Elektromobilność Pociąg z panelami słonecznymi, który pochłania dwutlenek węgla 27 lipca 2022 Elektromobilność Pociąg z panelami słonecznymi, który pochłania dwutlenek węgla 27 lipca 2022 Przeczytaj także Zmiany klimatu Tradycyjna zima wróci do Polski? Długoterminowa prognoza pogody na sezon 2025/2026 Po wyjątkowo ciepłym początku grudnia, który zaburzył typowy rytm sezonu, przed synoptykami stanęło pytanie, jak w takich warunkach będzie rozwijać się tegoroczna zima? Najnowsze analizy IMGW pokazują, że odpowiedź nie jest jednoznaczna – w różnych częściach kraju sezon zimowy może wyglądać zupełnie inaczej, a jego przebieg coraz silniej odzwierciedla zmieniający się klimat. Elektromobilność Luka w procedurach przy ocenie projektu ElectroMobility Poland. Czy decyzje NFOŚiGW zapadły bez pełnego obrazu ryzyk dla Polski? Największy w Polsce projekt z zakresu elektromobilności, wart 4,5 mld zł z KPO, został oceniony przez NFOŚiGW na podstawie dokumentacji wymaganej formalnie w naborze – bez dostępu do treści memorandum Electromobility Poland (EMP) z partnerem technologicznym. Dokument ten nie był wymagany na etapie oceny, jednak mógłby mieć znaczenie dla pełniejszej analizy ryzyk technologicznych, licencyjnych i właścicielskich. W świetle unijnych zasad de-risking rodzi to pytania o zakres analizy ryzyka i mechanizmy nadzoru nad projektami finansowanymi ze środków publicznych. Pociąg CO2Rail wykorzystuje technologię bezpośredniego wychwytywania dwutlenku węgla z powietrza. Zasilany jest systemem hybrydowym, ogniwami słonecznymi i energią pochodzącą z hamowania. Reklama Pociąg wychwytujący dwutlenek węgla Zespół absolwentów amerykańskich uniwersytetów takich jak m.in. Harvard, Princeton i Yale postanowił zrealizować ambitny i nietypowy projekt mający na celu walkę z globalnym ociepleniem poprzez usuwanie z atmosfery gazu cieplarnianego – CO2. System wychwytywania dwutlenku węgla w czasie jazdy ma być zasilany energią generowaną w wyniku zatrzymywania lub zwalniania pociągu. Dodatkowym źródłem zasilania mają być panele słoneczne zlokalizowane bezpośrednio na pojeździe i system hybrydowy. Firma twierdzi, że opracowała już całą technologię potrzebną do zrealizowania tego przedsięwzięcia. Twórcy zbierają obecnie środki na wcielenie swojego pomysłu w życie. Do tej pory darczyńcy wpłacili już ponad 17 tys.$ z obecnego celu, który wynosi 25 tys.$. źródło: co2rail.com Jeśli zbiórka na projekt się powiedzie, jakie potencjalne zalety może przynieść pociąg, który wychwytuje dwutlenek węgla? Korzyści nietypowej technologii Pociągi CO2Rail mają być podczepiane pod kursujące już składy towarowe i pasażerskie, żeby nie generować dodatkowego śladu węglowego. System wychwytywania dwutlenku węgla na pociągu ma być zasilany siłą hamowania pociągów kursujących po regularnych trasach. Technologia wychwytywania dwutlenku węgla jest już dobrze znana, ale stacjonarne, naziemne obiekty wymagają w tym celu dużej powierzchni. Wielu mieszkańców obszarów położonych w pobliżu proponowanych miejsc zakładów sprzeciwiało się ich budowie, twierdzą naukowcy. To ogromny problem, ponieważ prawie każdy chce naprawić kryzys klimatyczny, ale nikt nie chce tego robić na swoim podwórku. Systemy do bezpośredniego przechwytywania CO2 z powietrza na kolei nie wymagałyby pozwolenia na budowę i byłyby generalnie niewidoczne dla społeczeństwa – powiedział współautor prof. Geoffrey Ozin z Uniwersytetu w Toronto. Naukowcy twierdzą, że przeciętny pociąg towarowy wyposażony w ich system może usuwać do 6000 ton dwutlenku węgla rocznie – czyli tyle, ile emituje 250 średniej wielkości samochodów rodzinnych w całym okresie ich eksploatacji. Korzystanie z systemów zamontowanych na pociągach miałoby być również znacznie tańsze z uwagi na brak konieczności budowy dodatkowej infrastruktury – sieć kolejowa już istnieje. Infrastruktura istnieje. To jest sedno sprawy. Wszystko, co musimy zrobić, to skorzystać z tego, co już jest dostępne – dodaje prof. Ozin. Z prędkością 600 km/h chiński Maglev to najszybszy pociąg świata, a do tego… lewituje i jest eko źródło i zdjęcia: co2rail.com Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.