Instalacja fotowoltaiczna z magazynem energii

Poznaj orientacyjne koszty

Paliwo do odrzutowców z… odchodów? W Anglii ma powstać specjalna rafineria

Paliwo do odrzutowców z... odchodów? W Anglii ma powstać specjalna rafineria

Paliwo do odrzutowców z… odchodów? W Anglii ma powstać specjalna rafineria

Czy latanie samolotem jest dobre dla planety? Dużo mówi się o olbrzymich emisjach, jakie wyrzucają w atmosferę wielkie odrzutowce. W obliczu coraz ostrzejszych przepisów dotyczących śladu węglowego firmy lotnicze szukają alternatywnych rozwiązań. Jednym z nich może być pomysł brytyjskiej firmy Firefly, która do produkcji samolotowego paliwa chce wykorzystać… ludzkie odchody i inne składniki ścieków.

CFF OPP Baner poziom mobile450 x 250CFF OPP Baner poziom 6.03.2023 1
Reklama

Czym są SAF? Czy branża lotnicza może być zeroemisyjna?

W przemyśle lotniczym od jakiegoś czasu mówi się o tzw. zrównoważonych paliwach lotniczych (ang, sustainable aviation fuel, SAF), które mają mieć znacznie mniejszy wskaźnik emisji niż te aktualnie stosowane w odrzutowcach. Jest parę technik wytwarzania SAF, jedne z nich bardziej opłacalne, a inne mniej. Na interesujący pomysł wpadł mający siedzibę w brytyjskim Bristolu start-up Firefly. Firma ta bowiem planuje produkować paliwo do samolotów z tzw. osadu ściekowego.

Osad ściekowy to uboczny produkt oczyszczania ścieków, najczęściej złożony ze wszystkich zanieczyszczeń, które zostały wyciągnięte z wody w ciągu całego procesu. Konsystencją przypomina kompost albo mokry biszkopt, a jego wartość jest stosunkowo niska, bowiem nie znaleziono jeszcze dla niego szerokiego zastosowania. To jednak może się niedługo zmienić dzięki Firefly. Wsparcie finansowe firmie zapewniła tania linia lotnicza Wizz Air.

Produkcja paliwa lotniczego ze ścieków – czy to możliwe?

W najbliższych latach na arenie krajowej i międzynarodowej wprowadzane są przepisy, które mogą poważnie wpłynąć na sektor lotnictwa. Chodzi tu o normy użytkowania przez samoloty SAF. Unia Europejska planuje, że do 2035 roku udział zrównoważonych paliw spalanych przez odrzutowce ma wynosić 20%, dla Wielkiej Brytanii będzie to 10% do roku 2030.  Nic więc dziwnego, że firmy takie jak Wizz Air chcą inwestować w nowe sposoby produkcji SAF. Wspomniana linia lotnicza złożyła u Firefly zamówienie na następne 15 lat obejmujące dostawę nawet 525 tysięcy ton stworzonego m. in. z ludzkich ekskrementów paliwa.

Póki co Firefly wyprodukowało jedynie niewielkie ilości SAF z osadu ściekowego, które wg przedstawicieli firmy jest “chemicznie nieodróżnialne” od standardowego paliwa dla odrzutowców. W planach jest budowa specjalnej rafinerii w Harwich (hrabstwo Essex) – firma podpisała już w tej sprawie umowy z partnerami przemysłowymi w tej sprawie, chociaż środki na inwestycję nie zostały jeszcze zabezpieczone. Do obiektu osad ściekowy miałaby dostarczać Anglian Water (prywatna firma zajmująca się obsługą wodociągów w tym regionie kraju).

Według prezesa Firefly, Jamesa Hygate’a, firma będzie zdolna dostarczać przemysłowe ilości paliwa do roku 2029, a w planach oprócz rafinerii w Harwich jest budowa jeszcze dwóch podobnych zakładów.

– Czytaj także: Czy grozi nam świat bez czekolady? Gorzkie prognozy

Źródło: theguardian.com

Fot. Canva (DaniloBueno, DaniloBueno)

Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.