Instalacja fotowoltaiczna z magazynem energii

Poznaj orientacyjne koszty

Sukces testów silnika statku zasilanego… zielonym metanolem

Sukces testów silnika statku zasilanego... zielonym metanolem

Sukces testów silnika statku zasilanego… zielonym metanolem

Duńczycy poinformowali o udanych testach morskiego silnika, który może być zasilany metanolem. Ten przełomowy wynalazek oparty wysokotemperaturowym ogniwie paliwowym PEM, może być ważnych krokiem w kierunku dekarbonizacji transportu morskiego. Stosująca taki silnik jednostka będzie pojazdem klimatycznie neutralnym.

CFF OPP 450 250 1CFF baner poziom B3 CFA 8.02
Reklama

Silnik morski zasilany zielonym metanolem. Co to za substancja?

Nowe urządzenie duńskiej firmy Blue World pomyślnie przeszło wszystkie testy laboratoryjne, co oznacza, że w niedalekiej przyszłości będzie mogło zostać pilotażowo zamontowane w układzie napędowym statku żeglującego po morzach i oceanach. Wynalazek oparty jest o wysokotemperaturowe ogniwo paliwowe z membraną do wymiany protonów (ang. High-Temperature Proton Exchange Membrane, HT PEM). Według twórców silnika jest on w stanie osiągnąć wydajność elektryczną rzędu 55% i pozwala na oszczędności paliwa rzędu 20-30%, co pozwala w bardziej skuteczny sposób wprowadzać do transportu morskiego zielone źródła zasilania, wciąż dosyć kosztowne.

Silnik od Blue World zasilany jest tzw. zielonym metanolem. Co to za substancja? Można wyszczególnić dwa rodzaje metanolu, które nie różnią się składem chemicznym, a sposobem pozyskiwania. Szary metanol uzyskuje się z paliw kopalnych, jego produkcja ma przez to negatywny wpływ na środowisko. Zielony metanol wytwarza się najczęściej przez wychwytywanie CO2 z atmosfery, odpadów gazów przemysłowych czy biogazowni. Ten rodzaj metanolu jest znacznie bardziej korzystny dla środowiska.

Zasilanie statku zielonym metanolem sprawi, że taka jednostka byłaby całkowicie klimatycznie neutralna. Silnik nie emituje również zatruwających powietrze tlenków azotu czy tlenków siarki.

Ekologiczny silnik pomoże w dekarbonizacji transportu morskiego

– To olbrzymi przełom w dekarbonizacji transportu morskiego. Wraz z testem naszego systemu o mocy 200 kW udowadniamy, że ogniwa paliwowe HT PEM mają potencjał bycia jedną z kluczowych technologii dekarbonizacyjnych w trudnych sektorach. Podczas testów potwierdziliśmy skuteczność naszego systemu przetwarzania metalu, połączeń szeregowych stosów ogniw paliwowych, a także balansu komponentów otaczających ogniwa – mówi Dennis Naldal Jensen z Blue World Technologies.

Po testach laboratoryjnych przyjdzie pora na sprawdzenie silnika “w terenie”. Pilotażowy silnik o mocy 1 MW ma zostać zamontowany na jednostce transportowej firmy Maersk w pierwszej połowie 2026 roku. Urządzenie jest skalowalne, co pozwala w stosunkowo łatwy sposób przenieść technologię z silnika o mocy 200 kW do mocniejszego, który potem pojawi się na statku.

Jak zapowiada Blue World w swoim komunikacie, pełna komercjalizacja silnika ma nastąpić w roku 2027. Firma planuje tworzyć wielomegawatowe systemy, które będzie można powszechnie stosować w światowym transporcie morskim.

– Czytaj także: Wszystko, co powinieneś wiedzieć o wodorze

Źródła: informacja prasowa – Blue World, iamrenew.com, gramwzielone.pl

Fot. Blue World

Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.