Eko styl życia Słońce, woda i żagle… czyli ekologiczny i niezależny jacht 25 października 2020 Eko styl życia Słońce, woda i żagle… czyli ekologiczny i niezależny jacht 25 października 2020 Przeczytaj także Eko styl życia Prezenty z największym śladem węglowym. Jakie ekologiczne alternatywy wybrać? Święta to czas obdarowywania i rodzinnych spotkań, ale też okres, w którym nasza konsumpcja mocno obciąża środowisko. Od plastikowych zabawek, przez masowo produkowane gadżety i słodycze, po ubrania z sieciówek – wiele popularnych prezentów generuje ogromne ilości odpadów i emisji CO₂. Podpowiadamy które prezenty mają największy ekologiczny ślad i jakie alternatywy pozwolą cieszyć się świąteczną atmosferą, nie szkodząc przy tym planecie. Eko styl życia Jak zrobić bezpieczne zakupy online? Sprawdź czy naprawdę kupujesz w Polsce Przedświąteczne zakupy w sieci kuszą wygodą i promocjami, ale niosą też realne ryzyka – od fałszywych sklepów, przez nieuczciwych pośredników, po produkty wysyłane z Azji mimo deklaracji o lokalnej dostawie. Warto wiedzieć, jak upewnić się, że zamawiamy towary z Polski, wspierając lokalnych przedsiębiorców i jednocześnie ograniczając negatywny wpływ transportu na środowisko. Jeszcze w tym tygodniu pisaliśmy o zanieczyszczeniach, jakie wiążą się z żeglugą oraz o konieczności innowacji w tym sektorze. Tymczasem portugalski architekt Pedro Ramalho stworzył koncepcję jachtu, który do wytwarzania energii używa… paneli fotowoltaicznych. Reklama Pochodzący z Porto architekt podzielił się swoją wizją niezależnego energetycznie jachtu, który nazwał “P1”. Koncepcja przewiduje korzystanie wyłącznie z energii słonecznej i wiatrowej, co oznacza koniec z zanieczyszczającymi i kosztownymi silnikami wysokoprężnymi. Długość jachtu wynosi 17 metrów. Aby osiągnąć właściwą kombinację wydajności energii słonecznej i wiatrowej, Ramalho wyobraża sobie P1 jako statek transformowalny. Z masztem, kilem i sterem możliwymi do schowania, jacht może zmienić się z energooszczędnej łodzi solarnej o napędzie elektrycznym w statek całkowicie żaglowy. Panele fotowoltaiczne zajmują powierzchnię 60 metrów kwadratowych, dzięki czemu statek może generować do 15 kWp, zasilając silnik elektryczny i ładując akumulatory. Energia słoneczna może być również wykorzystana do nawigacji portowej i przybrzeżnej. Ramalho zdaje sobie sprawę, że Słońce nie jest stałym źródłem energii, ograniczonym przez porę dnia oraz warunki pogodowe. Właśnie dlatego projekt posiada żaglowiec. Dzięki całkowite zautomatyzowanie grota i wysięgnika P1 może zwiększać swój zasięg dzięki osiągom i trwałości tradycyjnego jachtu żaglowego. Źródło: designboom.com Fot. Pedro Ramalho Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.