Ochrona środowiska Skala greenwashingu w Unii jest zatrważająca. Prawie połowa deklaracji producentów okazała się fałszywa 05 lutego 2021 Ochrona środowiska Skala greenwashingu w Unii jest zatrważająca. Prawie połowa deklaracji producentów okazała się fałszywa 05 lutego 2021 Przeczytaj także Ochrona środowiska Aktywiści na rzecz ochrony środowiska walczą z centrami danych Aktywistka ekologiczna Julie Bolthouse wskazuje, że Północna Wirginia posiada najwięcej centrów danych na świecie. Jej zdaniem, nie jest to korzystne dla klimatu. Dlaczego? Ochrona środowiska Greenpeace złożył skargę na Polskę do Komisji Europejskiej o dewastację rzek Dziesięć aktywistów i aktywistek, które na co dzień działają w Greenpeace, oskarżyło Polskę o naruszenie unijnego prawa w zakresie ochrony polskich rzek. Sprawą ma zająć się Komisja Europejska. Wraz z rosnącą świadomością ekologiczną społeczeństwa, wzrasta również popyt na produkty wykonane w sposób etyczny i niewpływający negatywnie na przyrodę. Chwytliwe hasło “przyjazny dla środowiska” może przyciągnąć wielu konsumentów zaangażowanych w jego ochronę. Jednak nie zawsze deklaracja producenta pokrywa się z faktycznym ekologicznym działaniem. Pierwsze badania na temat greenwashingu w sklepach internetowych przeprowadziły organy europejskie. Reklama Firmy mydlą nam oczy niejasnymi hasłami Wytwarzanie produktów z materiałów przyjaznych środowisku, używanie recyklatów do produkcji opakowań, działalność z poszanowaniem dla otoczenia, stosowanie naturalnych składników. To trendy, które od kilku lat zyskują coraz większe znaczenie na wielu rynkach. Potrafią zjednać producentowi wielu lojalnych klientów, dla których etyczna i ekologiczna produkcja jest jednym z ważniejszych czynników wpływających na decyzję o zakupie. 3 powody, dla których warto przejść na gospodarkę o obiegu zamkniętym Część firm wpisuje się w ten schemat, a o swojej działalności przyjaznej środowisku zapewnia klientów za pomocą certyfikatów. Nie zawsze jednak konsumenci są świadomi obowiązujących poświadczeń i często zdają się na deklarację producentów. A ci z kolei nie potrafią się powstrzymać przed wykorzystaniem ich niewiedzy i zaufania… – Podczas gdy jedne firmy podejmują wszelkie wysiłki, aby ich działalność nie przynosiła negatywnych skutków dla środowiska, inne po prostu mydlą nam oczy niejasnymi, fałszywymi lub wyolbrzymionymi hasłami – powiedział Didier Reynders, komisarz sprawiedliwości w Unii Europejskiej. Zwrot “ekologiczny” tak naprawdę nic nam nie mówi Analizę problemu przeprowadziła Komisja Europejska we współpracy z krajowymi organami ochrony praw konsumentów. Zdaniem autorów badań, problem greenwashingu w sklepach internetowych jest powszechny. Przestudiowano 344 produktów “pozornie wątpliwych” pod względem neutralnego wpływu na środowisko, których opakowania epatowały hasłami zapewniającymi o ich zrównoważonej produkcji. Niemal wszystkie przypadki dotyczyły sektorów odzieżowego i tekstylnego, kosmetycznego, higienicznego i sprzętu gospodarstwa domowego. Wyniki analiz nie napawają optymizmem – 42% deklaracji okazało się fałszywych i nieuczciwych z punktu widzenia prawa Unii Europejskiej. W 37% zastosowano niejasne, niesprecyzowane terminy. – Zwroty takie jak ekologiczny, organiczny, przyjazny dla środowiska, były bardzo często bezzasadnie stosowane. Takie terminy nie precyzowały, pod jakim względem produkt jest przyjazny dla środowiska – twierdzą specjaliści z Holenderskiego Urząd ds. Konsumentów i Rynków. The @EU_Commission has done its 1st screen of websites for greenwashing. The results?1⃣ 42% of cases deemed false/deceptive2⃣ 37% of dubious cases included vague claims eg. 'eco-friendly'3⃣ 59% of traders didn't provide evidence to support claims???? https://t.co/mUbUP4Cqot pic.twitter.com/DV8NrXGyLk— The Consumer Voice (@beuc) January 28, 2021 Reklama rzetelna ekologicznie według Kodeksu Etyki Reklamy Reklamie zawierającej informacje ekologiczne został poświęcony rozdział Kodeksu Etyki Reklamy. Co możemy w nim przeczytać? Art. 34: – Reklamy nie mogą wykorzystywać braku wiedzy jej odbiorców w zakresie ochrony środowiska naturalnego. Art. 35: – Reklamy nie mogą zawierać przekazu, który mógłby wprowadzić konsumentów w błąd w zakresie ochrony środowiska, w tym w szczególności poprzez błędne informowanie o cechach produktów lub co do działań podejmowanych przez reklamodawcę na rzecz ochrony środowiska (…). Art. 36: – Informacja ekologiczna zawarta w reklamie musi być związana z właściwościami reklamowanego produktu i odnosić się do takich jego właściwości, które są aktualne bądź przez cały czas jego użytkowania, bądź okresowo, ale w tym wypadku reklama musi o tym informować odbiorcę. Art. 37: – Reklamy zawierające ogólne sformułowanie, w szczególności takie jak „przyjazny środowisku” czy „bezpieczny ekologicznie” nie mogą wprowadzać w błąd. Informacja ze wskazaniem, na czym polega w tym zakresie efekt produktu, musi być dostępna w punkcie sprzedaży lub dołączona do produktu, lub będzie udostępniona beneficjentowi w powszechnie dostępny sposób. Z pełną listą zaleceń Rady Reklamy co do informacji ekologicznych, możesz zapoznać się tutaj. Rada Reklamy umożliwia również składanie skarg na nieuczciwe i nierzetelne przekazy reklamowe, m.in. poprzez formularz online. Źródło: euractiv.com, ec.europa.eu Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.