9 grudnia w Seulu doszło do śmiertelnego wypadku z udziałem pojazdu Tesli. Model X uderzył w ścianę apartamentowca, a następnie zapłonął. Zginęła jedna osoba, a dwie kolejne zostały poważnie ranne. W sprawie przeprowadzono dochodzenie, które ujawniło bezpośrednią przyczynę wypadku.
Spis treści
Okoliczności wypadku
Wieczorem 9 grudnia rozpędzona Tesla uderzyła w ścianę budynku na parkingu dzielnicy Yongsan, a następnie stanęła w płomieniach. Kierowca, adwokat z dużej seulskiej firmy prawniczej, próbował wydostać się z pojazdu, jednak drzwi nie chciały się otworzyć.
Pracownicy parkingu, którzy zauważyli wypadek, wezwali służby i ruszyli na pomoc, jednak nie udało im się uratować kierowcy. Zginął on na miejscu, a pracownicy ulegli poparzeniom. Ugaszenie pożaru zajęło straży ponad godzinę, ze względu na bardzo wysoką temperaturę akumulatora.

Błąd kierowcy lub wady produkcyjne samochodu
Śledztwo wykazało, że bezpośrednią przyczyną tragedii było zapalenie się akumulatora po uderzeniu samochodu o ścianę. Śledczy sugerują, że do wypadku mogła przyczynić się również awaria funkcji automatycznego blokowania drzwi. Służby ciągle badają, co spowodowało zderzenie ze ścianą – błąd kierowcy, czy wady pojazdu, za które odpowiada producent.
Prawdopodobnie w wyniku zapalenia się akumulatora, pojawiły się problemy z elektrycznością, w wyniku czego otwarcie drzwi od strony kierowcy stało się niemożliwe.
Świadkowie zauważyli także, że samochód nagle znacznie przyspieszył – co zdaje się nierozsądne w warunkach parkingowych. Podobne przypadki nagłego, niezamierzonego przyspieszenia były zgłaszane w tym roku 127 razy w USA.
– Energia spalania akumulatora stanowi tylko ok. 10% energii zawartej w zbiorniku benzyny i jest podzielona na 16 modułów z zaporami ogniowymi pomiędzy nimi. W konsekwencji efektywny potencjał spalania wynosi tylko ok. 1% tego, co spala porównywalny sedan na benzynę – skomentował zarzuty Elon Musk, dyrektor generalny Tesla.
Ministerstwo Transportu żąda ponowienia testów bezpieczeństwa Tesli
Koreańskie Ministerstwo Ziemi, Infrastruktury i Transportu stwierdziło, że pojazd może zostać wycofany, jeśli okaże się, że jest niebezpieczny – nawet po spełnieniu norm FTA (Federal Transit Administration). Ministerstwo poinformowało również, że skierowało już do Tesli prośbę o udostępnienie danych, które pozwolą zweryfikować standardy bezpieczeństwa samochodów producenta.
Tesla weszła na południowokoreański rynek w 2017 roku
Od stycznia do końca listopada 2020 roku, Tesla sprzedała 11 601 samochodów w Korei Południowej, co czyni ją czwartym największym importerem branży motoryzacyjnej w tym kraju. Największą popularnością wśród Koreańczyków cieszy się Model 3.
Źródła: reuters.com, Korea Automobile Importers & Distributors Association, koreatimes.co.kr, businessinsider.com
Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.