Prezentacja wodorowego autobusu w Krakowie. Kiedy wyjedzie na ulice miasta?

Prezentacja wodorowego autobusu w Krakowie. Kiedy wyjedzie na ulice miasta?

Autobusy, pociągi czy ciężarówki napędzane biopaliwem wodorowym to rozwiązanie coraz częściej wykorzystywane w Europie. W stolicy Małopolski zaprezentowano właśnie nowoczesny, napędzany ekologicznym wodorem autobus Urbino 12 hydrogen.

Nowoczesny Solaris

W Krakowie po raz pierwszy zaprezentowano pojazd zasilany wodorowym biopaliwem. Wodór, który przekształca się w energię elektryczną, zasila układ napędowy pojazdu. Autobus Urbino przejechał 28 stycznia przez miasto – na razie pojawił się w zajezdni na Woli Duchackiej na jeden dzień. Pojazd wyprodukowało przedsiębiorstwo Solaris Bus & Coach Sp. z o.o., a autobus wyglądem przypomina jeżdżące już po mieście nowoczesne pojazdy Solaris.

W nowym autobusie Solaris, wodór gromadzi się w postaci gazowej w kilku zbiornikach, umieszczonych na dachu pojazdu. Firma wykorzystuje coraz to lepsze i wydajniejsze rozwiązanie w budowie zeroemisyjnych pojazdów. Nowy Urbino hydrogen 12 posiada ulepszone zbiorniki kompozytowe, które w porównaniu z poprzednimi modelami wodorowych autobusów, mogą zmagazynować więcej wodoru, bo nawet ponad 37 kilogramów.

źródło: Dziennik Polski

Autobus Urbino 12 hydrogen wykorzystuje najnowsze osiągnięcia w dziedzinie zeroemisyjnego transportu. Poprzez rozbijanie cząsteczek wodoru, przekształca się on w energię elektryczną napędzającą pojazd. Dzięki temu nie emituje nic poza wodą i parą wodną – nie wytwarza więc toksycznych substancji i jest bezpieczny dla środowiska. Jednorazowo, czyli dzięki jednemu tankowaniu, autobus może pokonać około 350 km. 

Pojazd posiada ogniwa paliwowe o mocy 70 kW. Zamontowano też w nim urządzenia kontrolne, stabilizujące np. odpowiednią temperaturę ogniw w czasie pracy oraz ciśnienie. Z kolei Solar High Power to bateria ładująca się podczas hamowania pojazdu. Zapewnia ona dodatkowy magazyn energii, który może być wykorzystany przy większym zapotrzebowaniu na energię elektryczną. Autobus jest zabezpieczony wieloma zaworami, np. elektromagnetycznym i awaryjnym, które znajdują się na końcu wszystkich zbiorników z wodorem. Zamontowana pompa ciepła korzysta z ciepła odpadowego z ogniwa paliwowego – zwiększa to zasięg pojazdu i zapewnia komfort klimatyczny.

Kiedy pojawi się na ulicach?

Projekt jest niezwykle obiecujący, jednak na razie w Krakowie brakuje rozwiniętej sieci infrastruktury oraz pomysłu na transport wodoru. Krakowskie MPK i Krakowski holding komunalny podpisały z PKN Orlen list intencyjny, który ma regulować kwestie współpracy i rozwoju wodorowych autobusów w mieście. Kraków czeka na efekty tej współpracy. Szczególnie w kontekście ochrony środowiska i klimatu oraz zdrowia i bezpieczeństwa mieszkańców.

źródło: Dziennik Polski