowane we wtorek wyniki pokazują, że największymi “plastikowymi przestępcami” są Coca-Cola, Pepsi i Nestle. Cały raport dostępny jest tutaj w języku angielskim.

Na Twitterze można znaleźć tysiące zdjęć takich jak te podpisanych pytaniem: “Coca-Colo, czy to Twoje?” Plastikowe odpady brandowane marką Coca-Coli można było znaleźć w aż 40 z 42 uczestniczących w audycie krajów. W zgromadzonych śmieciach podczas 239 zbiórek ponad 75% zgłosiło, że znalazło produkty oznaczone właśnie tą marką wzdłuż wybrzeża, linii brzegowej, parków i ulic. Najbardziej obrywa się Coca-Coli, ale kolejne miejsca w rankingu zajmują następujące korporacje: Danone, Mondelez International, Procter & Gamble, Unilever, Perfetti van Melle, Mars Incorporated i Colgate-Palmolive.

Opublikowanym raportem Greenpeace chce zmusić gigantów do ograniczenia jednorazowych, niepotrzebnych opakowań. Akcja ma na celu zmotywowanie koncernów, zarabiających miliardy i przyczyniających się do zanieczyszczania środowiska plastikowymi odpadami, do brania odpowiedzialności za pozostawione na naszej planecie śmieci. Przypomnijmy, że śmieci te trafiają do wód, a tam połykane są przez żyjące w nich organizmy, przez co część z nich ginie.

Planowany wzrost ilości tworzyw sztucznych aż o 40% jeszcze bardziej negatywnie wpłynie na środowisko, a i bez tego system gospodarowania odpadami jest w kryzysie. Obowiązek powstrzymania go, zaczyna się tam, gdzie rozpoczyna się produkcja śmieci. Korporacje muszą wziąć odpowiedzialność od momentu sprzedaży opakowań po ich degradację.

Ludzie mają siłę, by rozliczać korporacje z produkowanych przez nich odpadów, które negatywnie wpływają na środowisko naturalne. Trzeba tylko ich w tej kwestii uświadomić. Potwierdzeniem tego wpływu może być akcja aktywistów, którzy wysyłali puste opakowania po chipsach Walkers do siedziby producenta, co doprowadziło do deklaracji zmiany opakowań. Działania były nagłośnione na Twitterze zdjęciami z hashtagiem #packetinwalkers. Temat ten został poruszony w artykule “Fala plastikowych opakowań po chipsach zalała brytyjską pocztę w ramach kampanii ekologicznej”.

Firmy muszą wziąć odpowiedzialność za problem, wprowadzając trwałe rozwiązania. Coraz więcej takich akcji podejmowanych przez społeczeństwo jak i władze zagwarantuje powodzenie w walce o środowisko.

3 comments
  1. Koncerny produkuja . co im sie oplaca . Nie mozna nazywac ich przestepcami . Przestepca jest kazdy z Nas , wyrzucajacy opakowanie , gdzie popadnie .Na dzien dzisiejszy nie ma lepszego i lzejszego opakowania. Stety , niestety , ale trzeba Nam wszystkim , wlacznie z mlodzieza wyzbierac to ,,dobro,, i… – tworzyc chociazby s m i e c i o l a t y . Mysle , ze jest troche lbow do zalatania.Pozdrawiam , pijac kolejna mineralke , PROF.DR./…/ RES specialist SSG/PV ; Ecolog . Zbieracz artefaktow ; JANUSZ NUSIK POWALSKI

    1. A ja się z Panem nie zgodzę, bo przecież koncerny też powinny brać odpowiedzialność za produkowane opakowania. Podano dobry przykład Walkersów – koncern zamierza wprowadzić bardziej ekologiczne rozwiązania. Można? Można.

  2. Panie Marcinie , Potege koncernow budujemy My wszyscy , poprzez korzystanie z ich uslug . Poprzez kupowanie ich produktow . Jezeli bedziemy , coraz czesciej , ograniczali wszelkie kontakty , to koncerny zubozeja , w efekcie czego zbankrutuja ! Ludzie prowadzacy Koncerny wiedza czym grozi Koncert (!) Niezadowolenia i jakie kary z tego tytulu .,Dlatego , kto mysli przyszlosciowo , bedzie sluchal opinii obowiazujacej i wedlug nich bedzie zmienial , ulepszal i modyfikowal swoj produkt finalny .lub okreslona usluge . To tyle w poetyckim skrocie .PROF.DR./…/ RES specialist SSG/PV ; Ecolog ; Zbieracz Artefaktow, Poeta ; JANUSZ NUSIK POWALSKI

Dodaj komentarz

Zapisz się do naszego newslettera

Wysyłamy maksymalnie jedną wiadomość w tygodniu, nie spamujemy!

Czytaj więcej: