Ochrona środowiska Strefa Czystego Transportu w Krakowie od 2026 roku. Kto zapłaci, kto skorzysta? 12 czerwca 2025 Ochrona środowiska Strefa Czystego Transportu w Krakowie od 2026 roku. Kto zapłaci, kto skorzysta? 12 czerwca 2025 Przeczytaj także Ochrona środowiska Afrykański pomór świń w Polsce. Nowe strefy zakażenia, odstrzał dzików i skutki dla hodowli trzody W powiecie piotrkowskim oraz w kilku regionach północno-wschodniej Polski wykryto u dzików przypadki afrykańskiego pomoru świń (ASF). Inspektorzy sprawdzają obszary leśne i pola uprawne, zbierając padłe zwierzęta i analizując możliwe drogi przenoszenia wirusa. Władze podkreślają, że wprowadzone strefy zakażenia mają ograniczyć ryzyko przeniesienia ASF do hodowli, ale jednocześnie alarmują, że wirus może pojawić się w nowych lokalizacjach. Ochrona środowiska Wilki boją się ludzkiego głosu. Co naprawdę pokazują najnowsze badania o ich dystansie do człowieka? Choć populacja wilków w Polsce rośnie, najnowsze badania potwierdzają, że drapieżniki te utrzymują większy dystans od ludzi, niż sugerowały wcześniejsze obserwacje. Eksperymenty terenowe wykazały, że ludzki głos wywołuje u nich silniejszą reakcję strachu niż szczekanie psów, a same wilki wciąż postrzegają człowieka jako największe zagrożenie. W efekcie ryzyko bezpośredniej konfrontacji pozostaje znikome, a kluczowa staje się rzetelna edukacja i ochrona, zamiast prób redukcji populacji. Kraków jako drugie miasto w Polsce wprowadzi Strefę Czystego Transportu (SCT). Uchwałę przyjęto nocą, po burzliwej debacie radnych. Demonstracja przeciwników zgromadziła kilkanaście osób przed magistratem. Reklama Spis treści ToggleStrefa czystego transportuProtest Dlaczego to inwestycja w zdrowie?Pomoc w transformacji Strefa czystego transportu Granicę strefy wyznaczy czwarta obwodnica miasta, czyli autostrada A4 oraz drogi szybkiego ruchu S52 oraz S7, więc w jej obrębie znajdzie się prawie całe miasto. Normy konieczne do spełnienia w przypadku wjazdu do Od 2026 roku do Krakowa nie wjadą auta benzynowe starsze niż z 2005 r. i diesle sprzed 2013 r., chyba że spełniają kolejno normy Euro 4 lub Euro 6 (dla diesla). Co bardzo ważne, strefa nie obowiązuje mieszkańców, którzy płacą swoje podatki w Krakowie i obecny samochód, który nie spełnia normy, zakupili przed wejściem w życie uchwały. Dotyczy to ok. 100 tys. aut – właściciele będą mogli używać ich bezterminowo, jeśli zakupili je przed wejściem przepisów. Przepisy o SCT nie dotyczą również pojazdów zabytkowych, osób z niepełnosprawnościami oraz pacjentów placówek medycznych (po zarejestrowaniu w systemie SCT). Przez trzy lata, do 2028 roku, możliwy będzie wjazd na teren obowiązywania SCT przez starsze samochody po uiszczeniu opłaty. Stawki to 2,5 zł za godzinę lub abonament miesięczny, który w 2026 wyniesie 100 zł, w kolejnym roku 250 zł, a rok później 500 zł. Pył hamulcowy zredukowany o 83%. Nowe badania nad emisją elektromobilności Protest Podczas obrad 11 czerwca zaplanowano protest przed Urzędem Miasta Krakowa przeciwko wprowadzeniu strefy czystego transportu (SCT). Odzew organizatorów nie był tak duży, jak się spodziewano, a szczególnie liczną grupą nie byli zwykli mieszkańcy, a politycy. Protest został zorganizowany w oparciu o 3 organizacje: Komitet Społeczny „Kraków dla Kierowców”, Nie Oddamy Miasta oraz Fundację Wolność i Własność. Z tego powodu na placu Wszystkich Świętych w Krakowie pojawili się politycy tacy jak Stanisław Żółtek z partii PolEXIT, czy kandydat na prezydenta Krakowa z ostatnich wyborów Adam Hareńczyk. Hasło protestu brzmiało: ‘Nie chcemy Strefy Czystego Absurdu w Krakowie’, jednak frekwencja była niska. Dlatego kartonowe transparenty z napisami ,,SCT? Nie!” oraz ,,Ręce precz od naszych aut” pojawiły się tylko w rękach polityków organizujących protest. Dlaczego to inwestycja w zdrowie? Mimo że strefa czystego transportu będzie początkowo dużym problemem dla mieszkańców okolicznych gmin, z których wielu pracuje w Krakowie dojeżdżając autem. Według Stowarzyszenia Metropolia Krakowska, ograniczenia obejmą około 170 tysięcy aut mieszkańców powiatu krakowskiego i wielickiego. Środowiska sprzeciwiające się SCP podnoszą argument, że starszy samochód to nie wybór, tylko konieczność. Powinno się jednak pamiętać, że zgodnie z danymi Europejskiej Agencji Środowiska (EEA) w Polsce w skali roku z powodu zanieczyszczeń powietrza umiera przedwcześnie 45 700 osób, w tym aż 43 100 przez pył zawieszony w powietrzu. Kraków od lat znajduje się w niechlubnej czołówce miast z najbardziej zanieczyszczonym powietrzem, w miesiącach zimowych. Przykłady innych miast europejskich pokazują, że SCP są skuteczną metodą walki ze smogiem i po wprowadzeniu przepisów, każdego roku jakość powietrza się poprawia. Dzięki temu można uniknąć wielu chorób – zaburzenia pamięci, koncentracji, choroby niedokrwiennej serca, miażdżycy, czy zawału. Badania mówią też, że zanieczyszczenia mogą być jedną z przyczyn depresji. Pomoc w transformacji Warto myśleć o tym, co dzięki strefie czystego powietrza zyskujemy niż tylko jaką cenę za to płacimy. Działania rządu na każdym szczeblu starają się pomóc obywatelom, by dostosować się do zmieniających przepisów. Jednym z dostępnych programów jest NaszEauto oferujący dopłaty do zakupu auta elektrycznego. Zobacz też: Kto sięga po dopłaty do e-aut? Najnowsze dane z programu NaszEauto Źródła: Gazeta Krakowska, Kraków pl, Smoglab, ZDM WAW, EEA, Fot. Canva (Mikolaj Niemczewski) Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.