Instalacja fotowoltaiczna z magazynem energii

Poznaj orientacyjne koszty

Ścieżka rowerowa wykonana z plastiku z recyclingu

Ścieżka rowerowa wykonana z plastiku z recyclingu

Władze miasta Zwolle w Holandii otworzyły oficjalnie nową ścieżkę rowerową. Nie pisalibyśmy o niej, gdyby nie fakt, że wykonano ją z nietypowych surowców – nowa trasa dla rowerów wybudowana została niemal w 100% z materiałów pochodzących z recyclingu plastików.

CFF OPP Baner poziom mobile450 x 250CFF OPP Baner poziom 6.03.2023 1
Reklama

Ścieżka jest dodatkowo w pełni modułowa, jak informuje firma Wavin odpowiedzialna za konstrukcję jej modułów. Jest to część szerszego asortymentu tego producenta w ramach PlasticRoad. Firma Wavin na co dzień produkuje plastikowe rury.

Budowa ścieżki rowerowej z odzyskanych materiałów jest częścią ogólnokrajowych starań Holendrów o zwiększenie poziomu recyklingowania materiałów wtórnych.

Pomysł, aby zbudować ścieżkę rowerową z takich materiałów, wymyślony został przez Anne Koudstall i Simona Jorritsma, którzy pracują w KWS, spółce budującej drogi. Do KWS i Wavin dołączył gigant naftowy – Total. Konsorcjum to wspólnie stworzyło koncepcję systemu PlasticRoad.

Ścieżka rowerowa ma 30 metrów długości i biegnie z Verenigingstraat do Lindestraat w Zwolle. Pracownicy firmy Wavin informują, że moduły ją tworzące wykorzystują równowartość pół miliona plastikowych zakrętek do butelek i około 218 000 plastikowych kubków.

Plastik z recyklingu stanowił około 70% materiału PlasticRoad. Moduły zaprojektowano jako puste w środku. Konstrukcja jest warstwowa – u góry jest nawierzchnia drogi, pod nią znajduje się pusty obszar, który można wykorzystać, np. jako kanalizację burzową. Rama modułu łączy razem górną i dolną część segmentu.

Badacze zainstalowali również czujniki w pustej sekcji, aby monitorowały ruch oraz zużycie każdego modułu. Montaż odcinka drogi lub ścieżki rowerowej odbywa się przez wykopanie odpowiedniego podkopu w ziemi, a następnie ułożenie modułów jeden za drugim. Każdy moduł jest następnie łączony z sąsiednimi, aby zapewnić płynną jazdę. Przedstawiciele Wavin twierdzą, że moduły są łatwe w instalacji, bardzo lekkie i trwalsze niż klasyczny asfalt. Są one produkowane metodami gospodarki okrężnej, co oznacza, że ​​po zużyciu się można je ponownie wykorzystać do produkcji nowych modułów.

Holandia jest doskonałą lokalizacją dla tego rodzaju ścieżki rowerowej. W kraju tym jest 22 miliony rowerów przy populacji zaledwie 17 milionów osób. Rowerzyści są wspierani przez ogromną infrastrukturę przeznaczoną do jazdy – na przykład w Amsterdamie znajdziemy około 800 km ścieżek rowerowych.

Firma Wavin informuje, że w miejscowości Giethoorn ma zostać zainstalowana kolejna, druga tego rodzaju ścieżka rowerowa. Oba projekty pilotażowe mają na celu sprawdzenie idei wykorzystania nadających się do recyklingu tworzyw sztucznych do budowy ścieżek rowerowych i być może w przyszłości także dróg.

Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.