Ekologia Prawie 9000 km wydrukowanych paragonów z Biedronki! Czy podlegają one recyklingowi? 27 sierpnia 2024 Ekologia Prawie 9000 km wydrukowanych paragonów z Biedronki! Czy podlegają one recyklingowi? 27 sierpnia 2024 Przeczytaj także Ekologia Naukowcy wskrzesili biblijne drzewo. Ma ono posiadać lecznicze właściwości Międzynarodowemu zespołowi naukowców udało się wyhodować drzewo ze znalezionego podczas wykopalisk nasiona, które liczy sobie tysiąc lat. Według nich, jest to wymarły gatunek rośliny, którego lecznicze właściwości były znane już za czasów biblijnych. Ekologia Niematerialny pomysł na prezent. Szybko i ekologicznie Święta zbliżają się wielkimi krokami. Część z nas zostawiła zakup prezentów na ostatnią chwilę. Warto w tym wyjątkowym czasie pomyśleć też o środowisku. Może więc, zamiast kolejnego, mniej lub bardziej, trafionego prezentu pod choinkę wesprzyjmy któreś ze stowarzyszeń lub fundacji ekologicznych? Poniżej przedstawiamy wybrane podmioty, które warto wesprzeć w działaniach na rzecz środowiska. “Koniec z metrowymi paragonami w Biedronce”, “Koniec z megaparagonami” – takie nagłówki jeszcze miesiąc temu można było przeczytać w mediach w związku z wprowadzoną przez popularną sieć sklepów cyfryzacją paragonów. Po zaledwie kilku tygodniach spokoju klienci, którzy dokonali zakupów w tym dyskoncie w ubiegły weekend byli w szoku, gdy od kasy odchodzili ze świstkami mierzącymi ponad metr! Czemu Biedronka stosuje taką taktykę? I jak ma się to do ekologii? Reklama Spis treści ToggleBiedronka wprowadziła cyfryzację paragonówMimo wyboru e-paragonów, kasa wciąż drukuje dokumentParagony na 150 cm! Szalony weekend w polskiej sieci sklepówCzy paragony nadają się do recyklingu? Biedronka wprowadziła cyfryzację paragonów Kilka miesięcy temu światem polskiego marketingu wstrząsnął zakrojony na szeroką skalę konflikt między dwiema dużymi sieciami sklepów – Biedronką i Lidlem. Pierwszy z marketów zdecydował się podejść do “wojny” w specyficzny sposób – do paragonów klientów doczepione były dodatkowe informacje, związane z tym, jak to dyskont z owadem w nazwie oferuje najniższe ceny, w przeciwieństwie do tego drugiego sklepu. Od tamtej pory Biedronka wraz z paragonami drukuje na charakterystycznym papierze termicznym wiele innych rzeczy: reklamy ofert i specjalnych promocji, a także vouchery, które klient może wykorzystać na kolejne zakupy. W związku z narzekaniami klientów na długie świstki papieru otrzymywane przy kasach, sieć sklepów postanowiła wyjść ich uwagom naprzeciw i pod koniec lipca wprowadziła opcję cyfryzacji paragonu. Każdy klient korzystający z karty Moja Biedronka lub aplikacji mobilnej sieci mógł wybrać otrzymanie paragonu w formie cyfrowej, która będzie trafiać na przypisane do niego konto. Sieć deklarowała, że pozwoli to zaoszczędzić nawet 75 tysięcy kilometrów papieru rocznie. Mimo wyboru e-paragonów, kasa wciąż drukuje dokument Szybko okazało się, że opcja cyfryzacji paragonów niewiele zmienia w kwestii drukowanych dokumentów. Osoby testujące rozwiązanie deklarowały, że kasa fiskalna nawet w przypadku wyboru e-paragonu drukowała im wydruk potwierdzający transakcji, a wraz z nim dodatkowe informacje o promocjach czy vouchery. Sprawą zainteresował się serwis cashless.pl, któremu Biedronka udzieliła takiego komentarza w sprawie: – Bazując na doświadczeniu wynikającym z testów poprzedzających wdrożenie usługi wiemy, że część użytkowników, zanim przyzwyczai się do sposobu działania e-paragonów, potrzebuje fizycznego potwierdzenia, że cyfrowy dokument sprzedaży został poprawnie wystawiony i przesłany na konto użytkownika. Dotychczas usługa e-paragon nie była dostępna w Polsce na tak dużą skalę, a brak wydruku z drukarki