Elektromobilność Tesla Motors ma nowych konkurentów? 27 grudnia 2016 Elektromobilność Tesla Motors ma nowych konkurentów? 27 grudnia 2016 Przeczytaj także Ekologia Ekologia coraz częściej decyduje w lokalnej polityce. Przykład z Bystrej Mieszkańcy Bystrej, sielankowego zakątka Beskidu Żywieckiego, nie zgodzili się na zabudowę terenów zielonych. Swój bunt wyrazili podczas niedawnych wyborów samorządowych. Wójt Gminy Wilkowice, Janusz Zemanek, był jedynym startującym kandydatem, a mimo tego – nie otrzymał wymaganej połowy głosów. Ponad 60% głosujących było przeciw. Powód? Pomysł zabudowy terenów zielonych w Bystrej. Wiadomości OZE W planach coraz więcej spalarni śmieci. Potrzebujemy lepszej kontroli Na terenie Polski działa 9 spalarni odpadów komunalnych. W najbliższych latach planowana jest rozbudowa istniejących, a także budowa 30 nowych punktów przerabiających śmieci na ciepło. Branża odpadów to przede wszystkim duże pieniądze, a każdy nowy projekt wzbudza kontrowersje. Obywatele i ekolodzy obawiają się nadmiernej emisji pyłów, CO2 i metali ciężkich, natomiast samorządy i zainteresowane firmy zbijają argumenty przeciwników wizją taniej energii i szybkiego rozwiązania problemu śmieci w gminach. Raport Najwyższej Izby Kontroli rzuca nowe światło na jakość pracy organów ochrony środowiska, sprawujących pieczę nad spalarniami śmieci. Jest co poprawiać. Gdy Tesla Motors zaczynała swoją działalność, była pionierem branży samochodów elektrycznych. Jej konkurencję stanowiły sportowe pojazdy spalinowe. Po jakimś czasie okazało się, że nowatorska technologia pozostawia dawne rozwiązania daleko w tyle – wehikuły zasilane prądem zyskały opinię cichego, ekologicznego, taniego oraz wydajnego środka transportu, a co ważniejsze ustaliły nowe standardy. Reklama Sytuacja ta zapoczątkowała nowy trend na rynku. Kolejne marki, produkujące wcześniej tylko konwencjonalne samochody, zaczęły tworzyć pojazdy zasilane prądem elektrycznym. Cały proces był wspierany przez zmiany prawne – wiele krajów, takich jak Norwegia, Kanada, Japonia, Dania czy Niemcy wprowadziło przyjazne dla tej technologii rozwiązania, np. dofinansowania pokrywające część kosztu lub ulgi podatkowe. Pozytywny trend najmocniej zauważalny jest w Chinach, które od dłuższego czasu borykają się z problemem wysokiego zanieczyszczenia środowiska, spowodowanego zarówno transportem, jak i silnie rozwiniętym przemysłem – który jest aż w 75% zasilany przy pomocy węgla. Zdecydowano się na wprowadzenie wsparcia finansowego dla sprzedawców samochodów elektrycznych, tak, by mogli oni obniżyć cenę produkowanych wehikułów do progu opłacalności. W ten sposób ich koszt spadł o kwotę dofinansowania – ponad 9200 dolarów. Kolejnym krokiem miała być reforma komunikacji miejskiej – dopłata aż 81 000 dolarów dla prywatnych przewoźników, decydujących się na użytkowane elektrycznych autobusów. Na reakcję społeczeństwa nie trzeba było długo czekać – już rok 2014 przyniósł ponad trzystuprocentowy wzrost sprzedaży, utrzymując Chiny w pozycji kraju posiadającego największą ilość samochodów elektrycznych na świecie. Mimo wzrostu zainteresowania pojazdami napędzanymi silnikiem elektrycznym, Tesla motors nie musiała się martwić o konkurencję. Produkowane przez nie samochody deklasowały pozostałe marki zarówno pod względem osiągów, jak i komfortu jazdy. Wszystko wskazuje na to, że i to ma się niedługo zmienić. W 2014 roku rozwinął się Chinach amerykański start-up, firma Faraday Future, skoncentrowana na tworzeniu inteligentnych, elektrycznych pojazdów. W ciągu dwóch lat projekt rozrósł się na tyle, że dołączyło do niego ponad 1000 nowych pracowników. Niedawno mieli oni okazję zaprezentować film, w którym wytworzony przez nich samochód prześciga w wyścigu na prostej drodze Bentleya Bentayga, Ferrari 488 GTB oraz… Teslę Model X P100D. W rozmowie z dziennikarzami wspominają o „nowatorskiej technologii”, której na razie nie chcą zdradzać. Obiecują jednak, że dzięki jej zastosowaniu mogą obniżyć czas osiągnięcia prędkości 100km/h do grubo poniżej 3 sekund. Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.