Instalacja fotowoltaiczna z magazynem energii

Poznaj orientacyjne koszty

Podróżuj ekologicznie: oto sposób na darmową jazdę elektrykiem

Podróżuj ekologicznie: oto sposób na darmową jazdę elektrykiem

Ponad 20 tysięcy kilometrów rocznie można przejechać autem elektrycznym przy zerowym koszcie ładowania, tylko dzięki energii słonecznej z przydomowego carportu o standardowej mocy – wyliczają eksperci największego dystrybutora energii w Polsce.

Reklama

Podróże zasilane słońcem

Fotowoltaika kojarzy się z panelami zamontowanymi na dachu lub na specjalnych konstrukcjach. Tymczasem efektywną alternatywą dla tych tradycyjnych lokalizacji są wiaty fotowoltaiczne i carporty, spełniające rolę garaży.

Im większa moc instalacji, tym szybciej i efektywniej samochód zostanie naładowany, jednak już zabudowa carportu jednostanowiskowego z instalacją fotowoltaiczną o mocy 3 kWp, w zależności od kierunku usytuowania, pozwoli wygenerować około 3000 kWh energii elektrycznej.

– Taka ilość energii wystarczy na przejechanie samochodem elektrycznym ponad 20 tys. km. Inteligentna ładowarka pozwoli na zarządzenie energią w taki sposób, aby w momencie, kiedy instalacja fotowoltaiczna pracuje, przekierować jej energię właśnie do auta. Tym samym koszt ładowania pojazdu może wynieść nawet zero złotych – wylicza Rafał Kocoł z TAURON Sprzedaż.

Jeśli nie ma możliwości ładowania samochodu podczas pracy instalacji fotowoltaicznej – dobrze sprawdzi się magazyn energii. Urządzenie pozwoli na przechowanie energii i przekazanie jej do pojazdu w późniejszym terminie.

Sam carport doskonale sprawdzi się między innymi na posesji, na której dachu nie ma wystarczająco dużo miejsca pod zabudowę instalacji fotowoltaicznej, a właściciel korzysta z samochodu elektrycznego i chciałby ładować go energią pochodzącą z odnawialnego źródła.

Zielona energia i ochrona

Carporty i wiaty fotowoltaiczne to innowacyjne i funkcjonalne urządzenia, łączące powierzchnie garażowe z instalacjami produkującymi zieloną energię. Wiata fotowoltaiczna i carport to konstrukcje o bardzo zbliżonej formie i funkcjach, lecz różniące się gabarytami. Obie produkują prąd przy użyciu ogniw fotowoltaicznych, które są jednocześnie pokryciem dachowym. Obie pełnią też funkcje ochronne, czyli osłaniają zaparkowane pod nimi pojazdy przed opadami atmosferycznymi. Tym samym nie tylko produkują prąd, lecz sprawdzają się także jako trwałe zadaszenie.

Carport pozwoli również na montaż takich urządzeń jak falownik, ładowarka pojazdów elektrycznych, a nawet magazyn energii.

Energia dla floty

Konstrukcją przeznaczoną do wykorzystania w firmach oraz w gospodarstwach rolnych jest wiata fotowoltaiczna. Musi mieć odpowiednio dużą powierzchnię, aby pomieścić większą liczbę pojazdów o niestandardowych gabarytach, np. dużych maszyn rolniczych, samochodów ciężarowych czy sprzętu budowlanego.

Wiata fotowoltaiczna lub carport o powierzchni, która nie przekracza 35 m2, nie wymaga pozwolenia na budowę. Oznacza to, że niemal wszystkie carporty, przeznaczone na jedno lub dwa auta można postawić bez dodatkowych formalności.

Źródła: informacja prasowa TAURON

Fot.: sdesign1999/canva.com

Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.