Powstaje coraz więcej projektów z nowatorskim spojrzeniem na produkcję akumulatorów. Niedawno pojawiły się obiecujące informacje na temat strategii Tesli w zakresie produkcji tańszych i lepszych baterii. Teraz mniej znana, ale nie mniej innowacyjna firma ujawniła interesujące wnioski na temat spawania laserowego ogniw cylindrycznych.
Spis treści
Czas na zmiany
Połączenie między ogniwami akumulatora a głównym przewodem zasilającym jest istotnym czynnikiem o pozytywnym lub negatywnym wpływie na ogólną żywotność akumulatora. Wpływa również na wydajność, bezpieczeństwo i stabilność. W ostatnich latach powstało wiele rewolucyjnych metod, a spośród nich spawanie stało się nowym standardem branżowym.
Powszechnym systemem jest spawanie punktowe, ultradźwiękowe i laserowe. Podczas gdy spawanie laserowe wiąże się początkowo z wysokimi kosztami inwestycyjnymi, jest postrzegane jako preferowana opcja. Jednak przez długi czas spawanie laserowe nie współpracowało z ogniwami cylindrycznymi. Wiązka laserowa nie była wystarczająco precyzyjna. Ta bariera technologiczna była punktem wyjścia dla koncepcji firmy VOLTLABOR w Austrii w 2008 roku.
VOLTLABOR branżowym mistrzem
VOLTLABOR jest pionierem w spawaniu laserowym ogniw cylindrycznych. W 2008 spawali laserowo ogniwa cylindryczne po obu stronach i robili to z bezkonkurencyjną jakością przy zerowym współczynniku awaryjności! Był to pierwszy taki wynik na świecie. Doprowadziło to do wzrostu zainteresowania firmą na arenie międzynarodowej i zdecydowanie przyczyniło się do przyciągnięcia czołowych graczy w tej dziedzinie.
W ostatnich latach technologia laserowa stale się rozwijała z raczej pozytywnym wpływem na spawanie laserowe, jak stwierdza Dyrektor do spraw technologii Martin Reingruber z VOLTLABOR:
– W ciągu ostatnich 10 lat technologia stała się szybsza i bardziej precyzyjna.
Dzięki temu spawanie laserowe przewyższa dziś inne technologie spajania np. zgrzewanie oporowe.
Laser jako najlepsza metoda spawania
W różnych pracach naukowych niemieckich i austriackich uniwersytetów, które są partnerami rozwojowymi firmy VOLTLABOR, zespół inżynierów porównał laser ze spawaniem punktowym i ultradźwiękowym. Pod różnymi względami spawanie laserowe przewyższa inne metody spawania.
Podobne wyniki dotyczące korzyści ze spawania laserowego w porównaniu z innymi metodami kontaktowymi uzyskał uniwersytet w Uppsali (Szwecja). W dokładnej analizie porównano i oceniono metody spajania według różnych kryteriów. Podczas gdy zgrzewanie oporowe prowadzi do ogólnie gorszych wyników, spawanie wiązką laserową jest średnio lepsze.
Nowoczesna metoda chłodzenia
W minionym roku firma VOLTLABOR zrobiła kolejny duży krok w kierunku ideału, stając się jedną ze wschodzących gwiazd w branży. Dzięki wspólnemu przedsięwzięciu z uznanym austriackim dostawcą Tier-1 Miba, firma ma wyłączny dostęp do technologii FLEXcooler® MIBA – wysoce innowacyjnego systemu chłodzenia, który pozwala uniknąć wypełniaczy luk, zmniejsza emisję CO2, wagę i koszty. FLEXcooler® jest elementem chłodzącym ciecz i umożliwia chłodzenie od dołu ogniw cylindrycznych.
źródło: E-motec.net, fot.: miba.com
Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.