Energetyka Sekretarz ONZ wzywa do zakazu reklamowania paliw kopalnych. “Ojcowie chrzestni klimatycznego chaosu” 11 czerwca 2024 Energetyka Sekretarz ONZ wzywa do zakazu reklamowania paliw kopalnych. “Ojcowie chrzestni klimatycznego chaosu” 11 czerwca 2024 Przeczytaj także Energetyka Krok bliżej do bezpieczeństwa energetycznego. Columbus Energy i grupa DTEK realizują kolejne postanowienia umowy Columbus Energy S.A. zrealizował warunki umowy zawartej ze spółką DRI z Grupy DTEK i sprzedał projekt wielkoskalowego magazynu energii (BESS). Łączna wartość zakończonej transakcji wynosi 29,6 mln euro (ok. 130 mln zł). Energetyka Jak mała wyspa osiąga niezależność energetyczną? “Jesteśmy rozwijającym się laboratorium” – tak o Wyspie Kanaryjskiej El Hierro mówią mieszkańcy. Zapotrzebowanie energetyczne wyspy jest niemal w pełni pokrywane przez odnawialne źródła: wodne, wiatrowe i geotermalne. Niegdyś reklamy wyrobów tytoniowych można było zobaczyć w telewizji, gazetach i na billboardach. Ten proceder skończył się wraz z upowszechnieniem wiedzy o szkodliwości nikotyny. Czy ten sam los czeka paliwa kopalne? Do tego wzywa Sekretarz Generalny ONZ António Guterres, który wprost oskarża firmy z tej branży o “wykrzywianie prawdy i oszukiwanie opinii publicznej”. Reklama “Nieugięty zapał we wstrzymywaniu postępu” – szef ONZ ostro o branży paliw W środę 5 czerwca Sekretarz Generalny ONZ António Guterres wygłosił przemówienie, w którym wezwał do zakazu reklamowania firm z branży paliw kopalnych. Polityk nazwał te koncerny “ojcami chrzestnymi klimatycznego chaosu” i oskarżył o greenwashing: – Wiele firm z branży paliw kopalnych uprawiało bezwstydny greenwashing, działając na szkodę przeciwdziałania zmianom klimatu przez lobbing, groźby prawne i wielkie kampanie reklamowe – stwierdził Guterres. – Musimy wprost przeciwstawić się tym w przemyśle paliw kopalnych, którzy okazują nieugięty zapał we wstrzymywaniu postępu – dodał. W późniejszej części wypowiedzi Guterres wezwał kraje do wprowadzania przepisów zakazujących reklam firm zajmujących się paliwami kopalnymi. Apel o odejście od tego typu praktyk skierował też do branży mediów informacyjnych i technologii. Apel Guterresa wiąże się z opublikowanymi w ubiegłym tygodniu danymi Copernicus Climate Change Service (C3S), z których wynika, że miniony maj był najcieplejszym majem w historii prowadzenia pomiarów – średnia temperatura na Ziemi wyniosła 15,91°C. Jednocześnie od czerwca ubiegłego roku każdy kolejny miesiąc pobijał swój własny rekord – lipiec był najcieplejszym lipcem, sierpień najcieplejszym sierpniem i tak dalej, aż w końcu w maju osiągnęliśmy ciąg 12 kolejnych takich miesięcy. Więcej o sprawie pisaliśmy tu: Za nami pełen rok najcieplejszych miesięcy w historii. Sekretarz ONZ: “Planeta próbuje nam coś powiedzieć” Greenwashing naftowych gigantów Ocieplanie się klimatu związane jest z emisją do atmosfery gazów cieplarnianych, a jednym z największych ich źródeł jest wydobycie i eksploatacja paliw kopalnych. Dlatego też Guterres wzywa do działań przeciwko tej branży, polegających na zakazie lub ograniczeniu reklam. Wraz z rosnącą świadomością ekologiczną społeczeństwa, firmy zajmujące się paliwami kopalnymi muszą coraz ostrożniej podchodzić do komunikacji z opinią publiczną. Ich działania często ograniczają się do zapewnień o redukowaniu emisji i powoływaniu się na plany zrównoważonego rozwoju, zakładające bardziej ekologiczne działanie. Czy takie prezentowanie sytuacji to jedynie “mydlenie oczu” konsumentom? Według Sekretarza Generalnego ONZ – tak. Branża odpowiada Na zarzuty Guterresa odpowiedziała Megan Bloomgren, wiceszefowa działu komunikacji Amerykańskiej Fundacji Naftowej (American Petroleum Foundation, APF): – Nasza branża jest skupiona na dalszej produkcji taniej, niezawodnej energii przy jednoczesnej walce ze zmianami klimatu i jakiekolwiek oskarżenia sugerujące odmienny stan rzeczy są fałszywe – stwierdziła Bloomgren. Wiele podmiotów z branży mediów coraz ostrożniej podchodzi do reklam firm z branży paliwowej. Promowania tego typu koncernów odmawiają “The Guardian” czy portal Vox. W 2021 roku zadeklarował to również “The New York Times”. W styczniu tego roku amerykańską organizację National Public Radio (NPR) spotkał negatywny odzew ze strony społecznej, po tym jak postanowiła przyjąć sponsoring od naftowego giganta, firmy ExxonMobil. Rzecznik NPR miał w odpowiedzi na tę sytuację stwierdzić, że od tej pory wszelkie reklamy ze strony koncernów paliwowych będą “traktowane z wyjątkową ostrożnością”. Na ten moment żaden kraj nie zabronił prawnie reklamowania firm z branży paliwowej. Organizacja Narodów Zjednoczonych nie ma kompetencji, aby wymusić tego typu zmiany prawne na jakimkolwiek rządzie. – Czytaj także: UE vs linie lotnicze. Jak wygląda awiacyjny greenwashing? Źródła: theguardian.com, bbc.com, npr.org Fot. Karwai Tang/ UK Government, Canva (SaidMammad) Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.