fiskalnej może powodować pewien dyskomfort klientów związany z wieloletnim przyzwyczajeniem do otrzymywania papierowego potwierdzenia transakcji – tłumaczył Piotr Ulrich, starszy menedżer ds. POS, operacji sklepowych i aplikacji sprzedażowych w Biedronce. Trawa zebrana z poboczy wytworzy energię dla tysięcy domów Paragony na 150 cm! Szalony weekend w polskiej sieci sklepów Cyfryzacja paragonów niewiele więc zmieniła, choć faktycznie drukowane dokumenty ze względu na brak wymienienia wszystkich produktów były krótsze. Cała sytuacja osiągnęła jednak swoiste apogeum w ubiegły weekend. 25 sierpnia był niedzielą handlową, a więc różne sieci sklepów próbowały jak najmocniej przez te dwa dni przyciągnąć do siebie klientów. Biedronka postawiła przy tym na rozdawanie voucherów do paragonów w olbrzymich ilościach. I to nawet, gdy dany klient wybrał opcję cyfryzacji dokumentu – w takim przypadku dodatkowe kawałki papieru z promocyjnymi kodami były dołączone do wcześniej wspomnianego potwierdzenia. W internecie zaroiło się od zdjęć i nagrań osób, które wydając na zakupy zaledwie kilka złotych, otrzymywali paragony o długości 1 m. W przypadku większych zakupów – za ponad 100 zł – ilość voucherów była jeszcze większa, a długość całego wydruku mogła wynieść nawet ponad 150 cm. Aby podkreślić skalę zjawiska, warto dokonać kilku obliczeń. Przyjmijmy, że przeciętny paragon wydrukowany ubiegłego weekendu w Biedronce miał długość 120 cm. Weekendy są dość ruchliwymi dniami w supermarketach, więc można założyć, że jeden paragon takiej długości drukował się średnio co minutę. W Polsce jest aktualnie 3596 Biedronek. Przy tych założeniach łatwo obliczyć, że w ciągu godziny w całej Polsce drukowane było niecałe 259 km paragonów. W ubiegłą sobotę typowa Biedronka była otwarta przez 17,5 godziny (od 6:00 do 23:30), z kolei w niedzielę handlową czas otwarcia większości z nich wynosił 16,5 godziny (od 6:00 do 22:30). Zakładając jednakowe tempo we wszystkich sklepach, daje to niewiele ponad 8800 km wydrukowanych paragonów w całej sieci Biedronki w Polsce w ubiegły weekend. To mniej więcej tyle, ile z Warszawy do Pretorii, stolicy RPA! Przemysł plastiku ukrywał przed nami prawdę. Zapewnienia o recyklingu to manipulacje Czy paragony nadają się do recyklingu? Istnieje jeden, bardzo istotny aspekt produkcji tak dużych ilości paragonów przez sieć sklepów z owadem w nazwie – ekologia. W drukarkach fiskalnych używany jest specjalny papier termiczny, który zawiera domieszki substancji chemicznych. Przez to nie nadaje się on do recyklingu. Mimo, że wygląda i zachowuje się jak papier, a nawet jest tym papierem nazywany, powinno się go wyrzucać nie do pojemnika na kartony i papiery, ale do odpadów zmieszanych. Nie każdy o tym wie: jak wynika z badania Instytutu ESG, aż 58% Polaków segreguje paragony do pojemnika na odpady papierowe. Prawidłowej segregacji dokonuje w tym przypadku 41% badanych, a 4% umieszcza sklepowe dowody zakupu w koszu na plastik. W ostatnim czasie niektóre sieci sklepów wprowadziły tzw. niebieskie paragony. To specjalny typ dowodu zakupu, wydrukowany na papierze termicznym uzyskanym z recyklingu i nadającym się do powtórnego wykorzystania. W Polsce na tego typu zabieg spotkamy się w sieciach Lidl i Kaufland, których przedstawiciele zapewniają, że paragony z ich sklepów można bezpiecznie oddawać na makulaturę. Biedronka nie korzysta jednak z niebieskiego papieru termicznego. – Czytaj także: 18 rachunków za prąd na raz. Wszystko przez źle podłączony licznik Źródła: nowymarketing.pl, fakt.pl, natemat.pl, cashless.pl, panparagon.pl, gazetaprawna.pl, biedronka.pl Fot. x.com/KrzysheK, Canva (Kameleon007) Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.