Wiadomości OZE Ścieżka rowerowa wykonana z plastiku z recyclingu 03 października 2018 Wiadomości OZE Ścieżka rowerowa wykonana z plastiku z recyclingu 03 października 2018 Przeczytaj także Wiadomości OZE Puszcza Białowieska – czyli jak polski rząd, chroniąc granicę, zabija bioróżnorodność W 2022 roku na granicy polsko-białoruskiej został postawiony płot, którego zadaniem miała być ochrona przed nielegalną migracją. 186-km zasieków ze stalowych przęseł zwieńczonych drutem, w samym środku pierwotnych lasów. Jak ingerencja człowieka wpłynęła na tamtejszą faunę i florę? Wiadomości OZE Czy ceny energii elektrycznej w Polsce wzrosną w 2025? Zapytaliśmy eksperta Zamrożenie cen energii elektrycznej w 2025 roku stoi pod znakiem zapytania. Jakie czynniki mogą mieć wpływ na wzrost rachunków za prąd oraz ponoszone przez użytkowników koszty? O te kwestie zapytaliśmy eksperta – Damiana Różyckiego, Prezesa Columbus Obrót. Władze miasta Zwolle w Holandii otworzyły oficjalnie nową ścieżkę rowerową. Nie pisalibyśmy o niej, gdyby nie fakt, że wykonano ją z nietypowych surowców – nowa trasa dla rowerów wybudowana została niemal w 100% z materiałów pochodzących z recyclingu plastików. Reklama Ścieżka jest dodatkowo w pełni modułowa, jak informuje firma Wavin odpowiedzialna za konstrukcję jej modułów. Jest to część szerszego asortymentu tego producenta w ramach PlasticRoad. Firma Wavin na co dzień produkuje plastikowe rury. Budowa ścieżki rowerowej z odzyskanych materiałów jest częścią ogólnokrajowych starań Holendrów o zwiększenie poziomu recyklingowania materiałów wtórnych. Pomysł, aby zbudować ścieżkę rowerową z takich materiałów, wymyślony został przez Anne Koudstall i Simona Jorritsma, którzy pracują w KWS, spółce budującej drogi. Do KWS i Wavin dołączył gigant naftowy – Total. Konsorcjum to wspólnie stworzyło koncepcję systemu PlasticRoad. Ścieżka rowerowa ma 30 metrów długości i biegnie z Verenigingstraat do Lindestraat w Zwolle. Pracownicy firmy Wavin informują, że moduły ją tworzące wykorzystują równowartość pół miliona plastikowych zakrętek do butelek i około 218 000 plastikowych kubków. Plastik z recyklingu stanowił około 70% materiału PlasticRoad. Moduły zaprojektowano jako puste w środku. Konstrukcja jest warstwowa – u góry jest nawierzchnia drogi, pod nią znajduje się pusty obszar, który można wykorzystać, np. jako kanalizację burzową. Rama modułu łączy razem górną i dolną część segmentu. Badacze zainstalowali również czujniki w pustej sekcji, aby monitorowały ruch oraz zużycie każdego modułu. Montaż odcinka drogi lub ścieżki rowerowej odbywa się przez wykopanie odpowiedniego podkopu w ziemi, a następnie ułożenie modułów jeden za drugim. Każdy moduł jest następnie łączony z sąsiednimi, aby zapewnić płynną jazdę. Przedstawiciele Wavin twierdzą, że moduły są łatwe w instalacji, bardzo lekkie i trwalsze niż klasyczny asfalt. Są one produkowane metodami gospodarki okrężnej, co oznacza, że po zużyciu się można je ponownie wykorzystać do produkcji nowych modułów. Holandia jest doskonałą lokalizacją dla tego rodzaju ścieżki rowerowej. W kraju tym jest 22 miliony rowerów przy populacji zaledwie 17 milionów osób. Rowerzyści są wspierani przez ogromną infrastrukturę przeznaczoną do jazdy – na przykład w Amsterdamie znajdziemy około 800 km ścieżek rowerowych. Firma Wavin informuje, że w miejscowości Giethoorn ma zostać zainstalowana kolejna, druga tego rodzaju ścieżka rowerowa. Oba projekty pilotażowe mają na celu sprawdzenie idei wykorzystania nadających się do recyklingu tworzyw sztucznych do budowy ścieżek rowerowych i być może w przyszłości także dróg. Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.