Fotowoltaika Testy paneli PV na torach trwają. Ciekawy pomysł włoskiej firmy 15 maja 2024 Fotowoltaika Testy paneli PV na torach trwają. Ciekawy pomysł włoskiej firmy 15 maja 2024 Przeczytaj także OZE Chińczycy wybudowali generator pary o rekordowej mocy. Czy ta technologia ma szansę trafić do Europy? W chińskim mieście Bincheng powstał generator pary o rekordowej mocy. Dzięki zaawansowanej technologii elektrownia będzie mogła spalać niskiej jakości węgiel w niemal bezemisyjny sposób. OZE Więzienie zasilane biogazem? Przy pewnym zakładzie karnym we Wschodniej Afryce wybudowano małą biogazownię. Wytwarzane w niej paliwo z odpadów żywnościowych posłuży do przygotowywania kolejnych posiłków. Pociągi, choć są jednym z najstarszych szybkich środków transportu, nadal uchodzą za jeden z najbardziej przyjaznych środowisku. Dzięki staraniom włoskiej firmy Greenrail ekologiczny potencjał szyn będzie można wykorzystać jeszcze bardziej. Pomysł jest prosty: na podkładach kolejowych umieszczać… panele fotowoltaiczne. Reklama Energia słoneczna prosto z torów Idea co ciekawe nie jest nowa. Już w 2021 roku donosiliśmy o niemieckim TÜV Rheinland, który testował podobne rozwiązanie. Z kolei szwajcarski start-up Sun-Ways miał bardzo podobny pomysł, jednak według ich projektu panele miały być większe i mieścić się między pokładami, a nie na nich. Skoro tak wiele firm sięga po to rozwiązanie, musi być w nim jakiś potencjał. Równolegle z Niemcami i Szwajcarami, kolejową fotowoltaikę testują również Włosi. Założona w Mediolanie firma Greenrail swój projekt zaczęła rozwijać jeszcze w roku 2018. Greenrail testy prowadzi wspólnie z Politechniką Mediolańską. Ostatnio udało się położyć panele PV na odcinku o długości 1 km między Modeną i Sassuolo we włoskim regionie Emilia-Romana w celu sprawdzenia, jak radzą sobie w terenie. Okazało się, że ich wydajność jest satysfakcjonująca i daje nadzieje na dalszy rozwój technologii. Według Greenrail z 1 km torów można uzyskać 35-44 MWh na rok. Wyprodukowany prąd mógłby być potem sprzedawany do sieci elektrycznej. – Zaprojektowaliśmy fotowoltaiczne podkłady zgodnie ze standardem UNI 10349. Te prototypy jako część eksperymentalnej sekcji torów zademonstrowały pozytywne wyniki jeśli chodzi o wydajność – powiedział w rozmowie z PV Magazine CEO Greenrail Emanuele Occhipinti. – Do tej pory efekty są naprawdę zadowalające, zarówno w kwestii efektywności energetycznej, jak i wytrzymałości na eksploatację torów – dodał. Panele PV cieńsze niż ludzki włos zasilą drony i… satelity Czy to rozwiązanie się sprawdzi? Produkcja energii elektrycznej to niejedyna funkcja tych podkładów. Ten element torów zawsze był największym źródłem wstrząsów i hałasów występujących w pociągach. Nawet najbardziej nowoczesne składy nie są w stanie całkowicie wyeliminować tego problemu. Dlatego podkłady od Greenrail mają rdzeń wykonany z betonu sprężonego, a warstwę zewnętrzną z mieszanki tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu oraz gumy. Pozwala to na redukcję drgań i hałasu. Wątpliwości może budzić sposób mycia paneli na podkładach. W tej kwestii jednak Emanuele Occhipinti rozwiewa wszelkie wątpliwości: – Wyczyszczenie 1 km fotowoltaicznych torów zajmuje kilka minut. Używamy do tego specjalnego pojazdu ze szczotkami i natryskiem, co pozwala czyścić duże powierzchnie w krótkim czasie oraz zaoszczędzić czas i zasoby w porównaniu do standardowej farmy PV – mówi włoski biznesmen. Czy już wkrótce tory kolejowe staną się kolejnym zrównoważonym źródłem energii? Czas pokaże. – Czytaj także: Wyjątkowy blok w Szczecinie. Panele PV pozwolą mieszkańcom na oszczędności Źródła: pv-magazine.com, donald.pl, cordis.europa.eu Fot. Greenrail Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.